Muzyczna modlitwa i dialog narodów. Majowy koncert sakralny w Brzeziu [FOTO i WIDEO]
![Muzyczna modlitwa i dialog narodów. Majowy koncert sakralny w Brzeziu [FOTO i WIDEO] Muzyczna modlitwa i dialog narodów. Majowy koncert sakralny w Brzeziu [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1747580704dsc-0992-.jpg)
W niedzielę, 18 maja, kościół pw. świętych Mateusza i Macieja w Raciborzu-Brzeziu wypełnił się dźwiękami muzyki sakralnej, która poruszyła serca licznie zgromadzonej publiczności.
Zorganizowany tego dnia Majowy koncert muzyki sakralnej stał się uroczystym zwieńczeniem IV Dni Dulcissimiańskich, wydarzenia poświęconego pamięci błogosławionej s. Dulcissimy Hoffmann i jej duchowemu dziedzictwu. Koncert nie tylko zachwycił artystycznym poziomem, ale też ukazał piękno współpracy międzynarodowej i dialogu kultur w duchu jedności i modlitwy.
Dalsza część artykuły pod wideo
Muzyka, która opowiada
Popołudnie rozpoczęła Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Ludomira Różyckiego z Gliwic pod batutą Andrzeja Rosoła, która towarzyszyła solistom w pierwszej części koncertu.
Publiczność przywitała Alicja Guzdek, wykonując poruszający temat "Obój Gabriela" z filmu Misja, skomponowany przez Ennio Morricone. Subtelne brzmienie fletu i filmowa melancholia otworzyły wieczór w wyjątkowo nastrojowym tonie.
Kolejnym utworem było "Ariozo" Johanna Sebastiana Bacha, zaprezentowane przez Martynę Dzwonowską na wiolonczeli. Kompozycja, łącząca śpiewność i głębię emocjonalną, wprowadziła słuchaczy w świat barokowej duchowości.
Występ Nicoli Prygiel, która wykonała "Preghierę" Francesco Durantego na skrzypcach, przypomniał, że muzyka sakralna to także osobista modlitwa artysty. Brzmienie instrumentu przenosiło słuchaczy w głąb muzycznego sacrum XVII wieku.
Zachwyt wzbudził również czesko-polski duet wokalny Ester Gattnarova i Marta Gamrot-Wrzoł, który z akompaniamentem Natalii Olczak na klawesynie wykonał utwór "Salve Regina" Karla Blažeja Kopřivy. Historyczny klimat XVIII wieku i rzadko dziś słyszany klawesyn podkreśliły autentyczność tego spotkania z dawną muzyką.
Pierwszą część koncertu zakończył Koncert gitarowy D-dur Antonio Vivaldiego, w którym partię solową wykonał Jakub Moroziński. Dynamiczne, rytmiczne brzmienie gitary klasycznej nadało tej części koncertu barokową energię i wirtuozerię.
Spotkanie chórów – duch wspólnoty i współpracy
Druga część koncertu miała wymiar ponadnarodowy. Wystąpiły chóry z Polski i Czech, które zawiązały współpracę w ramach programu INTERREG. Dzięki wspólnym warsztatom i koncertom zorganizowanym w Krzyżanowicach i Hlucinie, powstał projekt będący nie tylko wydarzeniem artystycznym, lecz także symbolem sąsiedzkiego porozumienia.
W koncercie udział wzięły:
Hlucińsky pevecký sbor pod dyrekcją Barbory Bortlovej
Chramovy sbor P. C. Lelka z Dolnego Benešova (dyrygent: Eliška Kostková)
Chramovy sbor z Pištu (dyrygent: Zdzislava Moricová)
Chramovy sbor z Kobieric (dyrygent: Ester Gattnarova)
Chór parafii św. Anny z Krzyżanowic (dyrygent: Leonard Fulneczek)
Chór mieszany Brzezie z Raciborza (dyrygent: Aleksandra Gamrot)
Chórom ponownie towarzyszyła Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna z Gliwic, dodając kompozycjom rozmachu i przestrzeni.
Wspólne wykonania rozpoczęło monumentalne "Largo" z IX Symfonii „Z Nowego Świata” Antonína Dvořáka, będące niegdyś hymnem stanu Iowa. Połączonymi chórami dyrygował Leonard Fulneczek, a przy fortepianie towarzyszył Andrzej Rosoł.
Zabrzmiało również ekspresyjne i rytmiczne "Cantate Domino" Karla Jenkinsa – kompozycja współczesna, pierwotnie napisana w fikcyjnym języku, dziś zaadaptowana z łacińskim tekstem psalmu. Utwór wywołał silne emocje swoją intensywnością i duchowym przekazem.
Wzruszenie towarzyszyło również słuchaczom podczas wykonania "Pie Jesu" Andrew Lloyd Webbera przez duet Ester Gattnarova i Martę Gamrot-Wrzoł, przy wsparciu chóralnym pod batutą Aleksandry Gamrot.
Niezwykle emocjonalnym momentem wieczoru było wykonanie pieśni "You Raise Me Up" – znanej z repertuaru Josha Grobana – przez połączone chóry, prowadzone przez Ester Gattnarovą. Przesłanie utworu: o sile, którą daje wiara i drugi człowiek, wybrzmiało wyjątkowo mocno w świątyni.
Kulminacją wieczoru była prezentacja "Missa Brevis F-dur" czeskiego kompozytora Zdenka Fibicha. Msza, składająca się z klasycznych części liturgicznych (Kyrie, Gloria, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei), została wykonana przez wszystkie chóry i orkiestrę pod dyrekcją Andrzeja Rosoła. Było to symboliczne zakończenie koncertu – pełne sakralnej powagi, ale też wzniosłości i harmonii.
Uhonorowanie i pamięć
Podczas koncertu szczególne wyróżnienie otrzymała Izabela Hampel, która została odznaczona brązową odznaką Śląskiego Związku Chórów i Orkiestr. Wyróżnienie wręczyły: Weronika Czech – prezes Śląskiego Związku, oraz Aleksandra Gamrot – dyrygentka i sekretarz Okręgu Raciborskiego Związku.
Duchowe i artystyczne doświadczenie
Majowy koncert muzyki sakralnej w Brzeziu był czymś więcej niż wydarzeniem muzycznym. Był przeżyciem duchowym, spotkaniem kultur i pokoleń, dialogiem języków i tradycji, które znalazły wspólny język – muzykę. Pokazał, jak wielką siłę ma sztuka, która łączy i inspiruje.
Zakończenie IV Dni Dulcissimiańskich w takiej oprawie pozostawiło w sercach uczestników wdzięczność, wzruszenie i nadzieję na kolejne takie chwile.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany