Droga Racibórz - Pszczyna. Magistrat chce zacząć od obwodnicy Raciborza
W ubiegłym tygodniu w Sali Zegarowej Urzędu Miasta Racibórz miało miejsce ważne spotkanie przedstawicieli gmin, które biorą udział w planowanej inwestycji "Budowa Drogi Regionalnej Racibórz - Pszczyna". W spotkaniu zorganizowanym przez Miasto Racibórz wzięli udział: Starosta Ryszard Winiarski, Zastępca Burmistrza Miasta Rydułtowy Marcin Połomski, Wójt Gminy Kornowac Grzegorz Niestrój, Wójt Gminy Lyski Grzegorz Gryt, Wójt Gminy Rudnik Alojzy Pieruszka, Wójt Gminy Gaszowice Paweł Bugdol. W rezultacie blisko godzinnej narady przedstawiciele gmin zdecydowali, że w pierwszej kolejności do Regionalnego Programu Operacyjnego zostanie zgłoszony odcinek drogi planowany od skrzyżowania z Drogą krajową nr 45 aż do ulicy Piaskowej w Raciborzu - informuje magistrat.
Cała droga ma kosztować miliard, ale już wiadomo, że nie ma na to pieniędzy. Ze środków unijnych pozostało do rozdania 588 mln zł. O pieniądze ubiega się ponad 30 wnioskodawców. Nie wszyscy dostaną, a wybrani szczęśliwcy maksymalnie 147 mln zł. Gminy od Rudnika do Rybnika, współfinansujące teraz powstanie projektu drogi, musiały więc wybrać odcinek możliwy do zrealizowania za taką cenę. Wybrano początek trasy począwszy od granic Raciborza i gminy Rudnik. Teraz pozostało jeszcze zakończyć pracę nad dokumentacją.
Pod koniec października, jak informuje Śląski Urząd Marszałkowski, ruszył kolejny nabór wniosków. Na projekty drogowe przeznaczono ok. 588 mln zł. Wsparcie można pozyskać na inwestycje wskazane w Planie rozbudowy dróg. W ocenie projektów istotne znaczenie będzie miał stopień przygotowania inwestycji do realizacji. Lista inwestycji, które mogą stanąć do tej konkurencji, jest dość długa. Obejmuje 31 pozycji. Szacunkowa wartość ich dofinansowania wynosi prawie 4 mld zł, a koszt całkowity 4,7 mld zł. Oznacza to, że projekty te ponad sześciokrotnie przekraczają dostępną alokację w ramach planowanego naboru. Dlatego też Zarząd Województwa, mając na uwadze podział środków, zaproponował dla obecnego naboru warunek, że wnioskowane dofinansowanie w ramach danego projektu nie może przekroczyć wartości 25% alokacji przyznanej na konkurs - czyli nie może być wyższe niż ok. 147 mln zł. Takie rozwiązanie otwiera możliwość dofinansowania większej liczby projektów. Decyzja Zarządu o wprowadzeniu 25% progu dofinansowania to także działanie mające na celu uniknięcie potencjalnego zagrożenia dla realizacji wskaźnika dla Priorytetu Drogi. Do końca 2018 roku muszą zostać zakończone projekty, które zagwarantują 25,5 km nowych dróg, a do końca 2023 prawie 60 km. W przypadku nieosiągnięcia tego celu konsekwencją może być strata 6% alokacji.
W poprzednim etapie realizacji RPO 2007-2013 podpisano 282 umowy o dofinansowanie inwestycji związanych z rozbudową i modernizacją sieci drogowej o znaczeniu regionalnym, jak i lokalnym. Udzielone dofinansowanie to prawie 1,8 mld zł. Ta kwota obejmuje również oszczędności, jakie pojawiły się na końcu wdrażania Programu Regionalnego, które Zarząd postanowił ulokować właśnie w projekty drogowe. Jeszcze w 2015 roku ogłoszono nabór projektów, który pozwolił zaangażować kwotę ponad 97,5 mln zł w 64 inwestycje drogowe dotyczące zarówno dróg regionalnych, jak i lokalnych.
opr. waw
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany