Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności29 grudnia 201812:38

Ponad siedemset aut na godzinę. Wiadomo, która raciborska ulica jest najbardziej zatłoczona

Ponad siedemset aut na godzinę. Wiadomo, która raciborska ulica jest najbardziej zatłoczona  - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Opracowanie wyników badań i ocena klimatu akustycznego w wybranych rejonach dróg na terenie miasta Racibórz w 2017 roku - Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach opublikował raport, z którego wynika, że normy hałasu na drogach wylotowych z Raciborza są przekroczone. Wiadomo też, gdzie panuje największy ruch.

Jak czytamy w dokumencie, przedstawione wyniki badań akustycznych w bezpośrednim sąsiedztwie badanych odcinków dróg, przy których zlokalizowane są budynki mieszkalne na terenie gminy Racibórz, wskazują na:

I w zakresie uzyskanych wartości wskaźników oceny hałasu środowiskowego w punktach pomiarowych zlokalizowanych w rejonach badań:

RB1 – Racibórz, ul. Gliwicka DW 919, od skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich do skrzyżowania z ul. Babicką, 510 m.:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LDWN 18d o 6,3 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LN 20n o 2,9 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 7,6 dB,
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,4 dB.

RB2 – Racibórz, ul. Kozielska DK 45, od ronda Solidarności do skrzyżowania z ul. Śląską, 320 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 6,9 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,2 dB

RB3 – Racibórz, ul. Hulczyńska DK 45, od skrzyżowania z ul. Broniewskiego do skrzyżowania z ul. Myśliwską, 630 m.:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 7,5 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 7,3 dB

RB4 – Racibórz, ul. Opawska, od skrzyżowania z ul. Katowicką do skrzyżowania z ul. Ocicką, 320 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 1,8 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 4,2 dB

RB5 – Racibórz, ul. Bosacka DW 935, od skrzyżowania z ul. Jana do skrzyżowania z ul. Cygarową, 250 m:
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq D o 3,1 dB
-przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu LAeq N o 5,3 dB

II w zakresie czynników struktury i natężenia ruchu pojazdów:

RB1 – Racibórz - Markowice, ul. Gliwicka droga wojewódzka nr 919
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 575 lekkich poj./godzinę, 100 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 403 lekkich poj./godzinę, 35 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 101 lekkich poj./godzinę, 17 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 93 lekkich poj./godzinę, 12 ciężkich poj./godzinę.

RB2 – Racibórz, ul. Kozielska droga krajowa nr 45
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 432 lekkich poj./godzinę, 99 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 72 poj./godzinę,

RB3 – Racibórz, ul. Hulczyńska droga krajowa nr 45
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 312 lekkich poj./godzinę, 78 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 294 lekkich poj./godzinę, 23 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 56 lekkich poj./godzinę, 16 ciężkich poj./godzinę,
- dla dni weekendowych: 87 lekkich poj./godzinę, 13 ciężkich poj./godzinę.

RB4 – Racibórz, ul. Opawska droga powiatowa
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 568 lekkich poj./godzinę, 59 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 65 lekkich poj./godzinę, 8 ciężkich poj./godzinę,

RB5 – Racibórz, ul. Bosacka droga wojewódzka nr 935
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory dnia (od 6.00 do 22.00):
- dla dni powszednich: 734 lekkich poj./godzinę, 184 ciężkich poj./godzinę,
średnie godzinowe natężenie ruchu pojazdów w badanym przekroju, w czasie trwania sesji pomiarowej, wyniosło dla pory nocy (od 22.00 do 6.00):
- dla dni powszednich: 61 poj./godzinę,

III w zakresie zasięgu oddziaływania hałasu w środowisku, wyznaczonego na podstawie modelowania akustycznego: 

RB1 – Racibórz - Markowice, ul. Gliwicka droga wojewódzka nr 919
- znaczne oddziaływanie badanego odcinka drogi na zabudowę mieszkaniową w czasie całej doby – szerokość pasa terenu po obu stronach drogi, narażonego na poziom hałasu powyżej wartości dopuszczalnej, wyznaczonego dla wskaźnika LDWN = 64 dB, wynosił około 30 metrów i obejmował swym zakresem budynki znajdujące się w pierwszej linii zabudowy oraz w pojedynczych przypadkach elewacje budynków z drugiej linii zabudowy znajdujące się od strony drogi. W przypadku wartości dopuszczalnej wskaźnika LN = 59 dB, ponadnormatywne oddziaływanie hałasu obejmowało swym zakresem budynki zlokalizowane w pierwszej linii
zabudowy, a jego szerokość liczona od skraju jezdni wynosiła około 22 metry.

Reasumując, stwierdzić należy, iż powyższa ocena odzwierciedla sytuację akustyczną środowiska z badanego okresu 2017 roku, przy konkretnej topografii terenu, istniejącej zabudowie mieszkaniowej, rejestrowanych natężeniach ruchu pojazdów i z uwzględnieniem panujących wówczas warunków meteorologicznych w gminie Racibórz. Udokumentowane powyżej uciążliwości hałasowe, powodowane ruchem pojazdów na badanych drogach, stanowią podstawę do programowania zadań w zakresie ochrony środowiska przed hałasem, prowadzenia planowych i doraźnych działań technicznych, oraz organizacyjnych. Ponadto mogą wspomagać podejmowaną decyzję w sprawie wykorzystania terenów na cele inwestycyjne oraz właściwego zagospodarowania przestrzennego terenów bezpośrednio usytuowanych w sąsiedztwie uciążliwych dróg.

#wioś katowice

Cały raport 23,4 MB dostępny [tutaj]

Autor: WIOŚ Katowice, [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 01.08.2025
1 sierpnia 202518:54

Nasz Racibórz 01.08.2025

Nasz Racibórz 25.07.2025
25 lipca 202509:25

Nasz Racibórz 25.07.2025

Nasz Racibórz 13.07.2025
18 lipca 202510:12

Nasz Racibórz 13.07.2025

Nasz Racibórz 11.07.2025
10 lipca 202521:57

Nasz Racibórz 11.07.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.