Pierwszaki w projekcie

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 w Raciborzu realizowany jest Projekt pod nazwą Pierwsze Uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jest to już II edycja Projektu realizowanego w naszej placówce. Od kwietnia do czerwca 2009 roku Nauczyciele biorący udział w I etapie projektu organizowali w salach Dziecięce Ośrodki Zainteresowań. W kwietniu 2009 roku, po zakończeniu szkoleń, nauczyciele rozpoczęli obserwację dzieci, dokonali diagnozy profilu inteligencji każdego ucznia, przeprowadzili spotkania
z rodzicami „Wywiadówka inaczej” i uzyskali zgody rodziców na udział dzieci w zajęciach pozalekcyjnych.
3 dodatkowe godziny zajęć w tygodniu to dla uczniów klasy I wielka frajda, możliwość rozwijania sprawności ruchowej i inteligencji poprzez ciekawą zabawę. Koncepcją projektu jest bowiem założenie, że każde dziecko jest zdolne, a rolą nauczyciela jest te zdolności dostrzec i rozwijać, jak również wspomagać rozwój dzieci w ich słabszych dziedzinach. Podstawą koncepcji projektu jest teza H. Gardnera, która mówi, że każdy człowiek ma wiele odrębnych inteligencji.
Każdy z tych rodzajów inteligencji w ramach realizacji Projektu rozwijam z uczniami poprzez zabawę, hobby i wspólne wyjścia całą klasą oraz poprzez zachęcanie dziecka
do eksperymentowania z różnymi sposobami uczenia się. Szukam także okazji, żeby pokazać dzieciom, aby umiejętnie wykorzystały jedną lub więcej rodzajów swojej inteligencji – tak, aby włączały się i angażowały na zajęciach.
Z obserwacji wielu nauczycieli, wychowawców wynika, że każde dziecko uczy się inaczej. Zadaniem każdego nauczyciela jest więc uczyć dzieci w sposób uwzględniający ich predyspozycje i preferencje. Większość ludzi ma różne typy inteligencji. Teoria Wielorakich Inteligencji może być zastosowana zarówno do uczniów jak i dorosłych. Jednym z nadzwyczajnych aspektów tej teorii jest przedstawienie 8 różnych ścieżek uczenia się. Teoria ta sugeruje, w jaki sposób materiał może być prezentowany, aby stworzyć warunki do efektywnego uczenia się i nauczania. Teoria Wielorakich Inteligencji była stworzona przed dr Howarda Gardnera w 1983 r.
Oto pięć zasadniczych powodów, dla których teoria WI powinna być stosowana w pracy nauczyciela z uczniami:
1. Teoria WI pomaga uczniom zrozumieć możliwości swoje i innych..
2. Pokazuje uczniom jak użyć swych mocnych stron i jak poprawić słabe.
3. Buduje poczucie własnej wartości w uczniach, aby byli gotowi sprostać wyzwaniom.
4. Pomaga uczniom uczyć się lepiej przez doświadczanie przez nich niezapomnianych wrażeń, w które zaangażowane są ich wszystkie zmysły.
5. Doskonali podstawowe umiejętności uczniów, dzięki czemu osiągają oni wyższy poziom.
Nauczyciel powinien być świadomy różnych typów inteligencji oraz ich różnorodnych stylów uczenia się swoich by planować i prowadzić lekcje w taki sposób, aby było to najlepsze
dla jego uczniów. W swojej pracy z uczniami klasy I stosuję teorię WI i uwzględniam style uczenia się moich uczniów i uważam, że dzięki temu osiągam lepsze efekty.
Elżbieta Król
Wychowawca klasy I
Nauczyciel–edukacja wczesnoszkolna
Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 3
Racibórz
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany