Tracimy połączenie z Moskwą, wraca Skarbek do Warszawy

Jako, że Polskie Linie Kolejowe odpowiedzialne za stworzenie nowego rozkładu jazdy pociągów 2013/2014 obowiązującego od 15 grudnia br. opublikowały go już na swojej stronie, pozwoliłem sobie zrobić małe jego porównanie do rozkładu 2012/2013 - pisze nasz Czytelnik Andrzej Rutkowski. Mamy dobre i złe wiadomości dla studentów.
Pociągi uruchamiane przez spółkę Intercity
Pierwsza zmiana dotyczy pociągu „Vltava” z Moskwy do czeskiej Pragi przejeżdżający przez Racibórz, wraca on na swoją poprzednią trasę przez Zebrzydowice w wyniku czego Racibórz traci bezpośrednie kolejowe połączenie z trzema stolicami- Pragą, Moskwą i Warszawą.
Na raciborskie tory wraca jednak pociąg Inter City „Skarbek” który z Raciborza wyjeżdżał będzie o godz. 8:29, pojedzie przez Rybnik, Katowice, Sosnowiec, Zawiercie do Warszawy Centralnej (dotrze tam o 13:33). Oznacza to, że pociąg ten pojedzie przez Centralną Magistralę Kolejową z prędkością „ile fabryka dała” (miejmy taką nadzieję). „Skarbek” wyjedzie z Warszawy Wschodniej o 17:52 (z Centralnej o 18:20) i wróci do Raciborza o 23:23. Pociąg nie pojedzie tak jak w czasie obowiązywania rozkładu 2011/2012 do Białegostoku, lecz tylko do Warszawy. Inna, bardziej dostosowana do potrzeb pasażerów w porównaniu do 2011/2012 będzie godzina odjazdu który wtedy odbywał się w okolicach godziny 13.
W nowym rozkładzie pozostaje wakacyjny, kursujący od 27 czerwca do 29 sierpnia pociąg TLK „Wydmy” do Łeby. Skorygowano jego godzinę odjazdu- latem 2013r. pociąg ten wyjeżdżał z Raciborza o 18:40 i przyjeżdżał do Łeby o 9:20, w przyszłym roku nad morze wyjedziemy o 22:18 a na miejsce dotrzemy o 10:59. Pociąg powrotny wyjedzie z Łeby o 18:11 i dojedzie do Raciborza o 7:57. Trasa tego pociągu nie ulegnie zmianie- w dalszym ciągu pojedzie on przez Katowice, Sosnowiec, Zawiercie, Częstochowę, Inowrocław, Bydgoszcz, Gdańsk, Sopot i Gdynię.
Pociągi uruchamiane przez Przewozy Regionalne
W nowym rozkładzie jazdy widać, że Koleje Śląskie jeszcze nie poradziły sobie z dostosowaniem wielkości taboru do ilości obsługiwanych połączeń tak więc linia łącząca Racibórz z Kędzierzynem w dalszym ciągu obsługiwana będzie przez Przewozy (chociaż zapewniano, że obsługę tego połączenia przewozy przejmą tylko do czasu wprowadzenia rozkładu 2013/2014).
(Może to i lepiej- przynajmniej nie dojdzie do takich sytuacji jak w zeszłym roku:
http://www.naszraciborz.pl/site/art/6-patrol24/0-/26164-koleje-slaskie-kpia-sobie-z-pasazerow-w-raciborzu--dzis-powtorka-z-niedzieli-.html )
Obecnie z Raciborza do Kędzierzyna –Koźla odjeżdża:
-5 pociągów kursujących codziennie (godz. odjazdu: 5:07, 8:12, 10:11, 16:08, 18:02)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do soboty (godz. odjazdu: 6:07)
-3 pociągi kursujące od poniedziałku do piątku (godz. odjazdu: 14:08, 15:05, 20:07)
Oraz 2 pociągi jadące bezpośrednio do Wrocławia przez Kędzierzyn-Koźle i Opole codziennie (godz. odjazdu: 7:14 i 13:08).
