Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności10 lipca 200911:49

Petycja w sprawie niepełnosprawnych dzieci

Petycja w sprawie niepełnosprawnych dzieci - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama

Na wniosek i z pomocą rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych Pani Dorota Jakubiec przygotowała petycję w sprawie naszych dzieci niepełnosprawnych. Jest to kolejna petycja do Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej. Petycja po zebraniu podpisów zostanie wysłana Przez Panią Dorotę do Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej oraz do pani Magdaleny Kochan- posła na sejm RP.

Adres mailowy Pani Doroty Jakubiec : [email protected]

Osoby zainteresowane zbieraniem podpisów P. Dorota prosi o kontakt mailowy, którym prześle listę do zbierania podpisów.
1. Podpisy mogą składać wyłącznie osoby pełnoletnie.
2. Podpisane listy należy przesłać na adres domowy Pani Doroty, który poda w mailu zwrotnym) do 31 lipca 2009 r.
3. Po zebraniu wszystkich list z podpisami, całość zostanie wysłana do
właściwej instytucji.

Poniżej treść petycji:

Petycja do Ministerstwa Pracy i Polityki Socjalnej dotycząca zmian w systemie świadczeń socjalnych dla niepełnosprawnych dzieci i osób dorosłych.


Szanowni Państwo.

W obliczu ogromnej niesprawiedliwości jaka dotknęła nas- rodziców dzieci niepełnosprawnych powstał projekt mający na celu zmiany w systemie świadczeń na rzecz naszych dzieci.

W imieniu rodziców niepełnosprawnych dzieci, zwracam się do Państwa z prośbą o poparcie naszej ogólnopolskiej akcji, mającej na celu zmianę szarej rzeczywistości dotykającej rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych, rezygnujących z pracy zawodowej ze względu na stan zdrowia tych dzieci i konieczność ciągłej opieki nad nimi.

W kierowanej do naszych decydentów petycji skupiamy się na absurdalnych przepisach związanych z zasiłkiem i świadczeniem pielęgnacyjnym, składkami zdrowotnymi i emerytalno-rentowymi, oraz emeryturami dla rodziców dzieci niepełnosprawnych, postulując o pilną zmianę poszczególnych uregulowań prawnych. Obecnie rodzic rezygnujący z pracy zawodowej na rzecz opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem, po spełnieniu szeregu obwarowań jest uprawniony
do poboru świadczenia pielęgnacyjnego w wysokości 420 zł oraz zasiłku pielęgnacyjnego w kwocie 153 zł. Za te środki nie jesteśmy w stanie utrzymać naszych dzieci, a tym bardziej skutecznie leczyć czy rehabilitować.

Na co dzień wspieramy się i pomagamy sobie wzajemnie za pośrednictwem portalu "Strona Dzieci Sprawnych Inaczej" - www.dzieci.org.pl

Jeżeli uznacie Państwo, że nasze wołania o normalność dla grupy społecznej, od dawna zapomnianej i pomijanej przez naszych decydentów, zasługują na Państwa poparcie, to prosimy o złożenie podpisu w geście solidarności pod poniższymi postulatami.

Za wsparcie serdecznie dziękujemy...
Dorota Jakubiec oraz inni Rodzice dzieci niepełnosprawnych


UZASADNIENIE

Celem przedłożonego projektu Ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych i innych ustaw jest poprawa warunków życia rodzin, w których przynajmniej jedno z rodziców zmuszone jest do rezygnacji z pracy w celu zapewnienia opieki swemu niepełnosprawnemu dziecku, które bez pomocy drugiej osoby nie jest w stanie samodzielnie funkcjonować. Wnioskodawcy uważają, że tylko kompleksowe i skoordynowane, wielorodzajowe wsparcie dostosowane do rodzaju niepełnosprawności, poprawi sytuację osób niepełnosprawnych i ich rodzin. Proponowane zmiany wspierające rodzinę w jej funkcji opiekuńczej: zwiększenie dostępu do świadczeń opiekuńczych, zmiana ich wysokości, a także ochrona praw emerytalno - rentowych rezygnującego z pracy rodzica, traktowane są zatem jako wstęp do przyszłych rozwiązań.

