Wielkie oszustwa w kinie

Dzisiaj uczniowie Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi (ZSO nr 1) uczestniczyli w bardzo ciekawej lekcji w ramach Ogólnopolskiego programu edukacji medialnej Lekcje w kinie, która odbyła się w raciborskim Bałtyku. Temat związany był z wielkimi oszustwami w kinie, czyli efektami specjalnymi.
Dzisiaj uczniowie Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi (ZSO nr 1) uczestniczyli w bardzo ciekawej lekcji w ramach Ogólnopolskiego programu edukacji medialnej Lekcje w kinie, która odbyła się w raciborskim Bałtyku. Temat związany był z wielkimi oszustwami w kinie, czyli efektami specjalnymi, które stosowane są w czasie kręcenia filmów. Lekcję poprowadził aktor telewizyjny i teatralny- Tomasz Ignaczek. Szerszej publiczności znany m.in. z ról w popularnych serialach telewizyjnych: „Na Wspólnej”, „M jak miłość”, „Plebania”.
W czasie interaktywnych zajęć gimnazjaliści dowiedzieli się m.in., że filmowi Grecy pod Troję popłynęli na kilku, a nie kilkuset okrętach, cały Hogwart mieści się na jednym stole, Gandalf był wyższy od hobbistów zaledwie o 20 centymetrów, Harrison Ford nigdy nie przejechał kolejką Świątyni Zagłady, okręt, na którym przewożono King Konga, można zmieścić w niewielkiej sali lekcyjnej, a tylko część dinozaurów z „Parku Jurajskiego” była wygenerowana komputerowo.
W czasie zajęć uczniowie zostali wprowadzeni w tematykę efektów specjalnych. Przybliżona została postać ich prekursora. Wyjaśniono mechanizmu pierwszego tricku filmowego. Na przykładzie filmów Władca Pierścieni, Indiana Jones, Harry Potter, King Kong, Dzień niepodległości, Batman, Terminator, Park Jurajski czy Troja uczniowie zapoznali się m.in. z pojęciami animacji poklatkowej, pirotechniki, animatroniki, charakteryzacji efektowej.
Po części lekcyjnej uczniowie wzięli udział w seansie filmowym, w czasie którego mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Krucjata w dżinsach to film, który nigdy nie był pokazywany w polskich kinach. Pokazuje zderzenie współczesnego nastolatka z mentalnością ludzi średniowiecza. Film okazał się również ciekawą lekcją historii - opowiada o krucjacie dziecięcej do Jerozolimy z 1212 roku.
Organizacją zajęć zajęła się polonistka Joanna Gizowska-Kurek. Jej wychowankowie już dziś deklarują chęć udziału w następnych. Lekcje te mają na celu kształcenie wiedzy i nawyków umożliwiających krytyczny odbiór i interpretację dzieła filmowego jako komunikatu estetycznego. To nowoczesna i jednocześnie kompatybilna z podstawą programową propozycja edukacji medialnej. Warto zobaczyć!
JGK
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany