Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności6 lutego 202010:31

Co dalej z komunikacją z Kuźni Raciborskiej i Nędzy do Raciborza

Co dalej z komunikacją z Kuźni Raciborskiej i Nędzy do Raciborza - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Powiat:

Szanowna Redakcjo. Chyba czas najwyższy zwrócić uwagę na realny i nadal nijak nie rozwiązany problem mieszkańców gmin Kuźnia Raciborska i Nędza - tej treści pismo dotarło do naszej redakcji. Dotyczy komunikacji powiatowej. Mamy stanowisko władz powiatu.

List do redakcji

Z początkiem grudnia zawieszono trasę Kuźnia Raciborska-Gamowska, o czym poinformowano pasażerów tuż przed zmianą. Dziesiątki niczego nieświadomych pasażerów dowiedziało się dopiero w autobusie lub na dworcu, że nie dotrze już bezpośrednio na Gamowską i trzeba się przesiadać. Oczywiście podmieniono kierowców, żeby poprzedni, którzy dotąd jeździli na tej trasie i których ludzie znali, nie musieli wysłuchiwać pretensji i skarg. Na domiar złego PKS sprzedał młodzieży i dojeżdżającym na stałe bilety miesięczne na grudzień. I na trasę, która miała już nie istnieć w dotychczasowym kształcie i być skrócona... Niech każdy skomentuje sam, jak nazwałby takie zachowanie... Bilety te nie były nawet tańsze. Fakt, że w ogóle je sprzedano jest niestety dowodem na kompletny brak szacunku do pasażerów.

Przez chwilę było o sprawie głośno, wiele osób się denerwowało, pisały gazety i wspomnieli nawet w radio. Kiedy wybuchły protesty mieszkańców Gminy Kuźnia Raciborska i Nędza, wspaniałomyślnie postanowiono, że miejski autobus będzie za darmo dla tych, którym sprzedano wówczas bilety miesięczne na trasę Kuźnia-Gamowska. Cóż za ulga! Można skorzystać z transportu publicznego, za który już wcześniej się zapłaciło i oficjalnie powiedziano, że to "za darmo"! Ogłoszono też, że zostaną poczynione starania, aby zmiana ta nie była uciążliwa dla pasażerów. Nie wiem, co się stało z tymi obietnicami. Z tego co wiem te zapewnienia nie poprawiły sytuacji pasażerów. Padły hasła o przesiadce na PKP. Logicznie rzecz biorąc to nic nikomu nie da. PKP dojeżdża tylko pod dworzec i tam się stacje kończą. To to samo, co jechać autobusem i wysiąść na dworcu. A co z dalszą drogą? I tak się trzeba przesiąść i dopłacić. Ponadto niektórzy mieszkańcy Kuźni mają daleko na stację, samo to wymusza wybór środka transportu, którym zazwyczaj jest jednak autobus. Może ktoś powinien też zwrócić uwagę na to, że w mniejszych wioskach stacji PKP nie ma w ogóle.

Reklama


Ludzie liczą na PKS bo ta trasa funkcjonowała przez długie lata. Nie są w stanie zrozumieć, czemu coś się nagle zmieniło. Wszędzie pełno przystanków a dojechać można już tylko do dworca. Szarego mieszkańca nie powinny dotyczyć nieporozumienia między gminami i PKSem. Przede wszystkim przy planowaniu czegokolwiek należałoby zwrócić uwagę na to ile remontów szykuje się niebawem na tej trasie. Niepoważnym jest twierdzić, że przesiadki w tych warunkach mają sens. Na wiosnę planowana jest głośna budowa ronda pod Mechanikiem. Zapewne ruch wahadłowy. Jak ktoś choć raz jechał autobusem w czasie remontu to ma pojęcie, jak długo stoi się na światłach i jak bardzo wydłuża się czas dojazdu kiedy na światłach stoi się kilka razy, bo zanim się do świateł dojedzie znowu jest czerwone bo korek na 30 samochodów w jedną stronę.

W lutym ma ruszyć przebudowa mostu w Nędzy, to już nawet nie będzie ruch wahadłowy a objazd. Nie wiadomo też, czy budowa obwodnicy za Ulgą nie wymusi niedługo ruchu wahadłowego. To jest realny problem. Za dużo inwestycji w jednym czasie i zmiany w transporcie. To się nie może udać. Ile korekt rozkładu trzeba zrobić, żeby zgrać autobusy z przesiadką dla tych ludzi? To fizycznie niemożliwe, aby przesiadki na dworcu były realne i wygodne. Jak ktoś całe życie spędził za kierownicą własnego auta i w autobusie bywa tylko jak pozuje do zdjęć dla gazety, to faktycznie może nie mieć pojęcia o komunikacji publicznej. Ludzie dojeżdżali tym autobusem do szkoły do pracy i na uczelnię. Dlaczego muszą teraz ponosić konsekwencje niesnasek na wyższym szczeblu? Co takiego zawinili? Chcą tylko normalnie funkcjonować skoro płacą za wszystko podatki. Nie każdego stać na kupno czy utrzymanie samochodu. To nie do pojęcia, że nie da się w normalny sposób zorganizować transportu i likwiduje się tak istotny kurs. Cierpi na tym młodzież, cierpią dorośli, cierpią emeryci. Sam fakt przesiadki to dla wielu ogromny stres i niepewność. A co jak nie zdążę do pracy, a co jak na uczelnie nie dotrę na czas. A co jak poradnię mi zamkną? A gdzie to mam w ogóle wsiąść? I jeszcze trzeba dopłacić za kolejny autobus bo nikt za darmo go nie ma.

Wiele osób zastanawia się teraz gdzie znikają na PKSie pieniądze skoro regularnie jest mało? Młodzież od lat aktywnie utrzymuje PKS. Autobusy Kuźnia-Racibórz od lat są przepełnione w godzinach szczytu, co potwierdzi mnóstwo osób i uczniów, którzy stoją w drodze do pracy, bo często nawet usiąść gdzie nie ma. Czy naprawdę trzeba zlikwidować kurs bo już bieda piszczy? Zwłaszcza, że obie Gminy twierdzą, że wsparły transport publiczny i to na niemałe kwoty. Gdzie więc są pieniądze, które poszły na organizację transportu???

Pan burmistrz Macha zapowiedział w raciborskim radiu, że zabezpieczył w budżecie 245 tys zł na wspieranie transportu publicznego na rok 2020. Skoro tak, dlaczego nic to nie zmieniło i co zrobił z tą kwotą PKS? Kursy o których mowa jak były zawieszone, tak są. Dawno minął Nowy Rok a o przywróceniu kursów nikt już nawet nie wspomina. Zamiecione pod dywan. Ważne, że na drogi wyjechały nowiutkie luksusowe autobusy, trzeba się pochwalić jaka wygoda dla pasażerów.

Reklama


Taka wygoda, że część powiatu jest odcięta od normalnego BEZPOŚREDNIEGO dojazdu do szpitala... Taki komfort, że wzrósł koszt dojazdu o kolejny bilet do zapłacenia. Do tego karkołomna w najbliższej przyszłości przesiadka do komunikacji miejskiej przy kilku remontach w jednym czasie.

Warto wspomnieć, że stronie PKSu do dziś widnieje informacja o tym, jak to mieszkańcy powiatu wodzisławskiego mają zgłaszać swoje uwagi do rozkładu jazdy. Z czego wynikają te podziały na lepszych i gorszych? Dlaczego Kuźni nikt nie pytał, czy likwidacja kursów komukolwiek odpowiada? Kierowcy przecież widzieli, że potrzeba tych kursów istnieje bo ludzie z tego korzystali. Tu zlikwidowano je bez zapowiedzi, nawet informacja o tym pojawiła się tak późno, że mało kto się zorientował o jej istnieniu.

To są ważne sprawy w tym mieście. Dobrze, gdyby pojawiły się wreszcie rozwiązania, nie zapewnienia, że wszystkim będzie dobrze, bo to już nie działa. Chodzi o KONKRETY.
Gminy Kuźnia Raciborska i Nędza żądają przywrócenia poprzedniego rozkładu jazdy umożliwiającego im bezpośredni dojazd na Plac Konstytucji i ul. Gamowską.

Jeżeli natomiast PKS nie jest w stanie lub nie chce przywrócić tego do stanu normalności, proponujemy, aby bezpośrednio z Kuźni Raciborskiej do ul.Gamowskiej dojeżdżała komunikacja miejska. Skoro do Rydułtów taki autobus może jechać tyle kilometrów i jest opłacalny, to chyba nie ma problemu, żeby dojeżdżał taki do Kuźni.

Nie chodzi o szukanie winnych. Chodzi o KONKRETNE działania. Problem nie został rozwiązany, a sprawa na dniach skomplikuje się jeszcze bardziej.

Proszę o interwencję i zachowanie anonimowości. Dziękuję

Racibórz, 05.02.2020 r.
Starostwo Powiatowe w Raciborzu
Wydział Komunikacji i Transportu

Komentarz do listu w sprawie zmiany rozkładu jazdy autobusów na liniach komunikacyjnych Raci-bórz – Nędza – Kuźnia Raciborska

Sposób finansowania publicznego transportu na obszarze Powiatu Raciborskiego został usta-lony w uzgodnieniu Powiatu Raciborskiego z siedmioma gminami. Od 2016 r. przedstawiciele samorządów spotykali się cyklicznie rozważając różne formy współpracy. Ostatecznie w listopadzie 2018 r. uzgodniono, że Powiat będzie pełnił rolę organizatora transportu, który swym zasięgiem obejmie wszystkie sołectwa na obszarze wszystkich gmin. Dzięki takiemu rozwiązaniu poszczególne gminy nie muszą organizować odrębnie transportu gminnego. Z tego powodu gminy zobowiązały się udzielić pomocy finansowej Powiatowi na pokrycie kosztów transportu.

Od 1 marca 2019 r. organizatorem transportu publicznego jest Powiat Raciborski, który wspólnie z gminami (za wyjątkiem Raciborza) dopłaca do kosztów jego funkcjonowania. Organiza-cja transportu wymaga dofinansowania ze środków samorządów ponieważ oprócz kursów docho-dowych funkcjonują również kursy deficytowe. Zaznaczyć należy, że kursów dochodowych jest znacznie mniej niż deficytowych. Zyski przynoszą kursy w godzinach porannych oraz popołudnio-wych, pozostałe choć społecznie potrzebne generują straty finansowe.
Mechanizmy udzielania dofinansowania oraz rozliczania kosztów transportu określa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Zgodnie z jej treścią jeśli przychody z biletów nie pokrywają całości kosztów transportu, organizator (w tym przypadku Powiat wspólnie z gminami) wypłaca operatorowi (PKS) rekompensatę, która ma pokryć powstałą w ten sposób stratę.

Reklama

 

Decyzja o ograniczeniu połączeń od grudnia 2019 była bardzo trudna. Podjęto ją jednak w uzgodnieniu z Gminami Nędza i Kuźnia Raciborska. Ze względu na brak dodatkowych środków finansowych w budżetach tych gmin ograniczenia okazały się koniecznością. Powiat z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem informował gminy, że zabezpieczone w ich budżetach środki nie wystarczą na zrekompensowanie strat przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowej siatki połączeń do końca roku. W tej sytuacji Powiat oraz pięć gmin podjęły decyzję o zwiększeniu dofinansowania na ten cel. Chcąc uniknąć tak radykalnych kroków organizator niemal do ostatniej chwili wstrzymywał się z ograniczeniami licząc na ostatecznie pozytywną decyzję pozostałych dwóch partnerów. Niestety Gminom Nędza i Kuźnia Raciborska nie udało się znaleźć dodatkowych środków na ten cel.

