Ogłoszenie o pracę z widełkami płacowymi? Czy to konieczność w 2022?

Jak inflacja wpłynęła na oczekiwania pracowników wobec pracodawcy? Czy w ogłoszeniu o pracę trzeba podawać widełki płacowe? Przekonaj się, co mówią na ten temat najnowsze badania.
Rosnący trend dotyczący wpisywania w ofertę pracy widełek płacowych, wzmocnił się jeszcze pod wpływem inflacji. Prawie ¾ kandydatów byłoby bardziej skłonnych do aplikowania na ogłoszenie o pracę, które zawiera szacunkową stawkę. Przyczyną jest malejąca wartość nabywcza obecnych zarobków oraz niemożność zaoszczędzenia sum, dających poczucie bezpieczeństwa. W związku z tym wielu z pracowników albo rozgląda się za lepiej płatnym zajęciem, albo domaga się podwyżki.
Jak inflacja wpłynęła na rynek pracy?
Inflacja bezpośrednio przekłada się na postawy zawodowe Polaków, a wraz z nimi na ich wymagania względem pracodawcy.
Rosnące raty kredytowe w połączeniu z malejącymi oszczędnościami skutkują wzmożoną gotowością do zmiany pracy na lepiej płatną. Według badania Pracuj.pl „Nowe oblicza pracy” z marca 2022 roku aż 44% pracowników rozważa poszukiwanie nowego miejsca zatrudnienia znacznie poważniej niż jeszcze przed rokiem.[1]
Także ci, którzy nie chcą odchodzić z obecnej firmy, pragną poprawy warunków finansowych. Prawie połowa ankietowanych starała się o podwyżkę w związku z inflacją. W stosunku do 2021 roku płace za marzec w 2022 roku wzrosły aż o 12,4%.1
Wysokość pensji jest zatem jedną z pierwszych informacji, których kandydaci oczekują od oferty pracy.
Dlaczego widełki płacowe w ogłoszeniu są tak istotne?
Chociaż pracodawcy często czują opór przed podawaniem wysokości zarobków w ofercie pracy, aż 71% kandydatów w oparciu o ten zapis decyduje, czy wysłać swoje zgłoszenie aplikacyjne do danej firmy.
Niestety, potrzeba przejrzystych warunków zatrudnienia już od pierwszego kontaktu z firmą, pozostaje często niezaspokojona.
Statystyki raportu Candidate Experience w Polsce 2019 informują, że widełek w ogłoszeniu oczekuje 70% specjalistów, ale natrafia na nie jedynie 27% z nich.[2]
Z kolei badania „Proces tworzenia treści ogłoszeń o pracę” wylicza, że jedynie 8% rekruterów zawsze podaje w ofercie dokładną kwotę albo widełki.2
Sprecyzowanie wysokości zarobków na danym stanowisku nie tylko prezentuje Cię jako pracodawcę wychodzącego naprzeciw oczekiwaniom kandydatów, ale też pozwala się wyróżnić spośród konkurencji.
Co może zrobić pracodawca, który nie jest w stanie zaoferować wysokiego wynagrodzenia?
Co zrobić, jeśli obawiasz się, że stawki, na jakie może sobie pozwolić Twoja firma, nie są wystarczająco wysokie, by przyciągnąć dużą pulę kandydatów?
Cóż, odsianie już na starcie kandydatów, którzy uznaliby oferowane wynagrodzenie za niesatysfakcjonujące, tylko zaoszczędzi Ci czasu. Bardzo prawdopodobne, że taka osoba i tak nie przyjęłaby Twojej oferty, a nawet jeśli owszem, to przy najbliższej okazji zmieniłaby ją na lepiej płatną.
Mimo że dla wielu kandydatów istotne są takie czynniki jak przyjazna atmosfera w pracy czy dogodny dojazd, to do zmiany zatrudnienia motywuje przede wszystkim nieodpowiednia wysokość zarobków.
Warto jednak zauważyć, że za zainteresowaniem kandydatów widełkami płacowymi nie stoi chciwość a poczucie niepewności.
Co trzecia osoba przyznaje, że utrzymałaby się z oszczędności nie dłużej niż przez 2 miesiące.[3]
Co więcej, 76% respondentów Pracuj.pl ma wrażenie, że obecna pensja wystarcza im na mniej niż rok temu. W tym samym badaniu 59% pracowników stwierdziło, że przyczyną takiego stanu rzeczy jest inflacja.3
Mając to na uwadze, pracodawca może nie tylko zamieścić w ogłoszeniu oferowane stawki, ale też odwołać się do potrzeby stabilizacji, podkreślając rodzaj kontraktu, zwłaszcza jeśli jest to umowa o pracę, a także opłacone benefity socjalne czy prywatną opiekę medyczną.
Tego typu korzyści są specjalnie atrakcyjne dla pracowników po 35. roku życia. Jeśli więc szukasz doświadczonych specjalistów, zastanów się, jak możesz dostosować swoją ofertę do ich potrzeb. Więcej informacji i porad w tym temacie znajdziesz na: https://poradydlafirm.pracuj.pl/
Czy w związku z inflacją podawać w ofercie pracy widełki płacowe? Podsumowanie
Z badań wynika, że 70% specjalistów oczekuje od pracodawcy podania w ogłoszeniu o pracę widełek płacowych. Ten trend wzmocnił się jeszcze w związku z inflacją. Malejąca wartość nabywcza pensji w połączeniu z niewielkimi oszczędnościami składa się na poczucie niepewności. Uderza ono najbardziej w osoby po 35. roku życia. W związku z tym, kandydaci do pracy chcą nie tylko znać z góry warunki finansowe zatrudnienia, ale też wiedzieć, jaki rodzaj umowy proponujesz i czy mogą od firmy oczekiwać stabilności. Ci, którzy nie szukają nowego pracodawcy, próbują z kolei wynegocjować lepsze warunki w obecnej firmie.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.