W obecnym systemie świadczeń rodzinnych funkcjonują trzy zasiłki związane z niepełnosprawnością. Są to: zasiłek pielęgnacyjny (153 zł), świadczenie pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z pracy (420 zł) i dodatek z tytułu kształcenia i rehabilitacji dziecka (50-70 zł w zależności od wieku dziecka), z czego tylko zasiłek pielęgnacyjny przyznawany jest bez kryterium dochodowego. Trzeba mieć świadomość, że przy braku kompletnego systemu świadczeń rzeczowych i finansowych cały ciężar opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym ponosi rodzina. Wysokich kosztów leczenia, edukacji i rehabilitacji niepełnosprawnego dziecka, a przede wszystkim utraty jednego ze źródeł dochodu nie rekompensuje niewystarczająca wysokość świadczeń opiekuńczych, ani tym bardziej 153 zł zasiłku piel. - wręcz symboliczna pomoc państwa dla rodzin przekraczających kryterium dochodowe. Niskie zasiłki i niezmieniana od 2004r. wysokość świadczenia pielęgnacyjnego oraz próg dochodowy (583 zł), powodują pogarszanie się sytuacji ekonomicznej wymienionych rodzin, ich degradację społeczną i marginalizację.

Opieka nad niepełnosprawnym dzieckiem niezdolnym do samodzielnej egzystencji jest ciężką, wyczerpującą i odpowiedzialną pracą, która odbywa się praktycznie dwadzieścia cztery godziny na dobę, bez dni wolnych i urlopów. Wnioskodawcy, świadomi codziennych wyzwań i przeszkód, z jakimi borykają się rodzice, uważają, iż świadczenie pielęgnacyjne - po zniesieniu ograniczającego je kryterium dochodowego - powinno zastępować dochód z tytułu zaniechania pracy zawodowej na rzecz podjęcia całodobowej opieki – a więc także pracy - nad osobą niepełnosprawną. Podobne stanowisko zajął Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu do wyroku 107/6/A/2008 z dnia 18 lipca 2008r. Sygn. Akt P 27/07, w którym stwierdza, iż: "Celem świadczenia jest zastąpienie dochodu wynikającego ze świadczenia pracy, której nie może podjąć osoba pielęgnująca dziecko niepełnosprawne, również pełnoletnie". Mając na uwadze powyższe, w nadziei na zmniejszenie ubóstwa rodzin z niepełnosprawnymi dziećmi, niezdolnymi do samodzielnej egzystencji, wnioskodawcy składają propozycję: zniesienia kryterium dochodowego ograniczającego prawo do świadczenia pielęgnacyjnego - uchylony ust. 2-2d w art. 17, powiązania wysokości świadczenia pielęgnacyjnego wskaźnikiem procentowym z minimalnym wynagrodzeniem gwarantowanym przez państwo - dodany art.17 ust.3, corocznej waloryzacji świadczenia w odniesieniu do minimalnego wynagrodzenia w danym roku kalendarzowym - dodany art. 18a.

Ze względu na przewidywane koszty projekt zakłada etapowe podwyższanie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego i jego ostateczny wzrost w 2012r. do poziomu minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku kalendarzowym.

Propozycja zmiany art. 16 ust. 4, tj. wysokości zasiłku pielęgnacyjnego i zrównania go z kwotą dodatku pielęgnacyjnego wynika z przekonania, że obydwa świadczenia spełniają tę samą rolę. I choć inne są kryteria przyznawania, inne organy orzecznicze i inny krąg uprawnionych, wreszcie inne podstawy prawne i odpowiednio inne mechanizmy waloryzacji wysokości świadczenia, zarówno zasiłek pielęgnacyjny, jak i dodatek pielęgnacyjny przyznawane są w celu częściowego pokrycia wydatków wynikających z konieczności zapewnienia opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji. Zasadnym wydaje się zatem powiązanie wysokości zasiłku pielęgnacyjnego z dodatkiem pielęgnacyjnym, a tym samym wyłączenie zasiłku z zasad weryfikacji określonych w art. 18. Ustawy o świadczeniach rodzinnych.

