Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności27 listopada 202019:19

Z Wodzisławia Śl. sześć, z Raciborza jedno. M. Woś w sprawie kolejowych połączeń ze stolicą

Z Wodzisławia Śl. sześć, z Raciborza jedno. M. Woś w sprawie kolejowych połączeń ze stolicą - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Wiceminister a zarazem poseł Zjednoczonej Prawicy skierował w tej sprawie interpelację do ministra infrastruktury, wskazując, że Racibórz ma takie połączenie jedno, a sąsiedzi Wodzisław Śląski aż sześć. Jak się okazuje, na korektę rozkładu nie ma szans.

Interpelacja

Szanowny Panie Ministrze,

w związku z licznymi uwagami mieszkańców mojego regionu, a w szczególności mieszkańców miasta Racibórz i okolicznych miejscowości, pragnę zwrócić uwagę na rzadkie połączenia kolejowe na trasie Racibórz – Warszawa Centralna. W aktualnym rozkładzie jazdy na wyżej wymienionej trasie istnieje tylko jedno połączenie bezpośrednie, i to o bardzo wczesnej porze. Pociąg InterCity „Pilecki” odjeżdża ze stacji o godz. 06:24. Tymczasem Wodzisław Śląski – sąsiednie miasto z porównywalną liczbą mieszkańców posiada aż sześć połączeń bezpośrednich dziennie ze stolicą naszego państwa:

InterCity „Chopin” o godz. 03:41,
InterCity „Silesia” o godz. 06:35,
Express InterCity „Sobieski” o godz. 09:44,
InterCity „Silesia” o godz. 10:32,
InterCity „Batory” o godz. 15:04,
InterCity „Silesia” o godz. 18:42.

Ponadto pragnę zwrócić uwagę na fakt, że czas przejazdu na trasie wyżej wymienionego połączenia Racibórz – Warszawa Centralna wynosi ponad pięć godzin, co porównując z połączeniami, które posiada miasto Wodzisław, gdzie czas przejazdu rzadko kiedy przekracza cztery godziny w połączeniach bezpośrednich, zdaje się być rażącą dysproporcją w dostępie mieszkańców poszczególnych miejscowości Górnego Śląska do transportu kolejowego.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. W pierwszym projekcie RJ2019/2020 z Raciborza miały wyjeżdżać IC Hutnik (Racibórz – Gdynia Główna) i IC Skarbek (Racibórz – Olsztyn Główny przez Warszawę). Oba pociągi jeżdżą na elektrycznych zespołach trakcyjnych Flirt, co znacząco podwyższyłoby komfort podróży mieszkańców Raciborza. Niestety, z niezrozumiałych przyczyn połączenia te nie zostały włączone do ostatecznej wersji obowiązującego rozkładu jazdy.

W związku z powyższym pragnę zwrócić się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

- Czy w ramach najbliższej korekty rozkładu jazdy Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić odpowiednie poprawki, uwzględniające potrzeby mieszkańców Raciborza i okolicznych miejscowości w zakresie dostępu do bezpośrednich połączeń na trasie Racibórz – Warszawa Centralna? 

- Czy Ministerstwo Infrastruktury dysponuje najnowszymi wynikami badań natężenia ruchu na trasie Racibórz – Warszawa Centralna, dzięki którym można by poznać potrzeby mieszkańców miasta w kwestii dostępu do wyżej wymienionych połączeń? Jeśli tak, to czy wyniki te zostaną udostępnione?

Jaki był powód decyzji o niewłączaniu pociągów IC „Hutnik” i IC „Skarbek” na trasach: Racibórz – Gdynia Główna oraz Racibórz – Olsztyn Główny przez Warszawę do obecnego rozkładu jazdy i czy zostaną one włączone w ramach najbliższej korekty?

Andrzeja Bittela - sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury

 

Odpowiedź Szanowna Pani Marszałek, w odpowiedzi na interpelację nr 12994 z dnia 22 października 2020 roku Posła Michała Woś, w sprawie połączeń kolejowych relacji Racibórz – Warszawa Centralna, przedstawiam poniższe informacje.

Ad 1. Czy w ramach najbliższej korekty rozkładu jazdy Ministerstwo Infrastruktury planuje wprowadzić odpowiednie poprawki, uwzględniające potrzeby mieszkańców Raciborza i okolicznych miejscowości w zakresie dostępu do bezpośrednich połączeń na trasie Racibórz – Warszawa Centralna?

