Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności12 listopada 202315:14

Zmiana rozkładu jazdy PKP. Pożegnanie NightJeta i Galicji w Raciborzu

Zmiana rozkładu jazdy PKP. Pożegnanie NightJeta i Galicji w Raciborzu - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Powiat:

- Za miesiąc (2023-12-10), jak zwykle od wielu już lat w drugą niedzielę grudnia, wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów. I pomimo, że w innych krajach projekty rozkładu są publikowane z dużym wyprzedzeniem (Správa železnic, zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach i odpowiednik naszego PKP PLK S.A. już w czerwcu opublikowała projekt rozkładu na 2024) w Polsce jest to utrzymywane w ogromnej tajemnicy i dopiero na 21 dni przed wdrożeniem rozkładu w życie pasażerowie mogą się oficjalnie dowiedzieć jakie zmiany ich czekają - pisze Leszek Czapkowski.

Portal Pasażera wyszukuje już połączenia od 2023-12-10, ale informuje jednocześnie, że „dane zaprezentowanego połączenia mogą ulec zmianie.” Zakładając, że nie będą to już bardzo znaczące zmiany a raczej kosmetyka, sprawdziłem, co czeka Racibórz. Skupiłem się tutaj jedynie na pociągach PKP Intercity i połączeniach dalekobieżnych. Przypomnę również nieco historii odnośnie co ciekawszych relacji.

Od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy Racibórz traci GALICJĘ. Pociąg z Pragi do Krakowa będzie teraz jeździć przez Zebrzydowice i Oświęcim. GALICJA po raz pierwszy zawitała w Raciborzu w grudniu 2019 i przez dwa kolejne lata jeździła w relacji Ostrava-Svinov – Przemyśl Gł. przez Gliwice, Zabrze, Katowice, Kraków, Tarnów i Rzeszów. W rozkładzie jazdy 2021/2022 jej trasa została skrócona i pociąg jeździł już tylko do Krakowa. W aktualnym jeszcze rozkładzie jej trasa w Polsce nie uległa zmianie, w Czechach z kolei stacją początkową stał się Bogumin, gdzie do składu włączane są wagony z Pragi. Tym samym Racibórz uzyskał drugie bezpośrednie, po BATHORYM, połączenie ze stolicą Czech. Dla tych, którzy chcieliby jeszcze skorzystać z możliwości przejazdu GALICJĄ, pociąg odjeżdża z Raciborza o godz. 17:15, by zameldować się w Pradze na dworcu głównym o 21:45. W drogę powrotną wyruszymy o godz. 06:15 i do Raciborza przyjedziemy o godz. 10:42 (w Gliwicach o godz. 11:38, Katowicach o 12:04 i Krakowie Gł. o 13:12).

Niestety, po pięciu latach od uruchomienia, Racibórz traci bezpośrednie połączenie z Berlinem i Grazem. W grudniu 2018 po raz pierwszy uruchomiono nocny pociąg z Berlina do Wiednia i Budapesztu śladem historycznej Kolei Wilhelma. W pierwszym roku kursowania (RRJ 2018/2019) NIGHTJET składał się z dziewięciu wagonów i trzech grup wagonowych:

3 wagony relacji Berlin – Wiedeń (przedziałowy sześcioosobowy kl.2, kuszetka, sypialny),
3 wagony relacji Berlin – Budapeszt (przedziałowy sześcioosobowy kl.2, kuszetka, sypialny),
3 wagony relacji Berlin – Przemyśl (dwa przedziałowe sześcioosobowe kl.2, sypialny).

Po przyjeździe do Raciborza, grupa przemyska była wyłączana ze składu a NIGHJET jechał dalej. W Bogumienie był łączony ze składem z Warszawy i tak wzmocniony odjeżdżał do Brzecławia, gdzie pociąg dzielono na grupę budapesztańską (wagony z Berlina i Warszawy do Budapesztu przez Bratysławę) oraz grupę wiedeńską (wagony z Berlina i Warszawy do Wiednia). Z kolei wagony grupy przemyskiej, po półgodzinnym postoju w Raciborzu były odprawiane do Katowic przez Gliwice i Zabrze, gdzie były włączane do pociągu PRZEMYŚLANIN relacji Świnoujście – Przemyśl Gł.

W relacji powrotnej sytuacja wyglądała analogicznie, lecz w odwrotnej oczywiście kolejności. Z Wiednia i Budapesztu wyruszały dwa niezależne pociągi, każdy mający w swym zestawieniu wagony do Berlina i Warszawy. Po przyjeździe do Brzecławia wagony z obu pociągów łączono w jeden skład i w takim zestawieniu jechał dalej do Bogumina. Dopiero tam następował podział na grupę berlińską (wagony z Wiednia i Budapesztu do Berlina) i warszawską (wagony z Wiednia i Budapesztu do Warszawy). Po przyjeździe do Raciborza dobrze już nam znany NIGHTJET, nim wyruszył w dalszą drogę do Berlina, był wzmacniany wagonami z Przemyśla.

