14 ofert na budowę Blue Velo w gminie Krzyżanowice. Najtańsza o blisko 6,7 mln zł niższa od budżetu [PRZEBIEG TRASY]
![14 ofert na budowę Blue Velo w gminie Krzyżanowice. Najtańsza o blisko 6,7 mln zł niższa od budżetu [PRZEBIEG TRASY] 14 ofert na budowę Blue Velo w gminie Krzyżanowice. Najtańsza o blisko 6,7 mln zł niższa od budżetu [PRZEBIEG TRASY] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl](photos/_thumbs/mini_17667381871724514204dsc-1069-2-.jpg)
Gmina Krzyżanowice otworzyła oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę ogólnopolskiej trasy rowerowej nr 3 „Blue Velo”. Zainteresowanie inwestycją okazało się bardzo duże – wpłynęło aż 14 ofert, z których zdecydowana większość mieści się w budżecie wynoszącym 14,123 mln zł brutto. Najtańsza propozycja jest o ponad 6,6 mln zł niższa od kwoty zaplanowanej przez samorząd.
Gmina Krzyżanowice, jak podkreśla wójt Grzegorz Utracki, ma już rozbudowaną sieć ścieżek rowerowych, dobrze przygotowany produkt turystyczny (m.in. kompleks wypoczynkowy, zamek i park w Tworkowie, wieża widokowa w Chałupkach, spływy Meandrami Odry) oraz liczne imprezy promujące turystykę rowerową w wymiarze transgranicznym, łącznie z Czechami.
Przedmiotem zamówienia jest realizacja inwestycji w formule „zaprojektuj i wybuduj” dla zadania obejmującego budowę krajowej trasy rowerowej nr 3 na terenie gminy Krzyżanowice. Projekt stanowi pierwszy etap większego przedsięwzięcia „Rudnik – Racibórz – Krzyżanowice” i jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027, w osi poświęconej zrównoważonej mobilności.
Zakres inwestycji jest bardzo szeroki i obejmuje nie tylko same roboty budowlane, ale również pełne przygotowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie wszystkich wymaganych decyzji administracyjnych oraz późniejsze oddanie trasy do użytkowania. Nowa infrastruktura rowerowa powstanie przede wszystkim na wałach i drogach serwisowych Zbiornika Racibórz Dolny oraz Polderu Buków. Łącznie zaplanowano wykonanie kilkunastu kilometrów trasy o nawierzchni bitumicznej, prowadzonej wzdłuż istniejących dróg technicznych, a także oznakowanie dalszych odcinków przebiegających w ruchu ogólnym aż do granicy z Republiką Czeską i dojazdu do stacji kolejowej Chałupki.
Najdłuższy fragment inwestycji to odcinek biegnący wzdłuż lewobrzeżnej zapory Zbiornika Racibórz Dolny, od granicy Raciborza do drogi wojewódzkiej nr 936. Na tej trasie, liczącej około 8,2 km, zaplanowano wykonanie asfaltowej nawierzchni na istniejącej drodze tłuczniowej. Kolejny odcinek, o długości około 4,4 km, poprowadzony zostanie koroną zapory Polderu Buków, gdzie obecnie znajdują się płyty betonowe. Trzeci fragment, o długości około 1,7 km, połączy rejon Żwirowni Roszków z ulicą Spacerową. Całość uzupełnią Miejsca Obsługi Rowerzystów z wiatami, elementami małej architektury, oświetleniem solarnym i stacjami naprawy rowerów, a także licznik rowerowy z elektronicznym wyświetlaczem.
Trasa na wysokości zapory bocznej zbiornika Racibórz połączy się z odcinkiem raciborskim, by dalej przez całą gminę poprowadzić do Chałupek, do mostu jubileuszowego cesarza Franciszka Józefa - przebieg można obejrzeć na PDF (otwórz w nowym oknie)
Zamawiający przewidział również obowiązek przeprowadzenia badań geotechnicznych, sprawdzenia nośności istniejącej podbudowy, wykonania pełnej dokumentacji powykonawczej oraz uzyskania – jeśli będzie to konieczne – decyzji środowiskowych, wodnoprawnych i pozwolenia na użytkowanie. Czas realizacji inwestycji określono na 84 miesiące.
Na realizację zadania gmina Krzyżanowice przeznaczyła 14.123.000,00 zł brutto. Złożone oferty pokazują jednak bardzo dużą konkurencję cenową. Najdroższą propozycję złożyła firma HYDROGOP Sp. z o.o. z Katowic – 15.004.341,76 zł. Kolejna wysoka oferta należy do PHU REMIX Remigiusz Kula z Jankowic i opiewa na 14.624.378,89 zł. Następnie uplasowało się konsorcjum firm IQ Construction Sp. z o.o. i GEOSOLID Sp. z o.o. z Krakowa z kwotą 13.529.631,00 zł. Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego Sp. z o.o. z Rybnika zaproponowało 12.381.319,43 zł, a STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. z Wrocławia – 11.006.931,14 zł.
Niżej wycenione oferty złożyły firmy „EKOLAND” Mariola Studnic z Zabełkowa – 9.790.364,80 zł, P.U.H. „DOMAX” Arkadiusz Mika z Boronowa – 9.548.198,60 zł, PRD KUHN Sp. z o.o. z Tworkowa – 9.167.259,50 zł oraz HUCZ Sp. z o.o. Sp.k. z Boronowa – 8.865.278,42 zł. Kolejne propozycje to KTKM BRUKI Sp. z o.o. z Raciborza – 8.743.647,11 zł, TRANSKOM BIAŁDYGA Sp. z o.o. z Jaryszowa – 8.597.700,00 zł, Auto-Trans Asfalty Sp. z o.o. z Gierałtowic – 8.430.420,00 zł oraz INŻBUD TT Sp. z o.o. z Rybnika – 8.083.665,60 zł.
Najtańszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Sp. z o.o. z Raciborza, które wyceniło realizację całego zadania na 7.443.843,94 zł brutto. Oznacza to kwotę niższą od budżetu gminy aż o blisko 6,7 mln zł, co w praktyce daje samorządowi duży komfort przy dalszej procedurze wyboru wykonawcy.
Teraz oferty zostaną szczegółowo przeanalizowane pod względem formalnym i merytorycznym. Jeżeli nie pojawią się przeszkody proceduralne, inwestycja może stać się jedną z najtańszych realizacji tego typu w regionie, a jednocześnie ważnym elementem rozbudowy sieci tras rowerowych w dolinie Odry i w bezpośrednim sąsiedztwie granicy polsko-czeskiej.




Komentarze (7)
Dodaj komentarz