Nie spodziewano się takiego odzewu. 17 firm złożyło oferty w przetargu Urzędu Miasta

Miasto Racibórz otworzyło oferty w przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i realizację pierwszego etapu krajowej trasy rowerowej nr 3 Rudnik–Racibórz–Krzyżanowice. Jest ich aż siedemnaście. Większość mieści się w zakładanym budżecie inwestycji.
Postępowanie dotyczy budowy raciborskiego fragmentu ogólnopolskiej trasy BlueVelo, która stanie się jednym z kluczowych elementów międzynarodowego korytarza rowerowego wzdłuż Odry.Ogłoszone zamówienie obejmuje kompleksowe wykonanie całego zadania – od projektu po roboty budowlane i przygotowanie infrastruktury do użytkowania. Wykonawca będzie odpowiedzialny za opracowanie szczegółowej dokumentacji projektowej dla odcinków prowadzonych po koronie wałów przeciwpowodziowych oraz w ciągu istniejących dróg serwisowych Zbiornika Racibórz Dolny, wraz z koniecznymi zgłoszeniami, uzgodnieniami i pozwoleniami. Kolejny etap stanowi wykonanie dróg dla rowerów według przygotowanej dokumentacji, remont wybranych odcinków istniejących tras oraz opracowanie stałej i czasowej organizacji ruchu dla całego zakresu inwestycji.
Najniższą cenę zaoferowała spółka Bauvip Sp. z o.o. z Marklowic – 3 666 398,07 zł.
Najwyższą cenę przedstawiła KAPIBARA Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z Knurowa – 13 231 464,00 zł.
Średnia cena wszystkich 17 złożonych ofert wyniosła 5 052 250,52 zł.
Projekt przewiduje również oznakowanie infrastruktury zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu, budowę Miejsca Obsługi Rowerzystów – wraz z małą architekturą, instalacją fotowoltaiczną i oświetleniem – a także montaż licznika rowerowego. W ramach zamówienia wykonane zostaną także wszystkie próby i badania techniczne, niezbędne dokumenty odbiorowe oraz czynności prowadzące do przekazania inwestycji do użytkowania.
pobierz PLAN SYTUACYJNY - 47 MB dla miasta Raciborza
Przedsięwzięcie realizowane jest wspólnie przez Miasto Racibórz, Gminę Krzyżanowice i Gminę Rudnik. Projekt powstał jeszcze w poprzedniej kadencji samorządu, a wniosek o dofinansowanie złożono wiosną ubiegłego roku. Otrzymał on pozytywną ocenę i został wybrany do wsparcia ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Samorządy podkreślają, że działania są zgodne z założeniami Regionalnej Polityki Rowerowej, a całość projektu uzyskała także pozytywną opinię Pełnomocnika Marszałka Województwa Śląskiego ds. polityki rowerowej.
Trasa o łącznej długości około 42 kilometrów przebiegać będzie przez trzy gminy partnerskie. Z tego około 30 kilometrów stanowić będą nowe odcinki. Planowany przebieg poprowadzony zostanie przez tereny o wyjątkowych walorach krajobrazowych i kulturowych, w tym obszary Natura 2000: Meandry Odry, Las Tworkowski, Stawy Wielikąt oraz rezerwat Łężczok. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych odcinków będzie trasa wiodąca koroną zapory Zbiornika Racibórz Dolny – miejsca, które po wydarzeniach powodziowych z 2024 roku stało się symbolem bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i zyskało ogólnopolską rozpoznawalność.
W ramach inwestycji powstaną także trzy Miejsca Odpoczynku Rowerzystów wyposażone w niezbędną infrastrukturę, w tym oświetlenie solarne. Zainstalowane zostaną również liczniki ruchu rowerowego, co pozwoli na monitorowanie natężenia przejazdów oraz dalsze planowanie działań związanych z rozwojem ruchu rowerowego.
Całkowita wartość projektu wynosi 31 620 562,30 zł. Dofinansowanie z UE sięga 26 877 477,95 zł i pochodzi z programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. Zakończenie realizacji całego przedsięwzięcia przewidziano na grudzień 2028 roku.
BlueVelo, którego raciborski odcinek jest częścią, to jedna z największych projektowanych tras rowerowych w Polsce. Docelowo ma połączyć Świnoujście z Czechami, prowadząc wzdłuż Odry i tworząc ponad 1200-kilometrowy, spójny szlak od Bałtyku po Sudety. Racibórz, dzięki realizacji inwestycji, stanie się jednym z ważnych punktów na tej trasie, a jednocześnie naturalnym łącznikiem z europejską siecią EuroVelo, w tym przebiegającym niedaleko szlakiem EV4 – Szlakiem Europy Centralnej.
Nowoczesna infrastruktura nie tylko poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżowania, lecz także stanie się ważnym impulsem dla rozwoju turystyki, rekreacji i lokalnej gospodarki. Inwestycja ma również potencjał wzmocnienia współpracy transgranicznej oraz budowania pozycji regionu jako atrakcyjnego miejsca dla miłośników aktywnego wypoczynku.
Na trasie powstaną trzy Miejsca Odpoczynku Rowerzystów (MORy) wyposażone w podstawową infrastrukturę, w tym oświetlenie solarne. Ponadto zostaną zainstalowane liczniki ruchu rowerowego.

Całkowita wartość projektu: 31 620 562,30 zł
Dofinansowanie: 26 877 477,95 zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027
Planowane zakończenie inwestycji: grudzień 2028 r.




Komentarze (10)
Dodaj komentarz