Kolejna niezwykle istotna i ważna zmiana wprowadzona w art. 17 ust. 5 pkt. 4 i 5 dotyczy rodzin z przynajmniej dwojgiem niepełnosprawnych dzieci posiadających orzeczenia o konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością
samodzielnej egzystencji. Każde dziecko ma prawo do troski i pomocy, ale uznając szczególne potrzeby dziecka niepełnosprawnego, Konwencja o Prawach Dziecka w art. 23 podkreśla, że pomoc ta ma zapewnić "skuteczny dostęp do oświaty, nauki, opieki zdrowotnej, opieki rehabilitacyjnej, przygotowania zawodowego oraz możliwości rekreacyjnych, realizowany w sposób prowadzący do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego stopnia zintegrowania ze społeczeństwem oraz osobistego rozwoju, w tym jego rozwoju kulturalnego i duchowego." Zdaniem wnioskodawcy w rodzinie z kilkorgiem niepełnosprawnych dzieci, przy braku zewnętrznych (instytucjonalnych) usług opiekuńczych, niemożliwe jest osiągnięcie tych zagwarantowanych praw przy jednoosobowej opiece, a takie właśnie rozwiązanie przewidziane jest w obecnie obowiązujących przepisach pozbawiających prawa do świadczenia drugiego rodzica gotowego zrezygnować z pracy na rzecz opieki nad kolejnym niepełnosprawnym dzieckiem w rodzinie. Należy mieć świadomość, iż od ilości czasu, uwagi i codziennego żmudnego wysiłku poświęconego każdemu z osobna ciężko choremu dziecku będą zależały wyniki leczenia, rehabilitacji i edukacji. Zatem wieloletnia opieka jednej osoby dzielącej swój czas pomiędzy dwójkę lub trójkę dzieci niezdolnych do samodzielnej egzystencji, to dyskryminacja tych dzieci, gdyż zmniejsza lub przekreśla ich szansę na zrehabilitowanie i odwrócenie skutków upośledzających chorób. Właśnie w trosce o dobro i przyszłość swych dzieci często obydwoje rodzice podejmują trudną decyzję o rezygnacji z pracy, mając świadomość, że choć każde z nich spełnia wszystkie formalne warunki uprawniające do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego, tylko jeden rodzic świadczenie to otrzyma.
Należy odczytać jako wysoce niesprawiedliwy fakt, że w tak dramatycznej sytuacji, rodziny z kilkorgiem niepełnosprawnych dzieci zamiast dodatkowego wsparcia są karane przez prawodawstwo polskie. Trzeba zauważyć też, że zapis ten pozbawiony jest logiki, gdyż rozwód
małżonków z podziałem opieki nad dziećmi dawałby prawo do świadczenia pielęgnacyjnego każdemu z rodziców na dziecko pozostające przy nim. Wnioskodawca, chcąc wyrównać oczywistą niesprawiedliwość, proponuje zapis umożliwiający otrzymywanie świadczenia przez drugiego rodzica rezygnującego z pracy zawodowej w celu podjęcia opieki nad kolejnym niepełnosprawnych
dzieckiem w rodzinie. Kolejną z proponowanych zmian ujętą w art. 2 projektu, a dotyczącą art.6
ust. 2a i art.18 ust. 5a Ustawy z dnia 13 października o systemie ubezpieczeń społecznych, jest opłacanie składek emerytalno-rentowych wszystkim rodzicom rezygnującym z pracy ze względu na stan zdrowia swoich niepełnosprawnych dzieci za pełny czas pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, przyjmując za podstawę kwotę minimalnego wynagrodzenia roku bieżącego. Za wprowadzeniem proponowanych zmian przemawiają następujące argumenty: W chwili obecnej część osób sprawujących opiekę nad niepełnosprawnym dzieckiem, która nie otrzymuje świadczenia pielęgnacyjnego ze względu na przekroczenie kryterium dochodowego, nie jest objęta ubezpieczeniem, a w przyszłości nie będzie miała prawa do emerytury i w wieku emerytalnym niezasłużenie stanie się petentami pomocy społecznej.

Dla osób otrzymujących świadczenie pielęgnacyjne podstawę naliczanych i odprowadzanych składek ubezpieczeniowych stanowi wysokość tego świadczenia, czyli niewielka kwota 420 zł. Odprowadzając tak niskie składki, przez zaledwie 20 lat kobietom i 25 lat mężczyznom ustawodawca zabezpiecza co prawda prawo do przyszłej emerytury, ale skazuje tych rodziców na najniższą możliwą emeryturę, która w żadnym razie nie wystarczy w przyszłości na zaspokojenie minimum socjalnego.