Kuźnia Raciborska zabezpieczyła na rok 2020 (245 tys. zł). To wg szacunków minimalna kwota potrzebna do utrzymania połączeń już po uwzględnieniu grudniowej redukcji. Zarówno kwota dofinansowania jak i zakres realizowanych w 2020 r. połączeń zostały ustalone w drodze uzgodnień z Kuźnią Raciborską. Ewentualne wydłużenie kursów lub wprowadzenie nowych oczy-wiście jest możliwe o ile zabezpieczone zostanie ich finansowanie. Powiat jest otwarty na takie rozwiązania i jest gotowy pokryć własną część tych dodatkowych kosztów w wysokości 25%.

Warunkiem wydłużenia kursów jest jednak zwiększenie dofinansowania ze strony obu gmin. Odnosząc się do transportu publicznego na obszarze Powiatu Wodzisławskiego należy zwró-cić uwagę, że samorządy z tamtego obszaru finansują koszty transportu w dużo większym wymiarze niż ma to miejsce w naszym Powiecie. Tamtejsze gminy przeznaczają kilkukrotnie większe kwoty na ten cel, sięgające nawet 800 tys. zł rocznie. W oczywisty sposób przekłada się to na znacznie większe możliwości. Dotyczy to zarówno ilości połączeń jak i ceny biletów.

Autor: List do redakcji , redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Aktualności27 marca 202410:26

Zielone Płuca na Ostrogu kontra deweloperka. Tężnia finiszuje a radny mówi o kulisach inwestycji [FOTO LOTNICZE]

Zielone Płuca na Ostrogu kontra deweloperka. Tężnia finiszuje a radny mówi o kulisach inwestycji [FOTO LOTNICZE] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
39
Racibórz:

Zielone Płuca Ostroga to projekt, który w 2021 r. poparło ponad 3,5 tysiąca mieszkańców Raciborza. W kwietniu 2024 r. kończy się pierwszy etap tego projektu. Raciborzanie będą mogli odpocząć przy tężni, która powstaje przy zbiegu ulic Książęcej i Elżbiety.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności28 marca 202414:45

Bonus za wiek. Od marca to ponad 6 tys. zł

Bonus za wiek. Od marca to ponad 6 tys. zł - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Beata Kopczyńska regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie śląskim / fot. pixabay
Aktualności27 marca 202419:33

Polowy: zrealizowaliśmy 82% naszego programu. Komitet Silny Racibórz gwarancją wiarygodności Nowej 10-tki Drużyny Polowego!

Polowy: zrealizowaliśmy 82% naszego programu. Komitet Silny Racibórz gwarancją wiarygodności Nowej 10-tki Drużyny Polowego! - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
72
materiał wyborczy zlecony i finansowany przez KWW Dariusz Polowy - Silny Racibórz
Reklama
Reklama
Aktualności27 marca 202414:47

Konwencja programowa PiS do powiatu. Pięć konkretów [WIDEO]

Konwencja programowa PiS do powiatu. Pięć konkretów [WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
16
Racibórz:

Poseł Paweł Jabłoński oraz kandydaci PiS do Rady Powiatu Raciborskiego przedstawili dziś, 27.03., na Rynku swoje najważniejsze założenia programowe na kadencję 2024-2029.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 22.03.2024
21 marca 202421:40

Nasz Racibórz 22.03.2024

Nasz Racibórz 15.03.2024
14 marca 202421:35

Nasz Racibórz 15.03.2024

Nasz Racibórz 08.03.2024
7 marca 202423:50

Nasz Racibórz 08.03.2024

Nasz Racibórz 01.03.2024
29 lutego 202423:20

Nasz Racibórz 01.03.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.