Ruszyła strefa płatnego parkowania! PK w czasie epidemii
Epidemia postawiła przez załogą Przedsiębiorstwa Komunalnego nowe wyzwania związane z funkcjonowaniem infrastruktury miejskiej. Przyszła w chwili, gdy wdrażano istotne dla miasta i jego mieszkańców zmiany. Sprawdziliśmy jak PK sp. z o.o. radzi sobie podczas trudnego czasu walki z koronawirusem.
Największym wyzwaniem było zorganizowanie na nowych zasadach komunikacji miejskiej. Zamknięcie szkół, urzędów i wielu innych instytucji przyniósł spadek liczby pasażerów. To z kolei wymusiło – z racji oszczędnościowych – przejście na rozkład sobota/niedziela. Ponadto przepisy sanitarne postawiły nowe wymagania co do liczby przewożonych osób jak i bezpieczeństwa kierowców. – Dzięki zaangażowaniu załogi udało się dostosować do nowych realiów. Ludzie to najważniejszy kapitał firmy – przekonuje prezes PK, Bogdan Gawliczek. Dalsze luzowanie ożywi życie społeczne. PK spodziewa się znów wzrostu liczby pasażerów, a to rodzi konieczność zastosowania nowego rozkładu jazdy. Musi uwzględniać nie tylko potrzeby mieszkańców, ale i przepisy sanitarne oraz trwające prace remontowe na drogach. Niewykluczone, że z racji ograniczeń ilościowych niektóre kursy trzeba będzie dublować. – Musimy dobrze skomunikować dzielnice z centrum – dodaje prezes. Problemów jest wiele. To ograniczona liczba autobusów, dedykowany transport pracowników, na jaki stawiają teraz firmy, a także mniej klientów wśród seniorów, w tym w kierunku Gamowskiej. Miejska spółka ma też na uwadze postulowaną już przez epidemią współpracę z drugim przewoźnikiem – podległym władzom PKS-em.
Z wiosną Racibórz znów się pięknie zazielenił. Pracownicy PK zadbali o rabaty. Wykonali nowe nasadzenia. Wykonano koszenie- wszystko zgodnie z zawartymi umowami dot. utrzymania terenów miejskich. Znaczna część obszarów ma innych zarządców. Kierując uwagi co do czystości mieszkańcy powinni mieć to na względzie. Wyposażeni w środki ochrony osobistej pracownicy regularnie w nocy czyszczą ulice. Rankiem sprzątane są chodniki. Dodatkowo specjalne urządzenie służy do dezynfekcji wskazanych miejsc.
Epidemia nie przeszkodziła w działalności Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (tzw. PSZOK). Akcja #zostańwdomu wiele osób skłoniła do przeprowadzenia remontów w domach i mieszkaniach. To zaś sprawiło, że na PSZOK trafia znacznie więcej niż dotąd odpadów wielkogabarytowych, m.in. mebli. Można je osobiście odstawiać na ul. Adamczykę. PK zadbało o bezpieczeństwo zarówno przyjeżdżających tu osób jak i pracowników. Codziennie do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych na Brzeziu z bazy PK trafią transporty odpadów.
18 marca, raptem kilkanaście dni po wdrożeniu, zawieszono funkcjonowanie strefy płatnego parkowania. Akcja #zostańwdomu sprawiła, że ruch pojazdów znacząco zmalał. Ze względu na niskie dochody nie było sensu pokrywać kosztów pobierania opłat. 11 maja, tym razem w związku z luzowaniem obostrzeń, strefa wraca. Przed PK stoi zadanie zapewnienie sprawnego jej funkcjonowania. Wdrożone zostaną płatności kartą, a także poprzez aplikację mobilną. Abonamenty marcowe stają się automatycznie majowymi. Nieuzasadnione okazały się obawy o los pracowników zajmujących się dotąd pobieraniem opłat od kierowców z ramienia wrocławskiego operatora strefy. Znaleźli pracę w PK, a miejska spółka jest zadowolona z ich pracy. – Znaleźli swoje miejsce w naszej załodze, dojrzały wiek jak grupa inwalidzka nie przeszkadzają im w opanowaniu nowoczesnego sprzętu elektronicznego. Posługują się teraz smartfonem i drukarką – podkreśla prezes PK, Bogdan Gawliczek.
Wyzwaniem okazało się schronisko dla bezdomnych zwierząt na Ostrogu. Nie tylko należało ograniczyć dostęp do placówki, ale również zrezygnować czasowo ze wsparcia wolontariuszy, zabierając dotąd psy na spacery. Wraz z powrotem normalności, współpraca jest sukcesywnie przywracana. Wracają adopcje. Wizyty umawiane są na telefon. Na bieżąco spółka prowadzi w schronisku prace porządkowe i remontowe.
Komentarze (0)
Komentarze pod tym artykułem zostały zablokowane.