Reklama jak biżuteria. Ratusz chce walczyć z bylejakością w śródmieściu

Pomysłem na to jest park kulturowy i wiążące się z nim zakazy i ograniczenia dotyczące m.in. umieszczania tablic, napisów i ogłoszeń reklamowych.
Racibórz ma szansę być piątym na Śląsku, a 36. w całej Polsce miastem, które wprowadzi park kulturowy - szczególną formę ochrony stworzoną z myślą o ochronie „przestrzeni historycznie ukształtowanej w wyniku działalności człowieka, zawierającej wytwory cywilizacji oraz elementy przyrodnicze”. Na obszarze parku kulturowego mogą być ustanowione zakazy i ograniczenia dotyczące m.in. umieszczania tablic, napisów i ogłoszeń reklamowych, czy form małej architektury. Intencja jest taka, by chronić i eksponować to co najbardziej wartościowe z punktu widzenia dorobku historycznego, architektonicznego i urbanistycznego miasta - tłumaczą urzędnicy.
W Poznaniu prace nad wprowadzeniem parku kulturowego trwały 2 lata. Racibórz jest na początku tej drogi. - Walka jest trudna, wymaga niełatwych rozmów m. in. z przedsiębiorcami, ale jest tego warta - przekonywał Łukasz Konarzewski, Śląski Wojewódzki Konserwator Zabytków, który na zaproszenie wiceprezydenta Raciborza Michała Fity i Miejskiej Konserwator Zabytków Marii Olejarnik uczestniczył we wczorajszym roboczym spotkaniu poświęconemu idei utworzenia w Raciborzu parku kulturowego. - O konieczności uporządkowania reklam i witryn w śródmieściu nie trzeba było nikogo przekonywać. Zaprezentowane przez Miejską Konserwator Zabytków na zdjęciach przykłady reklam i szyldów mówią same za siebie - czytamy w informacji ratusza.
- To Wasz dom, chciejcie aby był wyjątkowy. Reklama powinna być biżuterią architektoniczną - dodajmy wykonaną ze szlachetnych materiałów, a nie plastiku – kontynuował Łukasz Konarzewski. W spotkaniu udział wzięli m.in. dyrektorzy miejskich instytucji kultury i urzędnicy.Nad opracowaniem zapisów uchwały ustanawiającej park kulturowy w Raciborzu docelowo ma pracować powołany do tego zespół. Zgodnie ze wstępną propozycją park kulturowy w Raciborzu miałby zostać utworzony na obszarze śródmieścia w obrębie biegu dawnych murów miasta oraz dawnego przedmieścia Bronki. Na mocy uchwały wprowadzony byłby m.in. zakaz wieszania reklam i szyldów powyżej parteru. Uchwała regulowałaby także wielkość i ilość reklam, szyldów oraz ich kolorystykę.
- Ostateczną decyzję o utworzeniu, bądź nie – parku kulturowego podejmie Rada Miasta w drodze głosowania nad projektem uchwały, po konsultacjach społecznych i uzgodnieniach z wojewódzkim konserwatorem. Głównym celem podjętych działań jest podwyższenie świadomości oraz współodpowiedzialności wszystkich mieszkańców za publiczną przestrzeń miasta - informuje urząd.
Park kulturowy to wyzwanie prawne, mogące wpłynąć na ograniczenia prawa własności. Więcej o tym można poczytać [tutaj]
um, w
Komentarze (0)
Dodaj komentarz