Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności5 kwietnia 201911:19

8 kwietnia ruszy szkolenie z polubownego rozwiązywania sporów

8 kwietnia ruszy szkolenie z polubownego rozwiązywania sporów - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Powiat:

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował sposób rozpatrywania reklamacji przez sieć sklepów Biedronka. Jeden z zarzutów związany był z brakiem informowania konsumentów, że w przypadku zgłoszenia wady towaru z tytułu rękojmi, oprócz możliwości naprawy lub wymiany, a także zwrotu gotówki – możliwe jest również obniżenie ceny.

Przedsiębiorca nie umożliwiał także konsumentom złożenia reklamacji - na niektóre sprzedawane przez siebie towary - na piśmie. Musieli to zrobić za pomocą protokołu elektronicznego Biedronki. Dodatkowym utrudnieniem było to, że osobą uprawnioną do wypełnienia takiego formularza był jedynie kierownik sklepu lub jego zastępca.

- Konsument spodziewa się, że jego reklamacja zostanie przyjęta od razu, co potwierdzi pracownik sklepu na przykład na kopii pisma. Tymczasem musi czekać, aż kierownik wypełni formularz elektroniczny. W takiej sytuacji, jeśli nie ma czasu, klient może zrezygnować z dochodzenia swoich praw – mówi prezes UOKiK Marek Niechciał.

Pracownicy sieci Biedronka mogli również nie potwierdzać w formie pisemnej przyjęcia od nich ustnych reklamacji oraz sposobu ich rozpatrzenia. Wyjątkiem było oświadczenie o odstąpieniu od umowy z powodu istotnej wady towaru.

W przypadku reklamacji artykułów nieżywnościowych, które nie są w stałym asortymencie, przedsiębiorca mógł uniemożliwiać konsumentom opisanie podstawy reklamacji (rękojmia lub gwarancja) oraz żądania wynikającego z tej podstawy (np. wymiany lub naprawy wadliwego towaru). Przez to firma mogła jednostronnie decydować o tym, że zgłoszenie będzie rozpatrywane na warunkach wskazanych w gwarancji i wynikających z nich uprawnień konsumenta.

Prezes UOKiK stwierdził także, że Biedronka mogła nie informować konsumentów w sposób dostateczny o okresie, w którym mogą złożyć reklamację, wszystkich formach jej złożenia, wymaganej treści oraz możliwych żądaniach przysługujących konsumentom z tytułu rękojmi za wady.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu lub zakończyć postępowanie polubownie - zobowiązać do zaniechania praktyk i usunięcia skutków, w tym w postaci zadośćuczynienia konsumentom. Dzięki chęci współpracy z urzędem Jeronimo Martins uniknął kary finansowej.

Szkolenie dla konsumentów
UOKiK zobowiązał Biedronkę do przeprowadzenia akcji edukacyjnej dla klientów. Na stronie internetowej www.biedronka.pl w poniedziałek 8 kwietnia po południu znajdzie się link z przekierowaniem do strony ze szkoleniem dla konsumentów. Składa się ono z materiałów dotyczących polubownego rozwiązywania sporów. Konsumenci dowiedzą się między innymi, czym jest polubowne rozwiązywanie sporów oraz kto może z niego skorzystać, jak i do kogo złożyć wniosek, a także jak wygląda postępowanie. Na zakończenie konsument rozwiązuje quiz sprawdzający zdobytą wiedzę. Pierwsze 35 tys. osób, które go ukończą, niezależnie od wyniku otrzyma voucher rabatowy o wartości 10 zł do wykorzystania w sklepach sieci Biedronka. Kupony będą wydawane w formie e-kodów i wysyłane na podany przez uczestnika adres e-mail lub numer telefonu. Będą ważne 3 miesiące od uruchomienia przez przedsiębiorcę szkolenia. Kod można wykorzystać jeden raz i nie można otrzymać z niego reszty.

Zmiany w procedurze reklamacyjnej
UOKiK zobowiązał Biedronkę do przyjęcia zasad pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami w zakresie reklamacji. W praktyce oznacza to, że jeśli wynik reklamacji nie będzie dla konsumenta satysfakcjonujący, będzie on mógł skorzystać z pozasądowego rozstrzygania sporu poprzez złożenie wniosku do Inspekcji Handlowej, a przedsiębiorca wyrazi zgodę na taki tryb procedowania. Ponadto, przedsiębiorca ma m.in. zmienić procedurę reklamacyjną, udostępnić formularz do samodzielnego wypełnienia przez klienta oraz doprecyzować w regulaminie termin, miejsce, formę, wymaganą treść i czas rozpatrzenia reklamacji. Musi też przeszkolić pracowników w zakresie ich przyjmowania i rozpatrywania.

Właściciel sieci Biedronka, spółka Jeronimo Martins Polska, powinna również poinformować o szkoleniu w sklepach oraz opublikować decyzję na swojej stronie internetowej.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail: porady@dlakonsumentow.pl  
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie

fot. pixabay.com

Autor: UOKiK, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Najczęściej czytane artykuły

Aktualności1 maja 202507:00

Co? Gdzie? Kiedy? Nawigator majówkowy

Co? Gdzie? Kiedy? Nawigator majówkowy - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Powiat:

Przed nami długi majowy weekend wypełniony ciekawymi wydarzeniami. Sprawdź, co będzie się działo w Raciborzu i okolicy i gdzie warto sie wybrać.

red.
Reklama
Reklama
Reklama
Aktualności2 maja 202510:08

Tężnia, wieża i makowskie specjały. Weekendowa nowość w Pietrowicach Wielkich

Tężnia, wieża i makowskie specjały. Weekendowa nowość w Pietrowicach Wielkich - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Pietrowice Wielkie:

Turyści odwiedzający w weekendy wieżę i tężnię w Pietrowicach Wielkich, przy drodze do drewnianego kościółka, mogą skosztować makowskich specjałów.

red.
Reklama
Aktualności1 maja 202522:56

Konna majówka wróciła do Kornic po sześciu latach. Były emocje i rywalizacja [FOTO i WIDEO]

Konna majówka wróciła do Kornic po sześciu latach. Były emocje i rywalizacja [FOTO i WIDEO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Pietrowice Wielkie:

Po raz pierwszy od 2019 roku w Kornicach odbyła się konna majówka. Reaktywowane wydarzenie przyciągnęło zarówno uczestników, jak i widzów, a emocji – tych sportowych i tych nieco groźniejszych – nie brakowało.

Mirosław Kościelniak
Reklama
Reklama
Aktualności1 maja 202512:48

Kornice: parada już za nami – czas na emocje w siodle i zaprzęgach

Kornice: parada już za nami – czas na emocje w siodle i zaprzęgach - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Pietrowice Wielkie:

Barwny przejazd jeźdźców i zaprzęgów przez Kornice otworzył dzisiejsze święto miłośników koni. Przed uczestnikami jeszcze pokazy, zawody i zabawa taneczna z zespołem Orion.

(waw)
Reklama
Sport1 maja 202507:00

Majówkowy Niezbędnik Kibica

Majówkowy Niezbędnik Kibica - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Region:

Przed nami majówka pełna piłkarskich pojedynków w regionie. Grać będą ekipy od II ligi do C klasy Podokręgów Racibórz i Rybnik. Sprawdź, z kim zmierzy się drużyna, której kibicujesz.

(greh)
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 25.04.2025
24 kwietnia 202516:50

Nasz Racibórz 25.04.2025

Nasz Racibórz 18.04.2025
17 kwietnia 202522:23

Nasz Racibórz 18.04.2025

Nasz Racibórz 11.04.2025
14 kwietnia 202520:31

Nasz Racibórz 11.04.2025

Nasz Racibórz 04.04.2025
3 kwietnia 202518:29

Nasz Racibórz 04.04.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.