Zgodnie z harmonogramem tworzenia rozkładu jazdy ustalanym przez PKP Polskiej Linie Kolejowe S.A. (dalej: „PKP PLK”), Roczny Rozkład Jazdy (dalej: „RPJ”) 2020/21, który obowiązywał będzie od 13 grudnia br. został już zarządzony i na tym etapie wdrożenia nie ma możliwości dokonania tak daleko idących zmian, jak np. przetrasowanie przez Racibórz pociągów dotychczas kursujących przez Wodzisław Śląski. W RRJ 2020/21 połączenie bezpośrednie Raciborza z Warszawą nadal będzie zapewniać pociąg IC Pilecki rel. Białystok – Racibórz – Białystok z planowanym odjazdem z Raciborza o godz. 8:46. Zaproponowane w interpelacji przetrasowania pociągów międzynarodowych przez Racibórz z pominięciem Wodzisławia Śląskiego, przy jednoczesnym pozostawieniu obsługi Rybnika, wydłużyłyby o około 30 minut czas przejazdu z Ostrawy do Warszawy. Ponadto należy pamiętać, że trasy pociągów międzynarodowych ustalane są wspólnie z partnerami zagranicznymi podczas konferencji i narad, które odbywają się w okresie od 48 do 12 miesięcy przed jego wdrożeniem. Jednocześnie informujemy, że pasażerowie udający się w podróż z Raciborza do odległych regionów Polski mogą skorzystać z rozbudowanej oferty Kolei Śląskich na trasie Racibórz – Rybnik lub Racibórz – Katowice, a następnie dokonać przesiadki w Rybniku bądź Katowicach do pociągów uruchamianych przez PKP IC.

Ad 2. Czy Ministerstwo Infrastruktury dysponuje najnowszymi wynikami badań natężenia ruchu na trasie Racibórz – Warszawa Centralna, dzięki którym, można by poznać potrzeby mieszkańców miasta w kwestii dostępu do wyżej wymienionych połączeń? Jeśli tak, to czy wyniki te zostaną udostępnione?

Z danych przekazanych przez PKP Intercity S.A. w relacji Racibórz - Warszawa odnotowano następujące transze pasażerów:
- Wrzesień 2019: 217
- Styczeń 2020: 227
- Maj 2020: 63
- Wrzesień 2020: 140

Ad 3. Jaki był powód decyzji o nie włączaniu pociągów IC Hutnik i IC Skarbek na trasach: Racibórz – Gdynia Główna oraz Racibórz – Olsztyn Główny przez Warszawę do obecnego rozkładu jazdy i czy zostaną one włączone w ramach najbliższej korekty?

Od początku aktualnie obowiązującego Rocznego Rozkładu Jazdy 2019/20 pociąg IC Hutnik zaplanowany był w relacji Bielsko-Biała – Gdynia Gł. – Bielsko-Biała, natomiast pociąg IC Skarbek kursował w relacji Bielsko-Biała – Olsztyn Gł. – Bielsko-Biała. Analogiczne trasy tych pociągów zostały zaplanowane podczas opracowania RRJ 2020/21. Propozycja polegająca na ewentualnej zmianie w przyszłości relacji tych pociągów na Racibórz – Gdynia Gł. – Racibórz oraz Racibórz – Olsztyn Gł. – Racibórz spowodowałaby konieczność usunięcia ich z ponad 170 tysięcznego miasta tj. Bielska-Białej, ośrodka generującego duże potoki pasażerskie.

Autor: red., [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: pizzę
Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Reklama
Aktualności4 września 202520:05

Plac Długosza jak złomowisko samochodów? W planach parking podziemny

Plac Długosza jak złomowisko samochodów? W planach parking podziemny - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Przyszłość placu Długosza w Raciborzu ponownie znalazła się w centrum dyskusji. Podczas sesji radna Julia Parzonka zwróciła uwagę na problem miejsc postojowych. Pytała, co stanie się z obecnym parkingiem i czy władze miasta przewidziały alternatywne rozwiązania dla kierowców.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności4 września 202519:44

Fontanny, ławki i hulajnogi. Ratusz chce zmieniać śródmieście, radny zadaje pytania

Fontanny, ławki i hulajnogi. Ratusz chce zmieniać śródmieście, radny zadaje pytania - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Dyskusja o przyszłości centralnych przestrzeni Raciborza nabiera tempa. Prezydent miasta Jacek Wojciechowicz zapowiedział, że plac Długosza ma zostać zabudowany, nawiązując do wyglądu sprzed 1945 roku, natomiast rynek zostanie wzbogacony o drzewa. Podczas ostatniego spotkania uwagę zwrócił radny Piotr Klima, który poruszył praktyczne kwestie związane z funkcjonowaniem śródmieścia: fontann z wodą pitną, lokalizacją ławek oraz ruchem hulajnóg.

red.
Reklama
Reklama
Aktualności4 września 202520:51

Kontrowersje wokół podświetlania drzew w parku Roth. Ekologia kontra estetyka

Kontrowersje wokół podświetlania drzew w parku Roth. Ekologia kontra estetyka - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Na sesji Rady Miasta Raciborza wywiązała się dyskusja dotycząca iluminacji drzew w parku im. Miasta Roth. Temat podniósł radny Roman Wałach, który zwrócił uwagę, że choć wizualizacje podświetlonych drzew wyglądają atrakcyjnie, to jednak pojawiają się zastrzeżenia natury ekologicznej.

red., fot. UM Racibórz
Reklama
Sport5 września 202507:00

Weekendowy Niezbędnik Kibica

Weekendowy Niezbędnik Kibica - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
(greh)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 05.09.2025
5 września 202507:46

Nasz Racibórz 05.09.2025

Nasz Racibórz 29.08.2025
28 sierpnia 202523:30

Nasz Racibórz 29.08.2025

Nasz Racibórz 22.08.2025
21 sierpnia 202521:10

Nasz Racibórz 22.08.2025

Nasz Racibórz 15.08.2025
13 sierpnia 202522:19

Nasz Racibórz 15.08.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.