Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności9 marca 202111:06

Stała diagnostyka torów dla bezpieczeństwa transportu kolejowego

Stała diagnostyka torów dla bezpieczeństwa transportu kolejowego - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Polska:

Aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa i ustalone parametry linii kolejowych, pojazdy pomiarowe PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rocznie wykonują przejazdy na trasie dłuższej niż równik. W 2020 r. skontrolowały blisko 53 000 km torów. Podobną pracę wykonają w bieżącym roku. Pomiary z prędkością nawet 120 km/h prowadzi nowoczesny pojazd diagnostyczny wyposażony w lasery i kamery.

Tylko w 2020 r. pojazdy pomiarowe PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. skontrolowały tory na długości 52 721 km. Sprawdzany był m.in. stan geometrii toru, szyn oraz podkładów.

– Systemowa diagnostyka linii kolejowych przekłada się na planowe przejazdy pociągów i komfort podróży oraz pozwala obniżyć koszt utrzymania linii. Wyniki pomiarów pozwalają specjalistom z Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ocenić stan tras, zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem niezbędne prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa i ustalone parametry linii – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pojazdy pomiarowe obecne są na torach najważniejszych linii kolejowych. Pracują bez wpływu na rozkład jazdy pociągów. Sprawdziły m.in. stan tras: Poznań - Szczecin, Centralną Magistralę Kolejową, Łódź - Koluszki, Chorzów Batory - Tczew, Działdowo - Olsztyn, Kluczbork - Poznań, Szczecin - Świnoujście.

Najnowocześniejszy pojazd diagnostyczny wykonał w ubiegłym roku niemal połowę – 25 687 km zadań diagnostycznych. To mobilne laboratorium na torach, które wykonuje pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej. Sprawdzane są podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu gwarantujące zatrzymanie składów np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd wykorzystuje bezdotykowe technologie pomiarowe, systemy optyczne – lasery oraz kamery, a dzięki temu nie zakłóca pracy urządzeń i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h.

Eksperci PLK, na podstawie uzyskanych danych, wykrywają usterki, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo i jakość jazdy pociągu, czyli komfort podróży pasażerów. Wyniki z pomiarów pozwalają diagnostom ocenić stan tras, a jednostkom utrzymaniowym zaplanować prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa, w ramach ustalonych parametrów linii. Systemowa diagnostyka pozwala także obniżyć koszt utrzymania linii.

Pomiary torów przy użyciu pojazdów są wykonywane w zależności od potrzeb od jednego do trzech razy w roku, w zależności od prędkości obowiązującej na badanej linii. Częstotliwość badań defektoskopowych szyn jest ustalana zależnie od prędkości lub obciążenia linii do czterech razy w roku.

Szyny bez tajemnic

Ponad 12 tys. km szyn zostało sprawdzonych w 2020 r. za pomocą badania ultradźwiękowego. Wagon defektoskopowy, prześwietlając szyny kontroluje ich stan, w celu wykrycia ewentualnych niewidocznych wad wewnętrznych. Natomiast wagon pomiarowy dSAT (detekcja stanów awaryjnych taboru) sprawdził dwukrotnie 158 urządzeń przytorowych – czujników, monitorujących koła przejeżdżających wagonów i lokomotyw. Kontrola pozwala szybko diagnozować i wyłączyć z ruchu uszkodzony tabor w zakresie zagrzanych osi, by zapewnić bezpieczne podróże i transport towarów.

Stała diagnostyka zapewnia sprawność kolejowych przewozów

Epidemia koronawirusa nie wstrzymuje pracy załóg pojazdów pomiarowych. Personel stosuje niezbędne, wymagane zasady bezpieczeństwa. W tym roku Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za pomocą pojazdów pomiarowych planuje sprawdzić około 50 000 km torów. Zaplanowano również pomiary ultradźwiękowe szyn za pomocą wagonu defektoskopowego na blisko 13 tys. km toru. W akcji będą również zespoły wykonujące pracę za pomocą ręcznych urządzeń defektoskopowych. Wagon wyposażony w aparaturę pomiarową dSAT skontroluje urządzenia przytorowe.

Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. monitoruje stan torowiska i sieci trakcyjnej na terenie całego kraju. Specjaliści wykorzystują pojazdy pomiarowe i przyrządy ręczne. Uzyskane dane określają stan techniczny elementów toru, sieci trakcyjnej, urządzeń automatyki. W wypadku modernizowanych tras, stanowią również podstawę do oceny jakości prac inwestycyjnych. Wykonywane są pomiary geometrii toru, pomiary defektoskopowe szyn, laserowe pomiary skrajni, pomiary zużycia drutu jezdnego sieci trakcyjnej, wykrywanie uszkodzeń elementów sieci trakcyjnej.

Autor: PKP PLK, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Reklama
Aktualności22 kwietnia 202409:31

Czarny dym przy Stalmacha

Czarny dym przy Stalmacha - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
red., fot. Czytelniczka
Aktualności22 kwietnia 202410:12

Mężczyzna z rozbitą głową na chodniku przy Bosackiej

Mężczyzna z rozbitą głową na chodniku przy Bosackiej - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
red., fot. arch. portalu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 19.04.2024
19 kwietnia 202421:56

Nasz Racibórz 19.04.2024

Nasz Racibórz 12.04.2024
12 kwietnia 202415:22

Nasz Racibórz 12.04.2024

Nasz Racibórz 05.04.2024
7 kwietnia 202412:45

Nasz Racibórz 05.04.2024

Nasz Racibórz 29.03.2024
29 marca 202415:21

Nasz Racibórz 29.03.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.