Ponad siedemset aut na godzinę. Wiadomo, która raciborska ulica jest najbardziej zatłoczona

Opracowanie wyników badań i ocena klimatu akustycznego w wybranych rejonach dróg na terenie miasta Racibórz w 2017 roku - Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach opublikował raport, z którego wynika, że normy hałasu na drogach wylotowych z Raciborza są przekroczone. Wiadomo też, gdzie panuje największy ruch.
Jak czytamy w dokumencie, przedstawione wyniki badań akustycznych w bezpośrednim sąsiedztwie badanych odcinków dróg, przy których zlokalizowane są budynki mieszkalne na terenie gminy Racibórz, wskazują na:
I w zakresie uzyskanych wartości wskaźników oceny hałasu środowiskowego w punktach pomiarowych zlokalizowanych w rejonach badań:
RB1 – Racibórz, ul. Gliwicka DW 919, od skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich do skrzyżowania z ul. Babicką, 510 m.:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LDWN 18d o 6,3 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LN 20n o 2,9 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 7,6 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,4 dB.
RB2 – Racibórz, ul. Kozielska DK 45, od ronda Solidarności do skrzyżowania z ul. Śląską, 320 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 6,9 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,2 dB
RB3 – Racibórz, ul. Hulczyńska DK 45, od skrzyżowania z ul. Broniewskiego do skrzyżowania z ul. Myśliwską, 630 m.:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 7,5 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,3 dB
RB4 – Racibórz, ul. Opawska, od skrzyżowania z ul. Katowicką do skrzyżowania z ul. Ocicką, 320 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 1,8 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 4,2 dB
RB5 – Racibórz, ul. Bosacka DW 935, od skrzyżowania z ul. Jana do skrzyżowania z ul. Cygarową, 250 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 3,1 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 5,3 dB
II w zakresie czynników struktury i natężenia ruchu pojazdów:
RB1 – Racibórz - Markowice, ul. Gliwicka droga wojewódzka nr 919
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 575 lekkich poj./godzinę, 100 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 403 lekkich poj./godzinę, 35 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 101 lekkich poj./godzinę, 17 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 93 lekkich poj./godzinę, 12 ciężkich poj./godzinę.
RB2 – Racibórz, ul. Kozielska droga krajowa nr 45
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 432 lekkich poj./godzinę, 99 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 72 poj./godzinę,
RB3 – Racibórz, ul. Hulczyńska droga krajowa nr 45
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 312 lekkich poj./godzinę, 78 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 294 lekkich poj./godzinę, 23 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 56 lekkich poj./godzinę, 16 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 87 lekkich poj./godzinę, 13 ciężkich poj./godzinę.
RB4 – Racibórz, ul. Opawska droga powiatowa
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 568 lekkich poj./godzinę, 59 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 65 lekkich poj./godzinę, 8 ciężkich poj./godzinę,
RB5 – Racibórz, ul. Bosacka droga wojewódzka nr 935
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 734 lekkich poj./godzinę, 184 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 61 poj./godzinę,
III w zakresie zasięgu oddziaływania hałasu w środowisku, wyznaczonego na podstawie modelowania akustycznego:
RB1 – Racibórz - Markowice, ul. Gliwicka droga wojewódzka nr 919
- znaczne oddziaływanie badanego odcinka drogi na zabudowę mieszkaniową w czasie całej doby – szerokość pasa terenu po obu stronach drogi, narażonego na poziom hałasu powyżej wartości dopuszczalnej, wyznaczonego dla wskaźnika LDWN = 64 dB, wynosił około 30 metrów i obejmował swym zakresem budynki znajdujące się w pierwszej linii zabudowy oraz w pojedynczych przypadkach elewacje budynków z drugiej linii zabudowy znajdujące się od strony drogi. W przypadku wartości dopuszczalnej wskaźnika LN = 59 dB, ponadnormatywne oddziaływanie hałasu obejmowało swym zakresem budynki zlokalizowane w pierwszej linii
zabudowy, a jego szerokość liczona od skraju jezdni wynosiła około 22 metry.
Reasumując, stwierdzić należy, iż powyższa ocena odzwierciedla sytuację akustyczną środowiska z badanego okresu 2017 roku, przy konkretnej topografii terenu, istniejącej zabudowie mieszkaniowej, rejestrowanych natężeniach ruchu pojazdów i z uwzględnieniem panujących wówczas warunków meteorologicznych w gminie Racibórz. Udokumentowane powyżej uciążliwości hałasowe, powodowane ruchem pojazdów na badanych drogach, stanowią podstawę do programowania zadań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, prowadzenia planowych i doraźnych działań technicznych, oraz organizacyjnych. Ponadto mogą wspomagać podejmowaną decyzję w sprawie wykorzystania terenów na cele inwestycyjne oraz właściwego zagospodarowania przestrzennego terenów bezpośrednio usytuowanych w sąsiedztwie uciążliwych dróg.
#wioś katowice
Cały raport 23,4 MB dostępny [tutaj]
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany