Matematyczny CZAR PAR w SP nr 4

Odkrywanka matematyczna, liczby greckie i labirynt to tylko niektóre z konkurencji, z jakimi musieli sobie poradzić uczniowie klas czwartych i piątych, biorący udział w konkursie matematycznym, organizowanym 23 kwietnia 2009 przez Szkołę Podstawową nr 4 w Raciborzu.
- Matematyczny Czar Par ma już pięcioletnią tradycję i cieszy się coraz większym powodzeniem. To dla nas bardzo ważne wydarzenie, ponieważ mamy możliwość sprawdzić wiedzę matematyczną dzieci z całego powiatu raciborskiego, tym bardziej, że w konkursie chodzi głównie o matematykę w działaniu, opartą o program nauczania – mówi Ewa Miecznikowska, dyrektor SP nr 4 – ze względów technicznych nie mogliśmy niestety przyjąć wszystkich zgłoszeń, dlatego mamy dwuosobowe reprezentacje z 16 szkół – dodaje.
Do SP 4 przybyły tłumy. W czasie otwarcia konkursu i rozdawania kart odpowiedzi, aula szkolna była wypełniona po brzegi. Biorąc pod uwagę liczbę uczestników, już wcześniej przewidziano, że dzieci będą podchodzić do konkurencji etapami. Te nie biorące w danej chwili udziału w konkursie, mogły korzystać z tzw. poczekalni, gdzie zaserwowano im słodki poczęstunek, a żeby się za bardzo nie nudziły, mogły także obejrzeć film.
Na auli ustawiono płotki, tworzące tory z zadaniami. Na końcu każdego toru znajdował się stolik, przy którym siedzieli: student matematyki z raciborskiej PWSZ oraz jego pomocnik – szóstoklasista z SP nr 4. Ich zadaniem było wytłumaczenie treści zadania oraz sprawdzenie rozwiązania. – Gdyby nie studenci, przeprowadzenie tego typu konkursu byłoby niemożliwe – stwierdza Marzena Bugiel, doradca metodyczny matematyki oraz członek jury. Studenci w ten sposób mieli okazję sprawdzić w praktyce swoje umiejętności dydaktyczne.
Poszczególne tory odpowiadały innemu rodzajowi zadań. Lewą stronę auli przeznaczono dla klas piątych. Były tam m.in. tory z : odkrywanką matematyczną, składaniem kapitału czy liczbami Majów. Po prawej stronie swoją wiedzę sprawdzali czwartoklasiści, którzy musieli zmierzyć się z następującymi konkurencjami: liczbami greckimi, pomyśl i połącz, labiryntem, wykreślaną matematyczną i puzzlami.
- To nie są typowe zadania matematyczne – mówią ich autorzy i współorganizatorzy konkursu – Dorota Pieprzowska i Marcin Żydek – W większości mają formę zagadek o zróżnicowanej trudności, to taka matematyka połączona z zabawą – tłumaczą.
W konkursie wzięli udział oczywiście najlepsi młodzi matematycy, wybrani spośród uczniów każdej szkoły.
- Jesteśmy z SP 15. W czasie zajęć pozalekcyjnych rozwiązywaliśmy różne zadania z matematyki, ale nie wiemy, czego możemy się spodziewać – mówili przed rozpoczęciem rywalizacji Anna Szyjka i Bartosz Kopciuch, uczniowie czwartej klasy.
- Chodzimy do piątej klasy w SP 4. Wszystko umiemy, dlatego powtarzaliśmy materiał tylko przez jeden dzień – zdradzają Aleksander Ostrowski i Gottfrid Szymiczek.
- Trochę się stresujemy. W czasie zajęć pozalekcyjnych, na bieżąco przygotowywała nas pani Elżbieta Rębicz. Wiemy, że trzeba będzie dużo myśleć – mówią Ania Rasek i Agnieszka Bugajska z SP nr 8.
- Przygotowanie do konkursu zajęło mi około 2 tygodnie. Najlepiej rozwiązuje mi się różne tangramy – stwierdza Jakub Szczuka ze Szkoły Podstawowej w Lubomii.
Nad przebiegiem konkursu czuwała trzyosobowa komisja. W jej składzie znalazły się nauczycielki nie związane z żadną szkołą, biorącą udział w konkursie. Były to: Marzena Bugiel, Ewa Orłowska i Wioletta Pierchała.
Konkurs przebiegał bardzo sprawnie, a wyniki każdej drużyny były rejestrowane przy pomocy komputera i wyświetlane, dzięki czemu każdy mógł widzieć, jak mu idzie. Kolejność przystępowania do konkurencji była zaś dowolna.
Po kilku godzinach poznano laureatów:
w kategorii klas czwartych (IV):
I Miejsce - SP 15 (Anna Szyjka i Bartosz Kopciuch - opiekun p.Monika Szwankowska)
II Miejsce - SP Kobyla (Adam Kribus i Przemysław Burek - opiekun p.Anna Klyszcz)
III Miejsce - SP 1 (Rafał Bąbol i Karolina Gemza - opiekun p. Beata Stępień i p. Sabina Chodenko)
w kategorii klas piątych (V):
I Miejsce - SP 18 (Joanna Chlebus i Emilia Ploch - opiekun p. Iwona Kuźmicz i p. Bogusława Niedzielska)
II Miejsce - SP 3 (Jakub Pieczka i Artur Bauer - opiekun p. Małgorzata Popiel i p. Alina Pieczka)
III Miejsce - SP 1 (Adam Hercog i Jakub Orłowski - opiekun p. Beata Stępień i p. Sabina Chodenko)
Honorowy patronat nad Matematycznym Czarem Par sprawowali prezydent Raciborza Mirosław Lenk oraz starosta raciborski Adam Hajduk.
Iwona Świtała
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany