Drugi pas przy Mechaniku można uruchomić w ciągu jednego dnia
Taka jest opinia przedstawiciela zrzeszania taksówkarzy w Raciborzu, który dziś pojawił sią na naradzie roboczej organizowanej w ratuszu przez radnych Piotra Klimę oraz Marcina Ficę.
Tak zwane wahadło przy Mechaniku, gdzie powstaje rondo, to dziś główny problem komunikacyjny w Raciborzu. Ograniczona przepustowość tego miejsca jest dziś odpowiedzialna w godzinach szczytu za korki w Raciborzu.
Opozycyjny radny Marcin Fica wielokrotnie podkreśla, że na placu budowy prace trwają zbyt krótko. Gdyby je wydłużyć, nawet na noc, to postęp byłby szybszy. To szybciej też uwolniłoby Racibórz od korków. Bez tego pozostają tylko apele, by kierowcy nauczyli się jeździć na suwak. To pozwoliłoby odciążyć drogi dojazdowe do mostu Zamkowego.
Do grona osób krytykujących obecny stan dołączył radny Piotr Klima, znany z działań na rzecz odzyskania szpitala. Rajca chce szukać rozwiązań usprawniających komunikację, jeszcze w czasie prowadzonych obecnie prac. Jego zdaniem korki zagrażają życiu i zdrowiu. Miasto nie ma szpitala. Pacjentów trzeba dowozić do sąsiednich lecznic, a to, niestety, długo dziś trwa. Stąd pomysł na zorganizowanie narady. Głosy z dyskusji mają trafić do decydentów.
Ci jednak – patrząc na listę obecności - roboczymi uwagami zainteresowani nie są. Niestety, poza radnymi (M. Klima, M. Fica, H. Mainusz), wiceprezydentem Michałem Fitą, przedstawicielami policji (naczelnik drogówki), straży pożarnej (zastępca dowódcy jednostki ratowniczo-gaśniczej), rady seniorów, miejskiego wydziału dróg miejskich, magistrackiego prawnika i przedstawiciela taksówkarzy nikt więcej na spotkanie nie przyszedł.
Nie było przede wszystkim kluczowej osoby - przedstawiciela Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. To ta instytucja, w imieniu marszałka, realizuje budowę ronda oraz wschodniej obwodnicy, zatwierdziła plany tymczasowej organizacji ruchu i terminy zakończenia prac. W przypadku ronda przy Mechaniku to listopad tego roku. Nie było też przedstawiciela wykonawcy, czyli częstochowskiego Drogbudu.
Miasto nie ma formalnego wpływu na inwestycje, ale może - zdaniem radnych Klimy i Ficy - naciskać oraz przekazywać uwagi. Przedstawiciel taksówkarzy jest zdania, że można dziś bez problemu zorganizować przy Mechaniku drugi pas ruchu. - Wystarczy na to 20 godzin - dodał, wskazując, że potrzeba jedynie ustawić słupki. Obecnie eksploatowany, jak podkreślił, jest w fatalnym stanie. Mówił, że czas dojazdu do klientów znacznie się wydłużył. Kierowcy stosują stawki umowne. Gdyby bazować za taksometrach, koszty usług byłyby 4-5 razy większe.
Pierwszy etap polega na zamknięciu dwóch pasów ul. Armii Krajowej w kierunku do centrum miasta i wprowadzeniu ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną. Obowiązywać będzie zakaz skrętu w ulicę Bosacką oraz w ul. Zamkową. Ulica Zamkowa na całym swoim przebiegu od ul. Morawskiej będzie ulicą dwukierunkową. Ulica Bosacka pozostanie zamknięta na odcinku od komendy Policji do skrzyżowania z ul. Armii Krajowej. Zamknięty będzie również wlot ul. Jana do Bosackiej.
[tutaj] mapa
Etap drugi tymczasowej organizacji ruchu zostanie wprowadzony po wykonaniu części tarczy ronda od strony ul. Zamkowej. Zamknięta zostanie jezdnia ul. Armii Krajowej w kierunku do Markowic a ruch odbywać się będzie w dwóch kierunkach po nowo wybudowanej części tarczy ronda. Nadal nie będzie możliwości skrętu w ul. Bosacką natomiast na ul. Zamkowej zostanie przywrócony dotychczasowy ruch jednokierunkowy.
[tutaj] mapa
Przebudowa skrzyżowania DW 935 z DW 919 w Raciborzu. Koszt: 11 590 932 zł, wykonawca Drog-Bud, inwestor Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Zadanie obejmuje:
- budowę skrzyżowania typu rondo turbinowe w miejsce istniejącego skrzyżowania skanalizowanego z sygnalizacją świetlną na skrzyżowaniu DW935 z DW919
- przebudowę drogi wojewódzkiej nr 935 na odcinku od mostu nad Odrą (bez obiektu inżynierskiego) tj. od km ~1+145 do km ~1+532)
- przebudowę wlotów pozostałych dróg krzyżujących się z drogą wojewódzką nr 935 tj. ulicy Zamkowej i ulicy Armii Krajowej (DW919) w zakresie niezbędnym do poprawnego dowiązania do stanu istniejącego
- budowę/przebudowę chodników i ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszorowerowych
- budowę oświetlenia ulicznego
- budowę/przebudowę zatok przystankowych, z rezerwą miejsca na lokalizację wiatprzystankowych
- budowę/przebudowę elementów systemu odwodnienia powierzchniowego
- instalację urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego
- rozbiórkę elementów dróg i ulic
- rekultywację terenów po wykonanych rozbiórkach istniejących odcinków dróg i innych urządzeń infrastruktury technicznej.
Zakończenie prac zaplanowano na listopad tego roku.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz