Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności4 listopada 202311:40

Pedałowanie i czekanie. Co dalej z przeprawą nad Odrą przy Rafako?

Pedałowanie i czekanie. Co dalej z przeprawą nad Odrą przy Rafako? - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Racibórz:

Jest zbiornik Racibórz, ale nie ma już śluzy i przeprawy łączącej na wysokości Rafako prawy z lewym brzegiem starej Odry. Od lat rowerzyści apelują o budowę kładki. Wody Polskie nie wykazują entuzjazmu, prezydent radzi czekać na obwodnicę i ostrzega przed kosztami, ale radny nie ustępuje. Co sądzicie, budować czy uzbroić się w cierpliwość?

Do chwili budowy zbiornika Racibórz z rejonu Rafako można było przejechać na Płonię po śluzie, wprost na ścieżkę wiodącą wzdłuż kanału Ulgi do Rybnickiej. Obiekt jednak rozebrano, przejazd jest możliwy, ale trzeba nadłożyć sporo drogi w stronę Sudoła, do mostku na nowej Psinie, po nienajlepszej nawierzchni.

Od lat trwają rozmowy władz miasta z Woda Polskimi, ale nie widać szans na rozwiązanie problemu. Do tematu wrócił niedawny radny Marcin Fica (Razem dla Raciborza).

Dawna śluza za Rafako, po której wiodła trasa rowerowa

img_3446-2

Temat znany, nieuzasadniony ekonomicznie

- Zwracam się o wykonanie kładki nad rzeką Odrą w miejscu byłej śluzy Rafako. Jest to prośba mieszkańców, żeby nie trzeba było jechać od strony Rafako w kierunku Płoni, przez wały zbiornika, gdzie droga w kierunku tych wałów jest w złym stanie i trzeba nadłożyć dużą ilość kilometrów – napisał wprost do prezydenta Dariusza Polowego.

- Postulat jest nam znany i od wielu lat był zgłaszany przez Inicjatywę Rowerową Bramy Morawskiej. Z dotychczas prowadzonych rozmów z Wodami Polskimi wynika, iż wstępna ocena tego zamiaru spotkała się z oceną negatywną i wskazaniem, żeby budować kładkę poniżej, na szerokości całej tzw. Odry miejskiej, co w mojej ocenie jest nieuzasadnione ekonomicznie, gdyż z punktu widzenia potrzeb zarówno rowerzystów jak i mieszkańców Raciborza ważniejsza jest kładka pomiędzy Matką Polką a Zamkiem. Dodatkowo w miejscu, które sugerują Wody Polskie, przebiegać będzie w przyszłości most na obwodnicy, na którym powinien znaleźć się pas rowerowy – odpisał włodarz.

- Na pewno ta kładka jest obecnie najważniejszą inwestycją dla rowerzystów w związku z długim objazdem od strony Płoni w kierunku Rafako. Na czas budowy wschodniej obwodnicy ta kładka pomoże mieszkańcom w dojeździe do Rafako, jak i zamknie pętlę ścieżki po wałach, ponieważ droga przejazdu na zbiornik będzie w miejscu budowy obwodnicy utrudniona. Kładka ta dodatkowo da możliwość wjechania na ścieżkę rowerową "Bluevelo" lub zjechania z niej od strony tej części miasta – nie ustępuje radny Fica. Wskazał, że kładka powinna prowadzić od działki 875/33 poprzez działkę 885/244 na działkę miejską 366/126 (można je zlokalizować na esim).

W odpowiedzi prezydent podtrzymał swoje stanowisko. - Jednocześnie zwracam uwagę, iż w/w działki zlokalizowane są na terenach zarządzanych przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie, z którymi należy uzgodnić możliwość posadowienia przeprawy – dodał.

Zróbmy przynajmniej projekt i przymiarkę do kosztów

Temat wrócił na niedawną sesję Rady Miasta. – Napisał pan, że ważniejsza dla mieszkańców jest kładka przy Matce Polce. Rozmawiam z rowerzystami i oni zwracają uwagę, że trzeba nadrobić kawał drogi chcąc pojechać do pracy do Rafako. Napisał pan, że będzie tam ścieżka rowerowa przy budowie wschodniej obwodnicy. Niemniej ta kładka mogłaby powstać o wiele wcześniej. Dodał, że jest zgoda Wód Polskich do zrobienia tej kładki, natomiast miasto musi to sfinansować. Gdyby więc można było przynajmniej już w tej chwili zrobić projekt tej kładki przy Rafako, by zobaczyć, jakie to będą koszty. Natomiast na moście Zamkowym jest, gdzie przejść – mówił Fica.

- Jeżeli chodzi o kładkę, myśmy tam prowadzili rozmowy z Wodami Polskimi, gdzie to umieścić i oni są mocno niechętni do tego, aby przerzucać cokolwiek nad Psinką. Tylko wskazują, że ma iść to nad Odrą. Niemniej widzimy, że ta rzeka tam nie jest rzeką bardzo szeroką jednak i tak wyjdzie ścieżka przynajmniej 40 m plus przyczółki, więc należy się liczyć z tym, że to będzie wydatek rzędu kilkunastu milionów. Jeśli liczyć, tak po wskaźnikach, to mamy 500 000 zł na projekt. Ważne także jest, aby nie utrudniło to na przyszłość prowadzenia obwodnicy, dlatego ja bym teraz się nie podjął tego projektowania kładki, bez zakończenia etapu projektowania obwodnicy i odbioru przez GDDKiA – tłumaczył prezydent. Podkreślił, że póki co Wody Polskie nie były skłonne zgodzić się na przerzuceniu prostej kładki nad Psinką, ale rozmowy zostaną podjęte na nowo.

Kiedy powstanie obwodnica?

Prace projektowe przy obwodnicy od Sudoła wzdłuż Płoni do Piaskowej rozpoczęły się 17 września 2019 rok, kiedy to podpisana została umowa na realizację dokumentacji. Wciąż trwają. Ma to być fragment drogi krajowej, wpisany na rządową listę rezerwową programu budowy stu obwodnic na lata 2020-2030. Optymistyczny scenariusz zakłada rozpoczęcie inwestycji w przyszłej kadencji samorządu (2024-2029), z perspektywą zakończenia 2028/2029. Niezależnie od wariantu zakłada budowę mostu przy upuście ze zbiornika Racibórz do Odry miejskiej. Planowany jest też łącznik z ul. Łąkową.

wariant25112020

Jak powinny postąpić władze miasta?
44.9%
55.1%

Łączna liczba głosów: 853

Aby potwierdzić, że jesteś człowiekiem kliknij kieliszek

 

Autor: Grzegorz Wawoczny, redakcja@naszraciborz.pl

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Reklama
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 23.02.2024
23 lutego 202409:04

Nasz Racibórz 23.02.2024

Nasz Racibórz 16.02.2024
15 lutego 202423:16

Nasz Racibórz 16.02.2024

Nasz Racibórz 09.02.2024
9 lutego 202409:27

Nasz Racibórz 09.02.2024

Nasz Racibórz 02.02.2024
2 lutego 202410:02

Nasz Racibórz 02.02.2024

Zobacz wszystkie
© 2024 Studio Margomedia Sp. z o.o.