Partnerzy INSPIRE w PWSZ

W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Raciborzu gościli we wtorek niemieccy i łotewscy partnerzy międzynarodowego projektu Inspire, realizowanego przez raciborską uczelnię od początku 2008 roku.
Przypomnijmy, że projekt, którego dokładna nazwa brzmi: Inspire School Education by Non-formal Learning, skupia się na wykreowaniu współpracy między pozaszkolnymi miejscami edukacji a formalnym nauczaniem w szkole w zakresie tematyki energii odnawialnej i niekorzystnych zmian klimatycznych, spowodowanych przez nieracjonalne gospodarowanie energią.
Inspire to przede wszystkim program zespołowy, finansowany przez Unię Europejską. Partnerem wiodącym jest Uniwersytet Nauk Stosowanych w Hamburgu. Współpracę podjęli także: NaturGut Ophoven w Niemczech oraz Uniwersytet w Daugavpils na Łotwie.
Dwuletni projekt realizowany jest w kilku etapach. Pierwszy zakończony we wrześniu 2008, polegał na dokonaniu analizy integracji nieformalnego nauczania pozaszkolnego z programem nauczania w szkole podstawowej i gimnazjum w krajach partnerskich. W tym celu odbyło się kilka spotkań roboczych, zarówno w Raciborzu, Daugavpils, jak i w Leverkusen.
- Ponownie spotykaliśmy się u nas, żeby dokonać podsumowania tych etapów projektu, które udało nam się zrealizować do tej pory. Efektem końcowym będzie podręcznik, w którym zostanie opisane wszystko, co udało nam się zrobić i który jednocześnie podsumuje naszą dwuletnią współpracę. Jednak wcześniej, dokładnie w ostatnim tygodniu października, spotkamy się jeszcze raz na seminarium w Leverkusen – mówi dr Beata Fedyn, zastępca dyrektora Instytutu Studiów Edukacyjnych i równocześnie menager projektu po stronie polskiej.
Nieformalne uczenie się jest procesem, który trwa przez całe życie. Człowiek zdobywa wiedzę, umiejętności i określone wartości na podstawie codziennych doświadczeń oraz wychowawczego wpływu swojego otoczenia – rodziny, wizyt w bibliotece, muzeum, parku, ogrodzie botanicznym i zoologicznym czy kontaktu z mediami. Zalety tego typu edukacji stwarzają warunki do wykorzystania tej formy uczenia się w wielu ważnych obszarach życia społecznego. Jednym z nich jest problem racjonalnego użytkowania energii, ochrony klimatu oraz promowania źródeł energii odnawialnej.
Założeniem projektu Inspire jest propagowanie wiedzy związanej z powyższymi zagadnieniami, w związku z tym powstał komplet innowacyjnych materiałów edukacyjnych. - Każdy z partnerów przedsięwzięcia opracował pięć konspektów zajęć, które są przeznaczone dla nieformalnych miejsc kształcenia. Wszystkie propozycje zintegrowane są z programem szkolnym (przyroda, biologia, edukacja ekologiczna jako ścieżka przedmiotowa). Ich tematem przewodnim jest energia odnawialna oraz jej użytkowanie. Mają służyć zarówno rozwijaniu wiedzy, jak i świadomości społecznej odpowiedzialności za środowisko, a dzięki temu, że nacisk położono na aktywne metody nauczania, przyswojenie nowego materiału jest o wiele łatwiejsze – relacjonuje dr Beata Fedyn.
Zajęcia oparto głównie na zabawie i współuczestnictwie osób uczących i nauczanych. Już same tytuły zachęcają do wzięcia w nich udziału: Od ziarenka do energii, Bądź oszczędny – uratuj pingwina, Zasłona przeciwsłoneczna dla niedźwiedzia polarnego. Polskie propozycje (m.in. Jak wygląda wiatr, Pomocnicy ekoelfów) przeznaczone są dla dzieci w wieku 7-9 lat.
- W ramach projektu przeprowadzono także szkolenia dla nauczycieli, których zasadniczym celem było zapoznanie ich z opracowanymi metodami integracji nauczania formalnego i nieformalnego oraz nawiązanie z nimi współpracy, która umożliwi im nabycie kompetencji umiejętnego wykorzystania kształcenia ustawicznego – wyjaśnia dr Fedyn.
We wtorek, oprócz tego, że omawiano opisane etapy projektu, dyskutowano także nad zawartością wspomnianego podręcznika, który ma być zwieńczeniem całego projektu kończącego się razem z końcem bieżącego roku.
Iwona Świtała
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany