Nowy most na Odrze pod Raciborzem: inwestycja na półmetku. Przeprawa gotowa w 2027 roku

Budowa nowej przeprawy przez Odrę między Grzegorzowicami i Łubowicami a Zawadą Książęcą osiągnęła już połowę zaawansowania. Projekt, którego koszt przekracza 307 milionów złotych, ma zakończyć się w styczniu 2027 roku.
To jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w regionie. Nowy most powstaje w pobliżu miejsca, gdzie przed 1945 rokiem funkcjonowała przeprawa między Grzegorzowicami a Ciechowicami. Zniszczony podczas II wojny światowej obiekt nigdy nie został odbudowany, a jego rolę przez dekady pełnił prom. Choć był atrakcją turystyczną powiatu raciborskiego, jego funkcjonowanie uzależnione było od poziomu wody na Odrze – przy zbyt niskim lub wysokim stanie rzeki kursy były wstrzymywane, co powodowało utrudnienia dla mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców.
Nowa konstrukcja powstaje około kilometra na południe od promu, w kierunku Łubowic. Budowa ruszyła po podpisaniu kontraktu w styczniu 2024 roku. Realizatorem inwestycji jest firma STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia, która w regionie odpowiadała już m.in. za budowę wschodniej obwodnicy Raciborza.
Środki na realizację zadania pochodzą głównie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, który pokrywa 80% kosztów. Pozostałe finansowanie zapewnia Województwo Śląskie. Projekt otrzymał też wsparcie z programu Mosty dla Regionów.
Zadanie realizowane jest w ramach budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej DW 421 (Nędza–Szczyty), który połączy drogę powiatową DP3500S po zachodniej stronie rzeki z DW 915 prowadzącą od Raciborza do Ciechowic po stronie wschodniej. Planowana trasa połączy ul. Młyńską w Grzegorzowicach z ul. Raciborską w Ciechowicach.
W kwietniu 2025 r. na odcinku DW421 prowadzono intensywne roboty drogowe, obejmujące m.in. wykopy, nasypy z ulepszeniem podłoża i wzmacnianie skarp. Kontynuowano także wykonywanie kolumn betonowych oraz nasypów przeciążeniowych. Równolegle prowadzono roboty mostowe – przy przepuście PDZ1 wykonano wykop, próbne obciążenie pali i zbrojenie fundamentów. Na wiadukcie WD1 prowadzono zasypkę ramy, a na moście MD1 szeroki zakres prac fundamentowych, zbrojeniowych oraz montażowych. Zrealizowano również betonowanie ścian i montaż stali w wytwórni. Na wiadukcie WD2 zakończono rozdeskowanie skrzydeł i wykonano zasypkę ramy. W branży wodno-kanalizacyjnej przebudowano zarurowanie rowu i wykonano odcinki kanalizacji deszczowej. Na maj zaplanowano kontynuację prac ziemnych i mostowych, w tym izolacje, zasypki, drenaże oraz betonowanie kolejnych elementów konstrukcyjnych. Rozpoczną się też roboty przy zbiorniku ZB-3 i dalsza budowa kanalizacji deszczowej w rejonie drogi serwisowej.
Parametry techniczne mostu zakładają m.in.:
jednoprzestrzenny przekrój drogowy z jezdnią o szerokości 8,20 m
dwa pasy ruchu po 3,50 m
chodnik o szerokości 2,00 m
ścieżkę rowerową o szerokości 3,50 m
długość obiektu: 633,60 m
Prace mają potrwać 36 miesięcy. W ramach zadania powstaną też dwa ronda, nowe drogi dojazdowe do okolicznych pól, chodniki i trasy rowerowe.
Nowy most ma nie tylko usprawnić komunikację między zachodnią a wschodnią stroną Odry, ale także znacząco poprawić dostępność terenów dla mieszkańców, rolników i turystów. Dzięki całorocznej dostępności przeprawy, region zyska lepsze skomunikowanie i nowe perspektywy rozwoju.
Komentarze (6)
Dodaj komentarz