Jesienny zlot pojazdów zabytkowych w Zabełkowie na zamknięcie sezonu motorowego

Od przepięknego, pokazanego po raz pierwszy amerykańskiego Forda A po wątpliwej urody enerdowskiego Barkasa, od amerykańskich krążowników szos po Syrenkę, Maluchy i karawan na Polonezie, od Motorynki po potężne motocykle – cały przekrój pojazdów zabytkowych pojawił się 4 października na jesiennej edycji międzynarodowego zlotu pojazdów zabytkowych w Zabełkowie.
Zlot miłośników starej motoryzacji i ich niesamowitych maszyn w Zabełkowie od lat organizowany jest w dwóch edycjach – wiosennej i jesiennej. W tym roku skromniejsza zwykle edycja jesienna zaskoczyła liczbą uczestników. Na boisku w Zabełkowie pojawiło się prawie 150 pojazdów zabytkowych z Polski i Czech.
Na uczestników czekały liczne atrakcje przygotowane przez organizatorów – konkursy zręcznościowe i przede wszystkim malownicza trasa widokowa terenami gminy Krzyżanowice i sąsiadujących czeskich miejscowości.
Wśród ponad setki pojazdów niektórzy to już starzy znajomi zlotowi. Nowością, zaprezentowaną po raz pierwszy w Zabełkowie był m.in. przepiękny Ford A.
Ford Model A to samochód osobowy produkowany przez amerykańską firmę Ford Motor Company w latach 1927–1931. Był następcą słynnego, lecz przestarzałego Forda Model T, który dominował na rynku od 1908 roku. Pierwszy egzemplarz Modelu A zjechał z taśmy montażowej 20 października 1927 roku.
Model A wyróżniał się nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi w porównaniu do poprzednika. Napędzał go czterocylindrowy silnik o pojemności około 3,3 litra i mocy 40 KM, chłodzony cieczą, co stanowiło duży postęp. Samochód oferował też większy komfort jazdy i był dostępny w kilku wersjach nadwoziowych, m.in. sedan, coupe i roadster. W przeciwieństwie do Modelu T, który był oferowany niemal wyłącznie w kolorze czarnym, Model A był dostępny w różnych kolorach.
W czasie kilku lat produkcji powstało ponad 4,8 miliona egzemplarzy tego modelu, który szybko zyskał popularność dzięki niezawodności i uproszczonej obsłudze. Co ciekawe, to w tym samochodzie zastosowano po raz pierwszy system sterowania napędem za pomocą trzech pedałów – gazu, hamulca i sprzęgła – stosowany do dziś.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany