Sala Integracji Sensorycznej - nowa jakość rozwoju w ZSS w Raciborzu

Zespół Szkół Specjalnych w Raciborzu otrzymał 15 tys. zł z Telewizji Polskiej i za te pieniądze przez rok dobierał sprzęty, które dają optymalne możliwości terapii dzieci nawet o głębokim stopniu upośledzenia. W ten sposób powstała Sala Integracji Sensorycznej.
- To miejsce, gdzie specjalnie dobrane pomoce dydaktyczne stymulują system nerwowy niepełnosprawnego dziecka poprzez dostarczanie różnorodnych wrażeń proprioceptywnych, przedsionkowych, dotykowych i wzrokowych – wyjaśnia dyrektor Ewa Konopnicka.. Podczas terapii dziecko jest zachęcane i kierowane do wykonania aktywności, odpowiednio prowokowane, aby skutecznie reagowało na bodźce. Terapia taka poprawia poczucie równowagi i koordynacji, poprawia motorykę dużą i małą, poprawia umiejętność czytania i pisania. Sprawia, że bodźce, na które dziecko jest nadwrażliwe mniej zaburzają działania dziecka, dziecko lepiej słucha, wypełnia polecenia, koncentruje się na zadaniu, przyczynia się do poprawy mowy, sprawia, że maleje nadpobudliwość, dziecko zaczyna kontrolować swoje reakcje na otoczenie.
Pomieszczenie przeznaczone na Salę Integracji Sensorycznej mieści się na parterze, usytuowane jest obok Świetlicy szkolnej i Sali Zabaw. Od wakacji 2012 roku było stopniowo adaptowane i odmalowywane na potrzeby SIS. - Dzięki otrzymanej darowiźnie mogło zostać profesjonalnie wyposażone w specjalistyczny sprzęt, dzięki czemu dzieci z niepełnosprawnością będą mogły korzystać z tak potrzebnych im zajęć rewalidacyjnych - dodaje wicedyrektor Agata Wieczorek. W bezpiecznym i wygodnym otoczeniu dzieci pod opieką nauczycieli, specjalistów oligofrenopedagogiki, terapii pedagogicznej i rehabilitacji ruchowej odbywają zajęcia, których celem jest poprawa funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego odpowiedzialnego za odbiór i przetwarzanie.
Szkoła stymulując rozwój dzieci stosuje terapię metodą Tomatisa. Metoda Tomatisa stosowana jest w pracy z dziećmi wykazującymi zaburzenia mowy, głosu, dysleksję, autyzm, zespół ADHD, problemy szkolne. Metodę wykorzystuje się również m.in. w walce ze stresem i w nauce języków obcych.
kb
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany