Minister Czarnek deklaruje przywrócenie godzin niemieckiego

- Minister Edukacji i Nauki Przemysław Czarnek rozmawiał w siedzibie Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce (ZNSSK) z przedstawicielami mniejszości niemieckiej na temat rozwiązania problemu dyskryminacji dzieci Mniejszości Niemieckiej w Polsce, który wynika z rozporządzenia zmniejszającego naukę niemieckiego jako mniejszości z 3 godzin do 1. Ze strony Ministra padła deklaracja o jak najszybszym przywróceniu obciętych godzin - informuje portal mniejszości.
Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 4 lutego 2022 weszło w życie wraz z początkiem roku szkolnego 2022/2023 i dotknęło prawie 50 000 dzieci uczących się niemieckiego jako języka mniejszości w całej Polsce. Wszystkie pozostałe mniejszości narodowe mogą uczyć się języka mniejszości tak jak do tej pory, czyli w wymiarze 3 godzin.
Podczas spotkania lider Mniejszości Niemieckiej w Polsce, Rafał Bartek mówił: Panie Ministrze, 4 lutego 2022 r. wszystko w zakresie nauczania języków mniejszości w Polsce zmienił. Po raz pierwszy od przełomu 1989/1990 poczuliśmy na nowo, że jako Niemcy jesteśmy mniej warci. Mniej od Ukraińców, Białorusinów, Słowaków czy Czechów. Bardzo nas zabolało, że wtedy podejmując swe decyzje nie szukał Pan rozmowy z nami, że nie chciał Pan nas bliżej poznać, a przecież jest Pan również naszym Ministrem! Ministrem dzieci, których rodzice swą codzienną pracą, zaangażowaniem pracują na rzecz tego kraju. To tutaj płacą podatki, to tutaj chodzą do kościoła i to tutaj się angażują na rzecz swych lokalnych społeczności.
Przedstawiciele Mniejszości Niemieckiej wskazywali również na konieczność ciągłej, stabilnej i jak najszerszej nauki języka niemieckiego dla dzieci, dzięki czemu zwiększa się szansa na odbudowanie międzypokoleniowego przekazu językowego, który w okresie PRL został brutalnie przerwany.
Minister Edukacji i Nauki zadeklarował przywrócenie 3 godzin nauki języka niemieckiego jako języka mniejszości w możliwie najszybszym czasie. Jednocześnie pracę nad optymalizacją subwencjonowania nauki języków mniejszości, które miałyby dotyczyć m.in. skuteczniejszego przekazywania środków na nauczanie języków mniejszości ogólnie i zwiększania poziomu nauki tych języków, rozpocznie zespół roboczy powołany przez ministerstwo Edukacji i Nauki, a który kolejne będzie wyniki swoich prac konsultował z Komisją Wspólną Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Ponadto podjęte zostaną kroki do odnowienia spotkań polsko-niemieckiego okrągłego stołu, przy którym wspólnie spotykają się przedstawiciele rządów państwa polskiego i niemieckiego, jak i przedstawiciele Mniejszości Niemieckiej w Polsce i Polonii w Niemczech. W tym zakresie przedstawiciele Mniejszości Niemieckiej podkreślili, że możliwość powrotu do prac tego formatu widzą dopiero po zakończeniu dyskryminacji.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany