Kartka z kalendarza. Uruchomienie linii kolejowej do Opawy

20 października 1895 roku uroczyście uruchomiono połączenie kolejowe Racibórz-Opawa.
- Władze Raciborza dążyły do uzyskania połączenia kolejowego z Opawą, wówczas w granicach cesarstwa austriackiego. Napotykało to na opory ze strony Pruskich Kolei Państwowych (Preußische Staatsbahn). Interwencja w Berlinie księcia Karola Marii von Lichnowsky’ego, pana na Kuchelnej, spowodowała, że w 1891 roku opracowano stosowne plany. Rozpoczęcie budowy jednocześnie kilku budynków dworcowych nastąpiło w 1894 roku. Pierwotnie na terenie ówczesnego powiatu raciborskiego stacje miały być w: Studziennej, Krzanowicach, Kuchelnej, Szczepankowicach i Krawarzu. W wyniku zabiegów rotmistrza Henryka Bancka, właściciela majątku w Wojnowicach, tam także utworzono przystanek. Wówczas stację Wojnowice na trasie Racibórz-Głubczyce przemianowano na Lekartów. Krzanowice wymogły urządzenia przystanku „Krzanowice Południowe”, bo dworzec krzanowicki, zaplanowany przy szosie Krzanowice-Bojanów, był zbyt odległy. Książę von Lichnowsky z kolei spowodował utworzenie stacji w Bolacicach, skąd było bardzo blisko do Albertowca (Hilvetihof), głównego ośrodka gospodarczego dóbr ordynacji Lichnowskich.
Choć zaistniały trudności przy budowie, będące wynikiem m.in. dużych różnic wysokości (kotlina rzeki Psiny/Cyny przed Krzanowicami położona jest 197,5 m nad poziomem morza, a punkt wierzchołkowy w lesie koło Bolacic 196,7 m n.p.m.), prace przebiegały bardzo sprawnie. Linię do Opawy uroczyście otwarto 20 października 1895 roku. Stacja w Studziennej była bardzo ruchliwa. W 1914 roku na trasie Racibórz-Opawa przejeżdżały tu cztery pary pociągów, a na odcinku Racibórz-Głubczyce dalsze pięć. Do tego należy doliczyć ruch towarowy. Dodajmy, że wytyczenie w 1920 roku granicy państwowej między Krzanowicami a Kuchelną nie wpłynęło nie zmniejszenie ruchu kolejowego do Opawy. Po aneksji w 1938 tzw. Kraju Hulczyńskiego, ruch kolejowy w 1939 roku był nawet większy. Z Opawy do Raciborza jeździły pociągi pośpieszne dla uzyskania połączeń z pociągami do Berlina. W 1945 roku pociągi zaczęły kursować tylko do Krzanowic Południowych, ponieważ dalszą część linii zdemontowano. Ruch pasażerski do Krzanowic zlikwidowano w 1994 roku. W 2000 roku pociągi przestały jeździć także w kierunku Głubczyc. Dworzec w Studziennej zamknięto - pisze Paweł Newerla w Dziejach Raciborza i jego dzielnic (Racibórz 2008).
![Pożar hali w Pawłowie. W akcji przy ul. Gamowskiej jedenaście zastępów [FOTO i WIDEO] Pożar hali w Pawłowie. W akcji przy ul. Gamowskiej jedenaście zastępów [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_176656572882ad1b7a-75e1-4847-a05c-fc803d3aa018-2-.jpg)

![Pożar na obwodnicy Raciborza [RAPORT 998] Pożar na obwodnicy Raciborza [RAPORT 998] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_17665706173eeca7a5-b018-48f2-be99-860b7c1d1a95-.jpg)

![Seria zdarzeń drogowych i interwencji strażaków [RAPORT 998] Seria zdarzeń drogowych i interwencji strażaków [RAPORT 998] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1766482370603854012-1173196208297703-2705687028020719186-n-2-.jpg)





![Czego mieszkańcy i włodarze życzą na Boże Narodzenie i Nowy Rok [ SONDA] Czego mieszkańcy i włodarze życzą na Boże Narodzenie i Nowy Rok [ SONDA] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_1766567714zrzut-ekranu-2025-12-24-o-10-14-44-.png)




























Komentarze (0)
Dodaj komentarz