Po rodzicu lub współmałżonku rezygnującym z pracy, za którego składki odprowadzane są przez okres 20 lub 25 lat renta rodzinna będzie przysługiwała tylko wtedy, gdy niezdolność do pracy (śmierć) wystąpi w okresie składkowym (przy zastrzeżeniu pkt. 2 Prawa do renty), bądź
maksymalnie do 18 miesięcy po zakończeniu opłacania składek. Po tym okresie rodzina traci prawo do renty rodzinnej. W przypadku grupy rodziców, którzy wskutek przekroczenia progu dochodowego nie objęci są ubezpieczeniem, pozostającej rodzinie renta rodzinna nie przysługuje.

Po zakończeniu odprowadzania składek - 20 lat dla kobiety, 25 dla mężczyzny - przez 1,5 roku rezygnujący z pracy rodzice niepełnosprawnych dzieci mają jeszcze ochronę na wypadek wystąpienia niezdolności do pracy. Po tym okresie tracą prawo do ewentualnego ubiegania się o rentę z tytułu niezdolności do pracy, ponieważ nie spełniają kryteriów przyznawania tej renty. A przecież opiekowanie się już dorosłym dzieckiem jest ciężką, fizyczną pracą nadwerężającą zdrowie i może trwać jeszcze nieprzerwanie przez następne 20 lat. Rodzice, którzy nie mają odprowadzanych składek w ogóle nie nabywają prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy.

Z powodu braku merytorycznych przesłanek, aby odnosić podstawę do płacy minimalnej w poprzednim roku kalendarzowym, wnioskodawcy postulują o przyjęcie za podstawę kwoty minimalnego wynagrodzenia w roku bieżącym.

Wnioskodawcy chcą przypomnieć, że poruszane kwestie dotyczą grupy osób w okresie największej aktywności zawodowej, rodziców, którzy postawieni w obliczu tragedii rodzinnej, jaką jest urodzenie się niepełnosprawnego dziecka, rezygnują z pracy, z własnych planów zawodowych, ambicji po to, by podjąć się trudu opieki i rehabilitacji trwającej latami. Oddając swój czas
dziecku wymagającemu stałej opieki, grupa ta nie z własnej winy pozbawiona jest możliwości podjęcia pracy, a co za tym idzie nie z własnej winy nie ma szansy na wypracowanie sobie godnej emerytury, zwłaszcza w nowym systemie, w którym wysokość i czas odprowadzania składek przekłada się na wysokość świadczenia emerytalnego. Dlatego wnioskodawcy uważają, że tylko
podniesienie wymiaru składek emerytalnych i rentowych oraz objęcie nimi wszystkich rodziców uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego bez względu na kryterium dochodowe i bez ograniczenia czasowego jest w stanie zapobiec skazaniu tych rodziców na zasiłki z pomocy społecznej w przyszłości.

Liczymy na to, że w końcu ktoś zajmie się sprawą naszych dzieci.
Serdecznie dziękujemy za zainteresowanie.

Z poważaniem.

Dorota Jakubiec oraz inni Rodzice dzieci niepełnosprawnych

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Sport19 lipca 202523:06

Wyrównany sparing przy Łąkowej. Pawłów minimalnie lepszy [FOTO]

Wyrównany sparing przy Łąkowej. Pawłów minimalnie lepszy [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Lokalne drużyny piłkarskie rozpoczęły przygotowania do zbliżającego się sezonu 2025/2026. Ważnym elementem tego okresu są mecze sparingowe, które służą nie tylko poprawie formy fizycznej, ale przede wszystkim zgraniu zespołu, wdrożeniu nowych rozwiązań taktycznych oraz ocenie potencjalnych wzmocnień kadrowych.

(greh)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 13.07.2025
18 lipca 202510:12

Nasz Racibórz 13.07.2025

Nasz Racibórz 11.07.2025
10 lipca 202521:57

Nasz Racibórz 11.07.2025

Nasz Racibórz 04.07.2025
4 lipca 202508:58

Nasz Racibórz 04.07.2025

Nasz Racibórz 27.06.2025
27 czerwca 202519:05

Nasz Racibórz 27.06.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.