Droga Racibórz-Pszczyna bez połączenia z A1

Rybnicki magistrat melduje finał prac przy budowie tamtejszego odcinka drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna. Docelowo ma być z nim połączona budowana obecnie wschodnia obwodnica Raciborza. Drogi nie można na razie połączyć z A1 na wysokości Żor.
Do końca lutego tego roku, cały teren drogi pozostaje placem budowy, trwa sprzątanie, czyszczenie rowów, czyszczenie kanalizacji, przeprowadzana jest regulacja włazów dla sieci teletechnicznych, trwa konfiguracja oświetlenia. W teren ruszyli geodeci, którzy przeprowadzają inwentaryzację najważniejszych elementów. Inżynier kontraktu weryfikuje rozliczenia niezbędne do wystawienia końcowych faktur, a wykonawca weryfikuje końcowe faktury.
- Kiedy pojedziemy tą drogą? - tak często pytają mnie mieszkańcy. To będzie chyba najtrudniejszy czas, bo wszyscy widzą, że inwestycja jest już gotowa, a jechać nie można –mówi prezydent Piotr Kuczera – Potrzeba nam teraz wiele cierpliwości, trwa ostatnie sprzątanie ale jednocześnie rozpoczęły się już żmudne procedury odbiorowe, mogą one potrwać około 3 miesięcy. Ja jednak bardzo się cieszę, że niemożliwe okazało się możliwe i droga, która kiedyś była tylko w planach, w końcu staje się rzeczywistością – mówi prezydent Piotr Kuczera.
Przypomnijmy, że całkowity koszt budowy tej jednej z najważniejszych inwestycji w dziejach rybnickiego samorządu to 433 mln złotych (w tym rekordowa dotacja z Unii Europejskiej - 290 mln zł), najdroższym elementem powstałej drogi była estakada, warta ok. 62 mln złotych. Powstało 11 wiaduktów i 2 mosty.
- Ta droga, to szansa na poprawę układu komunikacyjnego w mieście, bez tego nie mamy szansy na rozwój. Istotne jest również to, że gdybyśmy nie podjęli wysiłku budowy drogi teraz, to nie udałoby się to już nigdy później - zwraca uwagę prezydent - Pieniądze unijne były teraz, za chwilę ich nie będzie. Dzięki wysiłkowi wielu pracowników urzędu, udało nam się uzyskać jedną z najwyższych dotacji unijnych na Śląsku na inwestycje drogowe – podkreśla prezydent.
Rybnik szuka finansowania na budowę kolejnego odcinka od ulicy Wodzisławskiej do ulicy Sportowej. Miasto jest przygotowane z projektem, zostały przygotowane uzgodnienia środowiskowe, jest pozwolenie na budowę, zrobiono wykupy nieruchomości i gruntów na tamtym odcinku, po to by w przyszłości teren był już przygotowany na rozpoczęcie prac.
Wybudowany, ponad 10 km odcinek drogi regionalnej będzie obwodnicą dla Rybnika, która częściowo rozładuje ruch w mieście i spowoduje, że znacznie skrócimy dojazd do autostrady.
- To droga główna przyspieszona, na której będziemy mogli poruszać się z maksymalną prędkością 100 km na godzinę, to oznacza, że szybko ominiemy ruch w mieście i znajdziemy się w Żorach – zapowiada Jacek Hawel naczelnik wydziału dróg – Przypominam jednocześnie, że na tej drodze nie będzie ruchu pieszych ani rowerzystów.Może to dobra okazja by przypomnieć też, że aktualnie poruszanie po drodze jest zabronione, to wciąż jest plac budowy – przestrzega Hawel.
Prezydent Kuczera szuka też alternatywnego rozwiązania dla połączenia wybudowanej drogi z autostradą A1 od strony Żor. Aktualnie odpowiedź GDDKiA dotycząca bezpośredniego połączenia z autostradą jest negatywna, prezydent ma jednak nadzieję, że uda się wypracować dogodne rozwiązania by w przyszłości stworzyć alternatywne połączenie.
Budowa Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna - informacja Urzędu Miasta Racibórz
Projektowany odcinek regionalnej drogi Racibórz –Pszczyna, o długości około 25 km, przebiega przez następujące gminy: Rudnik, Racibórz, Kornowac, Lyski, Rydułtowy, Gaszowice Rybnik. Ma swój początek na połączeniu z DK45 w gminie Rudnik, natomiast kończy się na skrzyżowaniu z ul. Sportową w Rybniku. Obszar ronda z ul. Sportową i dalszy przebieg drogi jest w zakresie odrębnego opracowania. Projektowana droga jest fragmentem inwestycji związanej z przebudową oraz przełożeniem śladu istniejącej drogi DW935. Inwestycja będzie stanowić część dłuższego odcinka układu komunikacyjnego o przebiegu równoległym do autostrady A4 na kierunku wschód - zachód, droga ta stanowić będzie oś komunikacyjną wewnętrzną spajającą miejscowości leżące w jej otoczeniu. W mieście Racibórz droga będzie stanowić pierwszy odcinek obwodnicy wschodniej miasta. Budowa tej najważniejszej inwestycji drogowej pozwoli na szybkie połączenia naszego miasta z Rybnikiem, a dalej z autostradami A1 i A4.
Galeria zdjęć z rybnickiego odcinka dostępna [tutaj]
Projekt budowy RDRP na odcinku od Raciborza do Rybnika został podzielony na 6 etapów.
Etap 1 od ul.Rybnickiej (DW 935 na skrzyżowaniu z ul.Piaskową w Raciborzu) do węzła z ul.Pstrązką (DW 923),
Etap 2 od węzła z ul.Pstrązką (DW 923) do węzła z ul. Raciborską ( DW 935 w Rydułtowach),
Etap 3 od węzła z ul.Raciborską (DW 935 w Rydułtowach) do włączenia projektowanym rondem na ul.Sportowej w Rybniku (rondo realizowane wg odrębnej dokumentacji )
Etap 4 od DK45 w Rudniku do węzła z ul. Rudzką (DW 919),
Etap 5 od węzła z ul. Rudzką DW 919 do ul.Rybnickiej DW 935 na skrzyżowaniu z ul. Piaskową w Raciborzu),
Etap 6 łącznik do Drogi Południowej.
Obecnie realizowane są etapy 4 i 5
Komentarze (0)
Dodaj komentarz