W wodociągach szykują się zmiany kadrowe

Najpierw nowa rada nadzorcza a potem nowy zarząd, którego skład ma być zasadniczo inny od obecnego - takie wieści dochodzą z ratusza. Wszystko ma być jasne 24 czerwca.
Kadencja obecnej rady nadzorczej i zarządu z prezesem Krzysztofem Kubkiem na czele mija w tym miesiącu i kontrolowany przez miasto Zakład Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. czekają zmiany. Decyzje leżą po stronie nowej ekipy rządzącej, która, przypomnijmy, wymieniała jak dotąd prezesa PK. Uchronił się przed tym szef Przedsiębiorstwa Robót Drogowych. To, jak słyszymy, efekt dobrej sytuacji finansowej spółki, zysku za 2018 r. i specyfiki branży, w której nie każdy menedżer sobie poradzi. Obecnemu prezesowi ZWiK kończy się kadencja i - jak słychać - w ratuszu nie ma woli jej przedłużania. Potrzebne jest tzw. nowe, świeże spojrzenie. Następcą - to też informacja z kuluarów - ma być menedżer doświadczony w pracy w korporacji. Miejsca w radzie nadzorczej ZWiK będą dzielone między koalicjantów, prezes to gestia prezydenta. Na pewno nie będzie nim Stanisław Janik, samorządowiec z Rudnika i pracownik ZWiK.
W raporcie o stanie miasta za 2018 r. zawarto obszerną informację na temat sytuacji ZWiK. Udziały w spółce kontroluje miasto. Funkcję zgromadzenia wspólników pełni w niej prezydent Dariusz Polowy. Cyt. z dokumentu: Na podstawie bilansu oraz rachunku zysku i strat na dzień 31.12.2018r. należy stwierdzić, że w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, spółka wykazuje zwiększone przychody ze sprzedaży oraz koszty działalności operacyjnej. Wynik finansowy na koniec 2018r. jest dodatni i wyniósł 251.558,33zł. Przychody ze sprzedaży rosną wolniej (wzrost o 3,68% tj. 1.075.092,24zł.) niż koszty działalności operacyjnej (wzrost o 8,17% tj.2.236.061,47zł). Spółka osiągnęła wynik ze sprzedaży w wysokości 703.169,84zł. w 2017r. wynik wyniósł 1.864.139,07 zł. Spółka wykazuje wysokie koszty finansowe obsługi zadłużenia – 554.270,51zł. w poprzednim okresie sprawozdawczym koszty wyniosły 667.923,08zł. Firma spłaca zobowiązania długoterminowe związane z realizacją zadania „Modernizacja oczyszczalni ścieków w Raciborzu”. W 2018r. firma spłaciła 4.802.000,00zł. (pożyczki z NFOŚiGW i WFOŚiGW) na realizację ww. zadania. Saldo pożyczek na 31.12.2018r. wynosi 11.207.500,00zł. Spółka terminowo reguluje zobowiązania, korzysta z kredytu w rachunku bieżącym w wysokości 622.220,56zł. Nastąpił wzrost wysokości rezerw na świadczenia emerytalne i podobne, wysokość w 2018r. wynosiła 2.240.457,40zł. (wzrost o 92.156,46zł. w stosunku do 2017r.). Stan środków pieniężnych w kasie i na rachunkach bankowych na koniec 2018r. wynosił 160.295,91zł. inne aktywa pieniężne to 28.500,00zł. Pozytywnie należy ocenić, że posiadany majątek w postaci środków trwałych o wartości 53.765.028,80zł. wystarczyłby na spłatę zobowiązań firmy w wysokości 20.602.199,91zł. Zgodnie z przedłożoną kwartalną informacją oceniono sytuację finansową za pomocą analizy wskaźnikowej. W związku z niższym o 674.502,77zł. wynikiem finansowym netto, wskaźniki rentowności wypadają mniej korzystniej, ale przyjmują wartości dodatnie. Dobrze przedstawia się wskaźnik rotacji majątku obrotowego, co świadczy o dobrym zarządzaniu aktywami Spółki jego wartość zmalała do 8,56 w stosunku do 10,40 analogicznego roku poprzedniego. Kolejny rok z rzędu poprawie uległ wskaźnik cyklu spłaty zobowiązań, co ma związek z kontynuacją spłat pożyczek. Wzrostowi uległ natomiast cykl spłaty zobowiązań krótkoterminowych o 15 dni. Znaczny wzrost wskaźnika wynika z skumulowania płatności związanych z zakończeniem zadań inwestycyjnych. Cykl spłaty zobowiązań krótkoterminowych z tytułu dostaw towarów i usług, jest dłuższy o 1 dzień w porównaniu do poprzedniego roku i wynosi 9 dni. Dobrze przedstawia się wskaźnik udziału nadwyżki finansowej w zobowiązaniach ogółem, który na koniec 2018r. wyniósł 34,39 do 30,09 w analogicznym IV kwartale roku poprzedniego. Świadczyć on może o dalszej poprawie kondycji Spółki w regulowaniu zobowiązań z wypracowanego zysku. Na koniec roku utrzymana została płynność finansowa Spółki co potwierdzają dodatnie wartości tych wskaźników. ZAGROŻENIA DZIAŁALNOŚCI SPÓŁKI ZGODNIE Z INFORMACJĄ RADY NADZORCZEJ ORAZ ZARZĄDU. Wysokie obciążenie z tytułu podatku od nieruchomości, czynszu dzierżawnego czy opłat za usługi wodne znacząco wpływa na sytuację finansową Spółki, są to koszty stałe na które Zarząd nie ma wpływu. Istniejącym ograniczeniem, na które również należy zwrócić uwagę jest brak możliwości zatrudnienia wykwalifikowanej i dobrze wykształconej kadry pracowniczej ze względu na wysoki koszt ich pozyskania.
opr. waw
Komentarze (0)
Dodaj komentarz