Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności16 grudnia 201511:15

Połączenia do Bohumina wymagają korekty. Utrudniają korzystanie z połączeń dalekobieżnych ze stacji w Ostrawie

Połączenia do Bohumina wymagają korekty. Utrudniają korzystanie z połączeń dalekobieżnych ze stacji w Ostrawie - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Region:

- Chcemy zwrócić uwagę również na fakt, iż zaprezentowane połączenia kolejowe z Ostrawą przez Bohumin nie wpłyną w istotny sposób na kształtowanie powiązań funkcjonalnych pomiędzy obiema aglomeracjami. Ponadto należy zauważyć, że utrudnione jest również korzystanie z połączeń dalekobieżnych ze stacji w Ostrawie. Przykładowo pociągi z Katowic do Bohumina nr 44239/3351, 44237/3355 i 3357, osiągają stację docelową krótko po odjeździe pociągów do Ostrawy, Pragi (Czechy) i Žiliny (Słowacja). Proponujemy zatem o taką modyfikację, która sprawi, by dojeżdżały one do stacji Bohumin o 10-15 minut wcześniej - czytamy w stanowisku Zarządu Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego.

Zarząd Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku zwraca się do Marszałka Województwa Śląskiego oraz Zarządu Kolei Śląskich z apelem o dokonanie analizy i zmian w projekcie kolejowych połączeń regionalnych w nowym rozkładzie jazdy pociągów 2015/2016 w Województwie Śląskim na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki (oznaczonej jako: linie nr 140/158 według PKP PLK SA będącego zarządcą infrastruktury, tablica/linia nr 155 według projektu Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów udostępnionego przez PKP PLK S.A., a linia nr S71 w ramach oferty handlowej Kolei Śląskich), oraz podjęcie działań zachęcających do korzystania z kolejowego transportu publicznego.
 
Samorządy Subregionu Zachodniego śledzą postępy prac budowlanych prowadzonych na trasie linii kolejowej Rybnik – Chałupki. Jednocześnie trwają prace nad rozkładem jazdy pociągów 2015/2016 w województwie śląskim. Wraz z oddaniem do użytkowania przedmiotowego odcinka poprawi się nie tylko skomunikowanie naszych gmin ze stolicą województwa, ale uzyskamy m.in. kolejowe połączenie z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Ostrawie (Republika Czeska), a wraz z rozkładem 2018/2019 r. także z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Warto odnotować także informacje o połączeniach międzynarodowych z Warszawy do Pragi i Ostrawy, które przekraczając granicę w Chałupkach będą zatrzymywać się na stacjach w naszym regionie, oraz o rozbudowie infrastruktury towarzyszącej na stacjach i przystankach kolejowych, w tym w szczególności infrastruktury rowerowej.
 
Jest to niewątpliwie pożądany  i postulowany przez samorządy naszego Subregionu kierunek zmian. Niemniej jednak pragniemy zwrócić uwagę na kilka działań, które w naszej opinii przyczynią się do większego udziału transportu kolejowego w transporcie publicznym oraz zachęcą mieszkańców do częściowej rezygnacji z korzystania z samochodów prywatnych.
 
Umiejscowienie aglomeracji rybnickiej w sieci osadniczej kraju, przygraniczne położenie Subregionu Zachodniego, a w szczególności przebieg linii kolejowej nr 158 (i dalej nr 140) przebiegającej w korytarzu łączącym aglomerację górnośląską, rybnicką i ostrawską, uprawniają nas do analizowania i oceny połączeń komunikacyjnych zarówno w kontekście międzynarodowym, jak i w połączeniu z innymi aglomeracjami w Polsce. Należy mieć również na uwadze coraz liczniejsze powiązania funkcjonalne pomiędzy aglomeracjami oraz zwiększanie oferty usług kulturalnych i rekreacyjnych po obu stronach granicy.
 