W nowym rozkładzie 2013/2014 będą:
-4 pociągi kursujące codziennie (godz. odjazdu: 5:10, 13:10, 15:10, 19:10)
-2 pociągi kursujące od poniedziałku do piątku (godz. odjazdu: 6:10, 14:10)
Oraz - tu dobra informacja dla studentów z Wrocławia i Opola - 3 pociągi bezpośrednie do Wrocławia kursujące codziennie (godz. odjazdu: 7:10, 10:10, 17:10).
Podobne liczby obrazują liczbę pociągów z Kędzierzyna-Koźla do Raciborza:
Obecnie:
-5 pociągów kursujących codziennie (godz. przyjazdu: 7:47, 8:48, 11:58, 13:48, 15:49, )
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do soboty (godz. przyjazdu: 5:48, )
-3 pociągi kursujące od poniedziałku do piątku (godz. przyjazdu: 6:48, 14:48, 18:49)
Oraz 2 pociągi z Wrocławia (godz. przyjazdu: 17:47 i 22:00).
W nowym rozkładzie:
-5 pociągi kursujące codziennie (godz. odjazdu: 6:48, 7:48, 12:48, 14:48, 15:48)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do piątku (godz. odjazdu: 19:48)
Oraz- tu dobra informacja dla studentów z Wrocławia i Opola- 3 pociągi bezpośrednie do Wrocławia kursujące codziennie (godz. odjazdu: 10:48, 17:46, 21:46).
Wielkim minusem nowego rozkładu będą 3-godzinne przerwy między pociągami z Raciborza do Kędzierzyna (między 7:10 a 10:10 i między 10:10 a 13:10), plusem - dodatkowy pociąg do Wrocławia.
Pociągi uruchamiane przez Koleje Śląskie
Już na pierwszy rzut oka widać, że Koleje Śląskie zrezygnowały ze sztucznego zwiększania liczby kursów (np. w rozkładzie 2012/2013 pociągi z Raciborza do Częstochowy zmieniały numer kursu dwa razy więc zamiast kursu Racibórz-Częstochowa mieliśmy kurs Racibórz-Rybnik, Rybnik-Katowice i Katowice-Częstochowa chociaż był to jeden pociąg który przejeżdżał tą całą trasę).
Warto tu wypomnieć Kolejom Śląskim kilka faktów podsumowujących prawie rok od przejęcia przez nich większości linii kolejowych w województwie:
- w czerwcowej korekcie rozkładu jazdy związanej z wprowadzeniem „planu naprawczego Kolei Śląskich” całkowicie bezmyślnie likwidowano połączenia- np. zlikwidowano wszystkie połączenia weekendowe z Raciborza do Katowic od 6:40 do 15:40 czyli stworzono 9-godzinną lukę w rozkładzie jazdy, podobnie jest w pociągach z Katowic do Raciborza- pierwszy pociąg weekendowy wyrusza z Katowic o 4:18 a kolejny dopiero o 15:18 czyli 11 godzin luki. A można było zlikwidować np. co drugie połączenie- efekt byłby taki sam a między czekaniem na kolejny pociąg 2 godzin a 11 godzin jest różnica...
Uważam też, że nie powinno się likwidować ostatniego połączenia w ciągu dnia. Jeśli studentowi zaocznemu z Katowic ucieknie pociąg o 17:19 (i nie zdąży lub nie zmieści się już do TravelBusa o 17:50), czeka go noc na dworcu, bo pociąg o 21:20 nie kursuje w soboty.
-wg. rozkładu 2012/2013 pociągi jadące z Raciborza do Katowic nie zatrzymywały się na wszystkich stacjach- np. w Szymocicach czy Markowicach.
-wzrost cen biletów na linii Racibórz-Katowice o ponad 10% - niby nie dużo ale wzrost ten tłumaczony był spadkiem liczby pasażerów z których jedna część nie miała jak dojechać do pracy czy szkół bo zlikwidowano połączenia i przesiadła się do samochodów, inna część zraziła się po grudniowym falstarcie kolei i też wybrała własne środki lokomocji.
Porównanie liczby pociągów wygląda następująco dla linii Racibórz-Chałupki:
Obecnie:
-3 pociągi kursujące codziennie (godz. odjazdu: 12:01, 16:35, 19:31)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do soboty (godz. odjazdu: 5:51)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do piątku (godz. odjazdu: 14:51)
W nowym rozkładzie:
-4 pociągi kursujące codziennie (godz. odjazdu: 10:53, 14:53, 17:53. 19:53)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do piątku (godz. odjazdu: 5:53)
Pociągi z Chałupek do Raciborza:
Obecnie:
-3 pociągi kursujące codziennie (godz. przyjazdu: 7:10, 16:05, 17:57)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do soboty (godz. przyjazdu: 5:04)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do piątku (godz. przyjazdu: 14:05)
W nowym rozkładzie:
-4 pociągi kursujące codziennie (godz. przyjazdu: 7:05, 13:05, 17:05, 19:05)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do piątku (godz. przyjazdu: 5:05)
Podróżni nie mają co liczyć, że przez kolejny rok dojeżdżać będą do Chałupek FLIRTami, ELFami czy zmodernizowanymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi- całoroczny rozkład już teraz przewiduje, że połączenia te będą się odbywały jednostkami elektrycznymi ze składami wagonowymi.
Na linii Racibórz- Rybnik- Katowice połączenia wyglądają następująco:
Obecnie:
-4 pociągi kursujące codziennie (godz. wyjazdu: 6:40, 15:40, 18:40, 19:40)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do soboty (godz. wyjazdu: 4:34)
-8 pociągów kursujących od poniedziałku do piątku (godz. wyjazdu: 5:42, 7:42, 8:33, 10:39, 13:40, 14:40, 16:40, 17:42)
Dodatkowo warto zaznaczyć, że pociąg o 15:40 od poniedziałku do piątku jedzie aż do Częstochowy.
W nowym rozkładzie:
-9 pociągów kursujących codziennie (godz. wyjazdu: 4:44, 6:44, 8:44, 10:44, 12:44, 14:44, 15:44, 19:44, 21:40)
-4 pociągi kursujące od poniedziałku do piątku (godz. wyjazdu: 5:44, 7:44, 13:44, 17:44)
-1 pociąg do Rybnika kursujący od poniedziałku do piątku i w niedziele o 16:43
Pociągi z Katowic do Raciborza:
Obecnie:
-4 pociągi kursujące codziennie (godz. przyjazdu: 6:17, 15:19, 17:22, 19:21)
-7 pociągów kursujących od poniedziałku do piątku (godz. przyjazdu: 7:19, 8:19, 9:18, 13:26, 14:19, 16:21, 18:16)
-1 pociąg kursujący od poniedziałku do piątku i w niedziele o (godz. przyjazdu: 23:17)
W nowym rozkładzie:
-9 pociągów kursujących codziennie (godz. przyjazdu: 6:20, 8:20, 9:20, 11:55, 13:20, 15:20, 17:20, 19:20, 21:20)
-3 pociągi kursujące od poniedziałku do piątku (godz. przyjazdu: 7:20, 18:20, 23:15)
-1 pociąg z kursujący od poniedziałku do piątku i w niedziele o (godz. przyjazdu: 16:20)
-1 pociąg z Rybnika kursujący od poniedziałku do piątku o (godz. przyjazdu: 5:20)
Dla tej linii nowy rozkład jest zdecydowanie lepszy niż obowiązujący teraz- będzie więcej połączeń, przerwy między nimi nie są zbyt duże i przede wszystkim nie ma sytuacji, że trzeba na kolejny pociąg czekać kilka godzin, szczególnie w weekendy.
Rozkłady będą przed wejściem w życie zapewne jeszcze przynajmniej raz korygowane ale powinny to być raczej zmiany kosmetyczne. Miejmy nadzieję, że będzie lepiej :)
fot. arch. redakcji Patryk Farana
Rozkład jazdy:
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany