Lekcje na Spitsbergenie i w Raciborzu

250 szkół z całej Polski będzie uczestniczyć w lekcjach prowadzonych z Instytutu Oceanologii, Centrum Badań Kosmicznych czy ze Stacji Polarnej na Spitsbergenie. Być może znajdą się wśród nich i szkoły z Raciborza. Na razie nasze miasto w projekcie zaistniało dzięki stacji sejsmograficznej.
Dzięki znajdującemu się w naszym mieście Obserwatorium Geofizycznym PAN Racibórz stał się jednym z ważnych ogniw w europejskim projekcie edukacyjnym Eduscience. Jego twórcy, wykorzystując interaktywną platformę e-learningową, chcą zachęcać do podejmowania studiów na kierunkach matematyczno-przyrodniczych.
W programie uczestniczyć będzie 250 szkół z całej Polski, trwać będzie on 41 miesięcy, w czasie których przeprowadzonych zostanie ponad 43 tys. godzin lekcyjnych, zorganizowane będą 32 pikniki i 12 festiwali naukowych.
Dzięki platformie e-learningowej uczniowie z całej Polski będą mogli wziąć udział w ciekawych zajęciach prowadzonych z Instytutu Oceanologii PAN, Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytutu Nauk Geologicznych PAN, Akademii Morskiej w Gdyni oraz z 6 obserwatoriów geofizycznych (Belsk – magnetyzm, rozkład i zawartość ozonu w atmosferze, Hel – sejsmologia, magnetyzm, Książ – sejsmologia, magnetyzm, Ojców – sejsmologia, magnetyzm, Racibórz – sejsmologia, magnetyzm, Świder – fizyka atmosfery, elektryczność atmosfery, magnetyzm), Stacji Polarnej na Spitsbergenie i z 5 obserwatoriów Geoplanet (Borowiec – obserwatorium astronomiczne, Laboratorium i Muzeum Ziemi w Krakowie – nauki geologiczne, Laboratoria Instytutu Oceanologii PAN, Statek badawczy Oceania, Statek badawczy Horyzont I).
– Obserwatorium Geofizyczne PAN w Raciborzu jest ważnym ogniwem w projekcie, ponieważ obok standardowych obserwacji sejsmicznych prowadzi działalność edukacyjną dla dzieci i młodzieży Raciborza i okolic. Posiada unikalną historyczną aparaturę sejsmiczną, którą wykorzystuje się dla celów dydaktycznych. Dzięki działalności Stowarzyszenia SKALA Na Rzecz Raciborskiego Obserwatorium Geofizycznego pozyskano dodatkowy sprzęt do poprawienia przekazu dydaktycznego – mówi Jan Kalabiński zatrudniony przez IGF PAN w Warszawie na stanowisku dydaktyka obserwatorium w Raciborzu, emerytowany nauczyciel przedmiotów elektrotechnicznych w Zespole Szkół Mechanicznych w Raciborzu oraz koordynator Geofizycznej Ścieżki Edukacyjnej w Stowarzyszeniu SKALA.
W realizacji projektu w Raciborzu na obecnym etapie panu Janowi pomaga Wojciech Wojtak, kierownik Obserwatorium w Raciborzu IGF PAN.
Projekt realizowany przez Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, Edukacja Pro Futuro, American System i Accelerated Learning współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny: Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia.
JaGA
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany