Kierunek Gliwice czy Racibórz? Burmistrz Kuźni załatwia szyny i zastanawia się, gdzie je położyć z pomocą więźniów
Około 600 tys. zł mają wartość szyny, o które Kuźnia Raciborska stara się w PKP PLK. Pochodzą z modernizowanej linii Racibórz-Krzyżanowice-Chałupki. Nadają się do ruchu składów wąskotorowych.
Kuźnia Raciborska ma ambicje rozbudowy linii wąskotorowej. Stara "klajnbanka" kursowała jeszcze na początku lat 90. na trasie z Raciborza Markowic do Gliwic. Dziś jako muzeum techniki czynna jest stacja w Rudach. Stąd można podróżować składami turystycznymi do Paproci i Stanicy. Z roku na rok przewozi coraz więcej osób. Rybnik realizuje projekt przedłużenia linii do Stodół. Teraz samorząd się wzbogaci o 4 km szyn. - To ma być darowizna PKP PLK. Długo szukaliśmy szyn, które są odpowiednie dla naszej kolejki. Znaleźliśmy je na modernizowanej trasie Krzyżanowice-Chałupki - mówi burmistrz Paweł Macha. Samorządowcy z Kuźni Raciborskiej zastanawiają się, gdzie odbudować torowisko - czy w stronę Nędzy, gdzie prywatny przedsiębiorca planuje modernizację stację, czy w stronę Gliwic. Do prac chciałby zaangażować więźniów.
To nie jedyna dobra wiadomość. Gmina Kuźnia Raciborska złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „Szerokie tory do kultury. Inwestycja w Zabytkową Stację Kolejki Wąskotorowej w Rudach” w ramach dofinasowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach złożonego projektu Gmina chce zrealizować prace remontowo-budowlane w budynkach:
1. Budynek wagonowni i lokomotywowni
2. Budynek magazynowo-garażowy
3. Budynek stacyjny
Podjęte prace pozwolą na zachowanie, adaptację i rewitalizację obiektów, a także pozwolą na odzyskanie walorów estetycznych budynków. Wykonanie zaplanowanych prac pozwoli na polepszenie warunków zwiedzania, zwiększenie oferty kulturalnej przeznaczonej dla turystów, wpłynie na zwiększenie ilości zwiedzających. Zespół budynków posiada duże wartości historyczne i zabytkowe, a także niezwykle unikatową wartość na mapie Polski ze względu na posiadane w swoich zbiorach unikatowe eksponaty nie tylko dla historii kolejnictwa, a także dla historii i oferty kulturalnej regionu.
opr. w
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany