Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności21 czerwca 202223:32

Pat drogowy. Eko-Okna nie akceptują przebiegu północno-zachodniej obwodnicy Raciborza

Pat drogowy. Eko-Okna nie akceptują przebiegu północno-zachodniej obwodnicy Raciborza - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Powiat:

Była głośna konferencja prasowa premiera Morawieckiego w Pszczynie i mniej głośna w raciborskim magistracie, a potem spory, kto położył zasługi w staraniach o północno-zachodnią obwodnicę Raciborza mającą lepiej skomunikować kornickie Eko-Okna z krajówką na Opole i DW 935 w kierunku Rybnika. Dziś już wiadomo, że projekt w tej wersji poległ.

Jeszcze w maju Rada Powiatu przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia kierunku działania zarządu Powiatu Raciborskiego poprzez określenie zasad współpracy Powiatu Raciborskiego z Województwem Śląskim oraz Eko-Okna S.A. z siedzibą w Kornicach przy realizacji zadania pn. „Północno-zachodnia obwodnica Raciborza". Czytaj: Eko-Okna wyłożą miliony na budowę obwodnicy

Eko-Okna zadeklarowały przekazanie w latach 2023-2027 na budowę arterii kwoty 47,95 mln zł. Koszt inwestycji oszacowano na 120 mln zł. 72 mln zł miało wyłożyć państwo. Ogłosił to w grudniu w Pszczynie premier Mateusz Morawiecki, w lipcu zeszłego roku gość spółki należącej do Mateusza Kłoska. Czytaj: Północno-zachodnia obwodnica Raciborza. Kto za nią stoi i którędy dokładnie pobiegnie.

Dziś, 21 czerwca, Eko-Okna poinformowały powiat, że nie akceptują trasy w pierwotnym przebiegu. - Aktualną propozycję realizacji obwodnicy o długości 4 km (zgodnie z przedstawionym przebiegiem) uważamy za rozwiązanie nie w pełni rozwiązujące problemy komunikacyjne regionu. Stoimy na stanowisku (po analizie obciążeń taboru aut ciężarowych, osobowych, jej intensywności, kierunków poruszania się...), iż docelowe rozwiązanie powinno rozwiązywać obecny niedowład komunikacyjny Gminy: Rudnik, Pietrowice, Racibórz, Krzyżanowice jak i być etapem prowadzącym do połączenia z kolejnym odcinkiem obwodnicy prowadzącym od DW 416 do DK 45 (dojazd do granicy) – czytamy w piśmie spółki do starosty Grzegorza Swobody. - Informujemy, iż podtrzymujemy dalszą gotowość udziału finansowego firmy Eko-Okna S.A. w realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia, przygotowania koncepcji przebiegu obwodnicy jak i finansowania dokumentacji projektowej. Jesteśmy otwarci na prowadzenie dalszych rozmów i szukanie optymalnych rozwiązań – dodano.

Przewidywany przebieg trasy o długości 4 km (materiały Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach)

droga23122021

Eko-Okna chcą dłuższej trasy, docierającej wprost pod tereny spółki od strony Pawłowa, tak by w przyszłości - omijając Ocice - łatwo było zaprojektować i wybudować nitkę w kierunku gminy Krzyżanowice i drogi krajowej nr 45 do Zabełkowa. - Należy mieć świadomość, iż omawiane przedsięwzięcie drogowe musi sprostać w przyszłości wzrostu intensywności ruchu pojazdów i być dobrym rozwiązaniem dla regionu na kilka kolejnych dekad – dodano w piśmie. Czytaj: Eko-Okna przedstawiły koncepcję nowego układu drogowego wokół Raciborza

Nierozwiązanym problemem jest montaż finansowy zadania w perspektywie trzech lat. - Należy wspomnieć, iż pierwotny szacunek kosztów był sprzed okresu inwazji na Ukrainę, co spowodowało na dzień dzisiejszy wzrostem kosztów prac drogowych o 27 %. Szacujemy, że koszty te wzrosną w okresie kolejnych 3 lat o min 50 %, co daje kwotę dodatkowych 60 mln zł. Stworzenie stosownych zapisów regulujących pokrycie tych kosztów w przyszłym okresie realizacji jest konieczne, gdyż urealni to faktyczną realizację przedsięwzięcia. Mając powyższe na względzie jak i odpowiedzialność optymalnego rozwiązywania problemów komunikacyjnych regionu na wiele przyszłych lat, prosimy o dalsze współdziałanie w realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia – informuje spółka.

Obecna sytuacja jest patowa. W ocenie kornickiego potentata z branży stolarki okiennej obwodnica powinna być dłuższa. W tym problem, że będzie też znacznie droższa. Dotychczasowy montaż zakładał wkład państwa (72 mln zł) i Eko-Okien (47,95 mln zł). Nie wiadomo, kto miałby wyłożyć brakujące miliony. Sam wariant o długości 4 km ma być droższy o 60 mln zł niż wcześniej planowano. Droga miała mieć status wojewódzkiej. Przyszłość projektu zależy więc od decyzji, jakie zapadną w tej sprawie w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim.

Autor: (waw), redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Autor: Gość (Aby podpisać komentarz swoim nickiem musisz się zalogować)
Portal naszraciborz.pl przeciwstawia się niestosownym, nasyconym nienawiścią komentarzom,
niezależnie od wyrażanych poglądów. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem – wyślij nam zgłoszenie.
Pozostało (1000) znaków do wykorzystania
Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij: pizzę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Dentica 24
ostrog.net
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Nasz Racibórz - Nasza ekologia
Materiały RTK
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 19.04.2024
19 kwietnia 202421:56

Nasz Racibórz 19.04.2024

Nasz Racibórz 12.04.2024
12 kwietnia 202415:22

Nasz Racibórz 12.04.2024

Nasz Racibórz 05.04.2024
7 kwietnia 202412:45

Nasz Racibórz 05.04.2024

Nasz Racibórz 29.03.2024
29 marca 202415:21

Nasz Racibórz 29.03.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.