INSPIRE – podsumowanie

Instytut Studiów Edukacyjnych PWSZ w Raciborzu podsumował trwający dwa lata międzynarodowy projekt Inspire School Education by Non-formal Learning. Pod koniec października w Niemczech – w Hamburgu i w Leverkusen miały miejsce ostatnie spotkania partnerów projektu.
Przypomnijmy, że Inspire School Education by Non-formal Learning, skupiał się na wykreowaniu współpracy między pozaszkolnymi miejscami edukacji a formalnym nauczaniem w szkole w zakresie tematyki energii odnawialnej i niekorzystnych zmian klimatycznych, spowodowanych przez nieracjonalne gospodarowanie energią. Był to program zespołowy, finansowany przez Unię Europejską. Rolę partnera wiodącego przyjął Uniwersytet Nauk Stosowanych w Hamburgu. Współpracę podjęli także: NaturGut Ophoven w Niemczech oraz Uniwersytet w Daugavpils na Łotwie.
Dwuletni projekt realizowany był w kilku etapach. Jeden z nich, polegał na dokonaniu analizy integracji nieformalnego nauczania pozaszkolnego z programem nauczania w szkole podstawowej i gimnazjum w krajach partnerskich. W tym celu odbyło się kilka spotkań roboczych, zarówno w Raciborzu, Daugavpils, jak i w Leverkusen.
- W ramach projektu przeprowadzono także szkolenia dla nauczycieli, których zasadniczym celem było zapoznanie ich z opracowanymi metodami integracji nauczania formalnego i nieformalnego oraz nawiązanie z nimi współpracy, która umożliwi im nabycie kompetencji umiejętnego wykorzystania kształcenia ustawicznego – wyjaśnia dr Beata Fedyn, manager projeku.
W ostatnim tygodniu października realizatorzy INSPIRE wzięli udział w spotkaniach podsumowujących dwuletnią pracę, odbywały się one w Natur Gut Ophoven w Leverkusen oraz w Hamburgu. Raciborską PWSZ reprezentowali: rektor prof. nadzw. dr hab. Michał Szepelawy, prorektor ds. organizacji i rozwoju, prof. dr hab. Jerzy Pośpiech oraz pracownicy Instytutu Studiów Edukacyjnych dr Ilona Gembalczyk, dr Beata Fedyn, dr Gabriela Kryk, a także przedstawiciel Działu Promocji, Współpracy z Zagranicą i Wydawnictw – Katarzyna Kasowska.
Ostatnie spotkanie robocze miało miejsce 27 X 2009 r. w Leverkusen. – Będąc na miejscu, udaliśmy się na wycieczkę po NaturGut Ophoven, w celu zapoznania się z metodami edukacyjnymi stosowanymi w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Naszym przewodnikiem po wspomnianym „Parku Natury” był jego dyrektor dr Hans-Martin Kochanek. To miejsce zrobiło na nas duże wrażenie. Można je określić jako centrum aktywności ekologicznej, zarówno dla przedszkolaków, jak i ludzi dorosłych. Dla dzieci – NaturGut Ophoven to uczenie się przez obserwację i doświadczanie, zgodnie z dewizą ”forschen –erleben – lernen”, czyli „badać – przeżywać – uczyć się”. Budowanie szałasów, podpatrywanie budek lęgowych ptaków od środka (umieszczonych na specjalnie do tego przygotowanej szklanej ścianie), badanie wody – to przecież to, co lubią one robić najbardziej, a jednocześnie nieświadomie, lecz skutecznie poszerzają swoją wiedzę, umiejętności i kształtują postawy proekologiczne – relacjonują uczestniczki projektu.
W dalszej kolejności zajęto się ostatnim etapem projektu – jego podsumowaniem. Podczas obrad plenarnych dokonała tego Weronika Schulte z Uniwersytetu w Hamburgu. Skupiła się ona na sferze zarządzania projektem oraz osiągniętych rezultatów, a także ukazała jego istotę na poziomie Unii Europejskiej. Z kolei eurodeputowany – Herbert Raul omówił znaczenie szkoleń nauczycieli w zakresie tematów związanych z energią odnawialną z perspektywy Unii Europejskiej. – Miłym zaskoczeniem dla naszej delegacji było nawiązanie eurodeputowanego do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego – prof. Jerzego Buzka. Był bardzo zaskoczony kiedy powiedzieliśmy mu, że Profesor współpracuje z naszą uczelnią. Na pamiątkę tego spotkania przekazaliśmy panu Raulowi materiały promocyjne PWSZ – wspominają uczestniczki delegacji. Kolejnym punktem spotkania była prezentacja przebiegu projektu przez poszczególnych jego partnerów (Łotwa, Niemcy, Polska).
Na tym wyjazd się nie skończył. Będąc w NaturGut Ophoven, delegacja miała jeszcze okazję zwiedzić tzw. Energetyczne Miasto. – Znajdują się tam przeróżne sprzęty i ciekawie urządzone pomieszczenia, które są źródłem fantastycznej zabawy, w której również my braliśmy udział. Wskazują one ponadto na możliwości wykorzystania energii odnawialnej oraz uświadamiają potrzebę ochrony klimatu. Uczestnicy zajęć realizują w czasie zabawy idee hasła „Ochrona klimatu – każdy, każdego dnia!” – mówią uczestniczki projektu.
Ostatnim elementem, podsumowującym realizowany przez dwa lata projekt INSPIRE, była prezentacja jego wyników na międzynarodowych targach edukacyjnych ”3rd European Fair on Education for Sustainable Development”, organizowanych przez Uniwersytet w Hamburgu.
IŚ
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany