Rząd dofinansuje północno-zachodnią obwodnicę Raciborza

Stosowną umowę w otoczeniu polityków PiS podpisał dziś, 23.08., w raciborskim magistracie wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Wcześniej spotkał się z samorządowcami powiatu raciborskiego. Decyzja o wsparciu inwestycji zapadła w grudniu 2021 r.
Wiceministra Rafała Webera zaprosił aspirujący do mandatu poselskiego wiceminister Paweł Jabłoński. O rządowym wsparciu dla budowy północno-zachodniej obwodnicy Raciborza wiadomo już jednak od grudnia 2021 r. Ogłosił to w Pszczynie premier Morawiecki. W tymże samym dniu pochwalili się tym prezydent Raciborza Dariusz Polowy, poseł z Rybnika Bolesław Piecha i senator Ewa Gawęda.
Sprawa od razu wzbudziła kontrowersje, bo inicjatywa budowy nowej drogi wojewódzkiej wyszła ze strony władz powiatu i Eko-Okien. Była negocjowana wspólnie z władzami Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, kiedy w Katowicach rządził PiS. - Jedni pracowali, ale kiedy zapadła decyzja nie pobiegli do mediów. Drudzy nie pracowali, ale za to opowiadali o czyjejś robocie w blasku fleszy - taki obraz wyłonił się z relacji starosty raciborskiego Grzegorza Swobody, gościa sesji Rady Miasta w styczniu 2022 r. Władze powiatu nie kryły żalu, że w przekazie prawdziwych inicjatorów pozostawiono w cieniu.
Swoboda nie został dziś zaproszony na briefing prasowy z udziałem Rafała Webera, choć wcześniej, z innymi samorządowcami, był na w spotkaniu z wiceministrem infrastruktury w sali kolumnowej ratusza. Władze wojewódzkie z kolei - jak wynika z naszych informacji - nie chciały wziąć udziału w podpisaniu umowy w Raciborzu. Podpisał ją więc sam wiceminister w otoczeniu polityków PiS. Teraz dokument trafi do Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego.
Dodajmy, że w Starostwie Powiatowym w Raciborzu i Śląskim Urzędzie Marszałkowskim współrządzi dziś PO.
Posłowie PO, władze powiatu oraz dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, mówili z kolei o obwodnicy podczas swojego briefingu w raciborskim Starostwie Powiatowym 7 sierpnia. - Opracowanie dokumentacji projektowej potrwa do 2025 roku, a prace budowlane powinny zakończyć się do końca 2027 roku. Szacowana wartość realizacji czterokilometrowego odcinka to 120 mln zł - podano w komunikacie po spotkaniu.
Planowana droga będzie przebiegać głównie przez tereny rolnicze o rozproszonej zabudowie. Miejsce włączenia początku projektowanej obwodnicy – rejon skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 935 z drogą krajową nr 45 w miejscowości Rudnik; koniec - włączenie do DW 416 (na odcinku między skrzyżowaniem DW 417 z DW 416, a obszarem zabudowanym miasta Racibórz, na wysokości Żerdzin). 4 lipca 2023 r. został ogłoszony przetarg na Opracowanie studium korytarzowego, materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z jej uzyskaniem oraz koncepcji programowej dla przedmiotowej inwestycji.
Jak udało nam się dowiedzieć, inwestycja ma kosztować znacznie więcej niż planowane początkowo 120 mln zł. Po jednej trzeciej koszty mają być pokryte z dotacji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, Województwa Śląskiego oraz Powiatu Raciborskiego i Eko-Okien.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz