Nowe rozdanie dla dawnego Rafako? RFK czeka na decyzję rządu i inwestora strategicznego

Racibórz. Przyszłość RFK, spółki powołanej do zagospodarowania majątku po upadłym Rafako, wciąż pozostaje otwarta. Jak poinformował prezydent Raciborza Jacek Wojciechowicz, trwają rozmowy dotyczące dalszego kierunku rozwoju firmy, w tym potencjalnych inwestorów i docelowego profilu działalności. Ostateczna decyzja ma należeć do Agencji Rozwoju Przemysłu i Ministerstwa Aktywów Państwowych.
– Cały czas jest kilka wariantów co do przyszłości, a co najmniej dwa, jeśli chodzi o produkcję, kwestie właścicielskie i tak dalej – przekazał prezydent Wojciechowicz. – W którymś momencie Agencja Rozwoju Przemysłu i Ministerstwo Aktywów Państwowych muszą się zdecydować, którą opcję wybierają, którego inwestora strategicznego dla RFK chcieliby mieć. Czy to będzie podmiot zagraniczny, czy krajowy – dodał podczas konferencji prasowej 6 października.
Zdaniem włodarza Raciborza, rozstrzygnięcie tej kwestii może otworzyć drogę do przyspieszenia działań wokół spółki. – Wtedy myślę, że sytuacja zacznie iść do przodu w znacznie szybszym tempie, bo dziś cały czas te negocjacje trwają. Natomiast moja rozmowa z ministrem Wojciechem Balczunem potwierdziła, że dawne Rafako, dziś RFK, jest traktowane jako jeden z priorytetów jego resortu – podsumował prezydent.
Samo RFK pozostaje oszczędne w przekazywaniu informacji. Na profilu firmy w serwisie LinkedIn pojawiły się dotąd jedynie krótkie wzmianki – relacja z zawieszenia nowego szyldu, filmik ze szlifierni, zdjęcie spawacza oraz wpis dotyczący obecności na targach TRAKO 2025 z hasłem „A może wspomożemy kolejnictwo?”. Te subtelne sygnały mogą sugerować kierunki, w jakich spółka zamierza się rozwijać.
Wcześniej rząd zapowiadał inwestycje w Rafako i Rafamet na poziomie 700 mln zł. Tymczasem w Gliwicach podpisano właśnie umowę inwestycyjną, na mocy której Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy otrzymają aż 850 mln zł na uruchomienie produkcji nowoczesnych pojazdów opancerzonych oraz modernizację infrastruktury fabryki. Dokument podpisali prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej Adam Leszkiewicz i prezes Bumaru-Łabędy Monika Kruczek. Projekt, finansowany z Funduszu Inwestycji Kapitałowych, ma być realizowany do 2028 roku.
Raciborska spółka planuje działalność w sektorze zbrojeniowym i kolejowym. Rozważana jest - jak wynikało z wcześniejszych informacji - współpraca z Bumar-Łabędy przy produkcji czołgów tworzonych we współpracy z partnerami z Korei Południowej. RFK ma również ambicję uczestniczyć w realizacji zamówień PKP Intercity na elektryczne zespoły trakcyjne. Według branżowych informacji część produkcji Fabryki Pojazdów Szynowych H. Cegielski miałaby zostać ulokowana właśnie w Raciborzu. Już w okresie wakacyjnym Cegielski przygotowywał się do rekrutacji pracowników z tego regionu. Oficjalnie jej nie przeprowadzono.
RFK Sp. z o.o. powstała jako wspólne przedsięwzięcie Agencji Rozwoju Przemysłu, Polimex Mostostal i Towarzystwa Finansowego Silesia. Kapitał zakładowy spółki wynosi 27,5 mln zł. Nowy podmiot podpisał z syndykiem Rafako umowę dzierżawy znacznej części majątku dawnego zakładu – obejmującą nieruchomości, maszyny i urządzenia. Umowa ma charakter bezterminowy, a RFK uiszcza z tego tytułu comiesięczny czynsz.
Komentarze (45)