W naszej ocenie aktualny projekt rozkładu jazdy 2015/2016 (dostępny poprzez portal pasażera PKP PLK S.A.) prezentujący kursy oferowane przez Koleje Śląskie  posiada możliwość dalszego dostosowania do połączeń (międzynarodowych) dostępnych przez przejście graniczne z Republiką Czeską w Chałupkach oraz koordynacji z większą ilością kursów pociągów dalekobieżnych na stacji Katowice, co wpłynie na zwiększenie atrakcyjności oferty przewozowej. Brak synchronizacji połączeń na stacjach węzłowych w negatywny sposób wpływa na atrakcyjność oferty przewozowej. W załączniku przedstawiamy szczegółową analizę kursów, która pozwoli na lepsze skomunikowanie naszej aglomeracji z aglomeracją ostrawską i dostępnymi połączeniami dalekobieżnymi z Katowic do najważniejszych aglomeracji miejskich w Polsce.
 
Stacja kolejowa w Bohuminie w Republice Czeskiej, dostępna poprzez przejście graniczne w Chałupkach, jest jednym z ważniejszych węzłów kolejowych w Czechach i umożliwia dojazd do najważniejszych miast czeskich i kilku innych stolic europejskich. W stosunku do pierwotnego rozkładu jazdy Kolei Śląskich zaprezentowanego w marcu br. widoczne jest zmniejszenie liczby połączeń pomiędzy stacjami Chałupki i Bohumin. Chcemy zwrócić uwagę również na fakt, iż zaprezentowane połączenia kolejowe z Ostrawą przez Bohumin nie wpłyną w istotny sposób na kształtowanie powiązań funkcjonalnych pomiędzy obiema aglomeracjamiPonadto należy zauważyć, że utrudnione jest również korzystanie z połączeń dalekobieżnych ze stacji w Ostrawie. Przykładowo pociągi z Katowic do Bohumina nr 44239/3351, 44237/3355 i 3357, osiągają stację docelową krótko po odjeździe pociągów do Ostrawy, Pragi (Czechy) i Žiliny (Słowacja). Proponujemy zatem o taką modyfikację, która sprawi, by dojeżdżały one do stacji Bohumin o 10-15 minut wcześniej.
 
Po zapoznaniu się z projektowanymi połączeniami w kierunku przeciwnym, tj. na trasie Chałupki – Wodzisław Śląski – Rybnik – Katowice, chcemy zwrócić uwagę na fakt, iż w naszej ocenie istnieje możliwość dalszej koordynacji z wieloma kursami pociągów dalekobieżnych na stacji Katowice. Przeanalizowane zostały połączenia z Katowic do Warszawy, Wrocławia, Gdańska, Poznania i Łodzi. Niektóre pociągi z kierunku Rybnika (w tym z Chałupek lub Raciborza), przyjeżdżają po ich odjeździe, czas na przesiadkę jest zbyt krótki lub czas oczekiwania na połączenia jest zbyt długi. Zamieszczone w załączniku tabele obrazują projekt rozkładu połączeń kolejowych na trasie Katowice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki wraz z informacją o odjazdach kluczowych pociągów dalekobieżnych na stacjach węzłowych Katowice i Bohumin (Republika Czeska). Przeprowadzona analiza wykazała w szczególności, iż pierwszy pociąg KŚ dojeżdżający od strony Wodzisławia Śląskiego i Chałupek osiąga Katowice dopiero o godz. 6:56 (poc. 94610 – kursuje od poniedziałku do piątku) tuż po odjeździe pociągów do Warszawy, Gdańska, Poznania i Łodzi. Ponadto pociągi KŚ numer 94614, 3350, 44174, 94612/44178, 94624/44158 przyjeżdżają do Katowic tuż po odjeździe głównych pociągów EIP i EIC do Warszawy i Gdańska.
 
Więcej TUTAJ

Autor: ,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 13.07.2025
18 lipca 202510:12

Nasz Racibórz 13.07.2025

Nasz Racibórz 11.07.2025
10 lipca 202521:57

Nasz Racibórz 11.07.2025

Nasz Racibórz 04.07.2025
4 lipca 202508:58

Nasz Racibórz 04.07.2025

Nasz Racibórz 27.06.2025
27 czerwca 202519:05

Nasz Racibórz 27.06.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.