Rozkład jazdy z tamtego okresu wraz z przejściem grup wagonowych ukazuje tabela "NightJet 2018-2019."

W rozkładzie jazdy 2019/2020 NIGHTJET w Polsce przetrasowano między Wrocławiem a Rzepinem przez Legnicę. Dodatkowo, włączanie i wyłączanie wagonów do/z Przemyśla przeniesiono z Raciborza do Wrocławia. Pociąg nie kursował jednak zbyt długo. Pandemia unieruchomiła go na kilka miesięcy i dopiero z edycją RRJ 2020/2021 zaczął ponownie kursować regularnie, już w nieco odchudzonym składzie. NIGHTJET jeździł bowiem bez grupy przemyskiej. Natomiast we Wrocławiu do składu włączano trzy wagony (jedna jedynka i dwie dwójki) w relacji Wrocław – Berlin. Między Boguminem a Wrocławiem w pociągu nie było ani jednego wagonu PKP Intercity co powodowało niestety problemy z nabywaniem biletów z Raciborza nie tylko w relacjach międzynarodowych, ale także na odcinkach krajowych.

Z kolei od grudnia 2021 (RRJ 2021/2022) NIGHTJET jeździł z Grazu przez Wiedeń i miał już w swoim zestawieniu jeden wagon PKP Intercity przedziałowy sześcioosobowy kl.2 do obsługi podróżnych między Boguminem a Berlinem. Dwa kolejne wagony (kl.1 i kl.2) włączano do składu we Wrocławiu. W obecnym rozkładzie (RRJ 2022/2023) pociąg prowadzi trzy wagony PKP Intercity z Bogumina do Berlina (dwie dójki i jedynkę), już bez dodatkowego bawienia się w tasowanie wagonami we Wrocławiu, co niestety nie wpłynęło na poprawę czasu przejazdu. No cóż, jeszcze przez niecały miesiąc można skorzystać z oferty bezpośredniego połączenia i wybrać się na wycieczkę do Berlina. Bilety na stronie przewoźnika do nabycia z wyprzedzeniem w promocji Super Promo International już za niecałe 70 PLN. Nadmienię, że pociąg nie znika z europejskiej siatki połączeń nocnych. Został przetrasowany i od grudnia będzie jeździć przez Brno, Pragę i Drezno.

Kolejna zmiana dotyczy pociągu IC/EC BATHORY w relacji Budapeszt/Praga – Terespol przez Gliwice, Zabrze, Katowice, Sosnowiec, Zawiercie, CMK, Warszawę. Od grudnia ma jeździć tylko do Warszawy Wschodniej. Oczywiście ze względu na przebudowę Warszawy Zachodniej i całego węzła warszawskiego w ramach korekt rozkładu może zostać, jak każdy inny pociąg, przekierowany do Warszawy Gdańskiej, skąd zresztą ma od grudnia starować w kierunku powrotnym. BATHORY pojawił się w Raciborzu za CRACOVIĘ dopiero w edycji RRJ 2021/2022 (grudzień 2021). Wcześniej kursował przez Wodzisław Śląski i Rybnik. Prowadzi grupę wagonów do Budapesztu i Pragi.

Portal Pasażera pokazuje, że nowością od przyszłego rozkładu jazdy mają być dwa dodatkowe pociągi kursujące przez Racibórz. Na otarcie łez po pociągu NIGHTJET przewoźnik oferuje nowe połączenie Wrocław Gł. – Bohumín z wagonem bezpośrednim do Wiednia. W Boguminie wagon ten będzie włączany do składu pociągu IC/EC DANUBIUS relacji Kraków Gł. – Wien Hbf. Na odcinku z Wrocławia do Bogumina pociąg ma się składać tylko z wagonów kl.2. Kolejna zmiana w RRJ 2023/2024 dotyczy przetrasowania przez Racibórz pociągu IC/EC POLONIA z Warszawy do Wiednia. Tym samym liczba połączeń Raciborza ze stolicą Austrii wzrośnie do trzech (MORAVIA, DANUBIUS, POLONIA) i miasto zyska też drugi popołudniowy pociąg bezpośredni do Warszawy z rewelacyjnym czasem przejazdu na poziomie 3h45 między Raciborzem a Centralną.

Zarówno IC MORAVIA (Katowice – Wien Hbf), TLK ROZTOCZE (Bohumín – Lublin Gł.) jak i IC SKARBEK (Racibórz – Olsztyn Gł.) dalej będą obsługiwać Racibórz. W przypadku MORAVII bez większych zmian. W przypadku ROZTOCZA będzie on odjeżdżać do Lublina około 20 minut później niż obecnie i będzie mieć dodatkowy postój w Kędzierzynie-Koźlu. To spowoduje wydłużenie czasu jazdy na odcinku Racibórz – Katowice o około pół godziny. Dodatkowo, w Kędzierzynie nastąpi zmiana kierunku jazdy pociągu, więc osoby mające problemy z jazdą tyłem do kierunku jazdy powinny brać to pod uwagę przy zakupie biletu. Z kolei SKARBEK ma odjeżdżać kwadrans wcześniej niż obecnie, ale nie wpłynie to niestety na szybszy przyjazd do Warszawy. Pociąg ma po prostu zaplanowane dłuższe postoje handlowe po trasie.

Dla osób, które na godzinę 09:30 mają być w Warszawie rozwiązaniem może być połączenie z przesiadką w Kędzierzynie-Koźlu i Opolu, co mimo wszystko da godzinę krótszy czas przejazdu do stolicy niż porannym pociągiem bezpośrednim (4h18 vs. 5h23).

REGIO 46200 Racibórz o. 05:09 -> Kędzierzyn-Koźle p. 05:42.
IC 37002 ODRA Kędzierzyn-Koźle o. 05:53 -> Ople Gł. p. 06:16.
EIP 6202 PENDOLINO Opole Gł. o. 06:34 -> Warszawa Centralna p. 09:27.

Według czeskiego rozkładu jazdy (https://www.spravazeleznic.cz/cestujici/jizdni-rad/jizdni-rad-na-rok-2024, tabela 272) przez Racibórz ma w wakacje jeździć sezonowy pociąg nocny w relacji Bohumín – Hel/Łeba przez: Rybnik, Tychy, Katowice, Częstochowę, Łódź, Toruń, Bydgoszcz, Tczew, Gdańsk, Sopot i Gdynię. Wraz z letnią korektą rozkładu poznamy zapewne szczegółowe godziny odjazdu i przyjazdu. Niemniej jednak zarys wygląda następująco:

TLK 403 WYDMY
Racibórz o. 17:16
Gdańsk Gł. p. 04:18 / Sopot p. 04:38 / Gdynia Gł. p. 04:50 / Hel p. 07:11 / Łeba p. 07:40.

TLK 402 WYDMY
Łeba o. 17:47 / Hel o. 17:54 / Gdynia Gł. o. 20:20 / Sopot o. 20:30 / Gdańsk Gł. o. 20:50
Racibórz p. 07:26.

Na zakończenie, za Portalem Pasażera, zestawienie pociągów dalekobieżnych dla Raciborza w RRJ 2023/2024 (szczegóły relacji oraz godziny jazdy na załączonych tabelach):

IC/EC BATHORY Warszawa Gdańska – Budapest-Nyugati / Praha hl.n.
IC/EC DANUBIUS Wrocław – Bohumín (Wien Hbf)
IC/EC MORAVIA Katowice – Wien Hbf
IC/EC POLONIA Warszawa Wschodnia – Wien Hbf
IC SKARBEK Racibórz – Olsztyn Gł.
TLK ROZTOCZE Bohumín – Lublin Gł.

Może zabrzmi to banalnie i szablonowo, ale w związku z prowadzonymi pracami torowymi na całej infrastrukturze, czasowymi zamknięciami i wprowadzaniem korekt do rozkładu jazdy, należy przed podróżą każdorazowo sprawdzać aktualność rozkładu. Z koli tym, który chcą sprawdzić zestawienie pociągów proponuję stronę VagonWeb (https://www.vagonweb.cz/razeni/). Podczas moich podróży za każdym razem planowe zestawienia pokryły się z rzeczywistymi.



Pozdrawiam serdecznie,
Leszek Czapkowski

Autor: materiał nadesłany, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: kanapkę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności26 kwietnia 202410:00

Fascynująca multimedialna podróż w czasy śląskiego średniowiecza. Muzeum w słodowni raciborskiego zamku czynne od 1 maja

Fascynująca multimedialna podróż w czasy śląskiego średniowiecza. Muzeum w słodowni raciborskiego zamku czynne od 1 maja - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

Zgodnie z zapowiedzią, od 1 maja multimedialne muzeum w słodowni raciborskiego zamku dostępne będzie dla zwiedzających. Muzeum powstało w ramach wartego ponad 20 mln zł projektu zrealizowanego przez Powiat Raciborski. Nowoczesne ekspozycje prezentują europejski poziom. To jedna z najnowocześniejszych tego typu ekspozycji w Polsce.

Zamek Piastowski
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 26.04.2024
25 kwietnia 202419:33

Nasz Racibórz 26.04.2024

Nasz Racibórz 19.04.2024
19 kwietnia 202421:56

Nasz Racibórz 19.04.2024

Nasz Racibórz 12.04.2024
12 kwietnia 202415:22

Nasz Racibórz 12.04.2024

Nasz Racibórz 05.04.2024
7 kwietnia 202412:45

Nasz Racibórz 05.04.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.