Nowy odcinek Drogi Regionalnej Racibórz–Pszczyna w Rybniku ukończony, ale wciąż zamknięty. Co wstrzymuje otwarcie?

Budowa czterokilometrowego, ostatniego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz–Pszczyna na terenie Rybnika została zakończona 20 maja 2025 roku. Mimo to kierowcy nadal nie mogą z niej korzystać. Powodem są trwające procedury odbiorowe i konieczność uzyskania pozwoleń na użytkowanie – dopiero po ich sfinalizowaniu droga zostanie oddana do ruchu.
Historia inwestycji sięga 17 maja 2023 roku, kiedy Miasto Rybnik podpisało z firmą Budimex S.A. umowę na realizację zadania „Budowa Regionalnej Drogi Racibórz–Pszczyna – dokończenie budowy południowej obwodnicy Rybnika w ciągu DW 935”. Roboty budowlane zakończono w maju 2025 roku. Obecnie trwa etap odbiorów usterek oraz obowiązkowych kontroli wybudowanych obiektów, takich jak mosty, zbiorniki retencyjne, przepusty i pompownie.
Miasto złożyło do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Katowicach 21 wniosków o pozwolenie na użytkowanie. Na ich podstawie przeprowadzono kontrole na 19 obiektach, uzyskując decyzje pozwalające na ich użytkowanie. Wśród odebranych elementów znalazły się trzy wiadukty (nad ul. Niedobczycką, w ciągu ul. Krzywoustego oraz ul. Grota Roweckiego), trzy pompownie, przepust drogowy oraz przepusty dla płazów.
Do zakończenia procedur brakuje decyzji dotyczących trzech otwartych zbiorników retencyjnych wraz z pompowniami oraz jednej dodatkowej pompowni, dla których kontrola odbyła się 7 sierpnia 2025 roku. W najbliższych dniach planowane są kolejne odbiory dwóch zbiorników retencyjnych z pompowniami. Dopiero po uzyskaniu wszystkich pozwoleń możliwe będzie zgłoszenie zakończenia robót i formalne oddanie drogi do ruchu.
Urzędnicy przypominają, że korzystanie z drogi przed zakończeniem procedur i uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie jest zabronione i grozi karą.
Przypomnijmy, że większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz–Pszczyna, o długości ponad 10 km (od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej), została oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Inwestycja kosztowała ponad 475 mln zł, z czego 290 mln zł pochodziło z funduszy unijnych.
Zakończony obecnie brakujący fragment, od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej, został zrealizowany dzięki dofinansowaniu z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Rządowego Funduszu Polski Ład w łącznej wysokości 165 mln zł. Wartość całej umowy wynosi 298 591 098,55 zł brutto, a obecnie trwa finansowe rozliczenie inwestycji. Wykonawcą prac była firma Budimex S.A. z Warszawy.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany