Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności17 grudnia 201809:28

Czas w końcu połączyć PKS i PK. Prezydent i starosta są tu zgodni

Czas w końcu połączyć PKS i PK. Prezydent i starosta są tu zgodni  - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Pomysł ma już piętnaście lat, ale jak dotąd nie doczekał się realizacji. Kondycja obu przewoźników doprowadziła tymczasem samorządy pod ścianę. Rosną koszty, odchodzą kierowcy i nie wiadomo, w jakiej kwocie gminy ostatecznie zgodzą się dopłacać do kursów na swoim terenie. 

PKS jest kontrolowany przez powiat raciborski, PK to spółka miejska. Pierwszy przewoźnik obsługuje linie międzygminne, drugi w mieście i jedną do Rydułtów. Niektóre kursy się pokrywają. Rosną ceny paliw i wymagania płacowe kierowców. Miasto musi dopłacać do biletów zniżkowych. PKS szuka pieniędzy w gminach. Wstępnie ustalono, że za każdy przejechany kilometr wyłożą 1 zł. Starostwo liczy, że do PKS wpłynie z tego tytułu 1,4 mln zł. Do gmin poszły propozycje porozumień, ale decyzji na razie brak. Wójtowie i burmistrzowie muszą mieć akceptację swoich radnych. Każdy dwa razy ogląda każdą złotówkę.

Powiat chciałby też, by do PKS dopłaciło miasto. - Co miasto z tego będzie miało? - zapytał na połączonych komisjach Rady Powiatu radny Dawid Wacławczyk. - Myślałem, że kieruje się pan interesem powiatu - skomentował to wicestarosta Marek Kurpis. - Kieruję się rozumem - ripostował Wacławczyk, poddając pod dyskusję kwestię połączenia obu spółek. - Mówi się o tym już od 15 lat, najpierw miasto nie chciało, a potem jak chciało, to nie mogło, bo kupiło autobusy z unijnej dotacji i przez 5 lat było w tzw. trwałości projektu - mówił radny Józef Stukator.

Po tej wypowiedzi starosta Grzegorz Swoboda ujawnił, że rozmawiał z prezydentem Dariuszem Polowym o połączeniu PKS i PK. Jak zapewnił, myślenie obu włodarzy idzie w tym samym kierunku. Niestety, na razie nie bardzo wiadomo jak to przeprowadzić. Jest wola, nie ma konkretów, a do tego pojawiają się problemy. PKS ma dostać 10 nowych autobusów z unijnej dotacji. Z chwilą zakupu ostatniego, rozpocznie się 5-letnia trwałość projektu. Ta wykluczy połączenie PKS z PK. Tak przynajmniej wynika ze wstępnych opinii, bo w powiecie nikt szczegółowo nie konsultował możliwych rozwiązań i uwarunkowań prawnych.

Wątpliwości są też wokół zakupu wspomnianych autobusów, a dotyczą wkład własnego powiatu oraz VAT-u, a konkretnie tego, czy jest szansa na jego zwrot. To spora kwota. Pytał o to radny Franciszek Marcol (PiS). Zażądał odpowiedzi na piśmie. Ma być znana w styczniu i omawiana, najpierw na branżowej komisji, potem na sesji.

Sprawa, jak się wydaje, jest dla miasta i powiatu coraz pilniejsza, choćby z powodu ograniczonych możliwości płacowych w PK i PKS. Deficyt kierowców sprawia, że obu przewoźnikom trudno o ludzi do pracy. Młodzi odchodzą z PKS. Zostają starzy, ale co będzie jak odejdą na emerytury. Pozostaje też kwestia dublowanych linii. Niezależnie od połączenia spółek, powiat chce dyskutować z miastem o rozwiązaniu tej kwestii.

(waw)

Autor: (waw), [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 12.12.2025
11 grudnia 202519:49

Nasz Racibórz 12.12.2025

Nasz Racibórz 05.12.2025
8 grudnia 202511:20

Nasz Racibórz 05.12.2025

Nasz Racibórz 28.11.2025
27 listopada 202522:31

Nasz Racibórz 28.11.2025

Nasz Racibórz 21.11.2025
21 listopada 202508:24

Nasz Racibórz 21.11.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.