Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności21 września 202114:08

Nowa odsłona kampanii społecznej Krajobraz Mojego Miasta

Nowa odsłona kampanii społecznej Krajobraz Mojego Miasta - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Polska:

Krajobraz miejski – jest odbiciem społeczeństwa, jego sposobu życia i potrzeb, zarówno tych estetycznych, jak i emocjonalnych. To pole międzypokoleniowego dialogu, tło ważnych wydarzeń i przemian społecznych oraz przestrzeń o ogromnym znaczeniu dla dziedzictwa regionu. Mierzy się on jednak z problemami bardzo prozaicznymi – niedostatkami planowania przestrzennego, niszczeniem fasad, zalewem reklam czy zamianą rynków i terenów zielonych w betonowe parkingi. W zwiększeniu świadomości społecznej dotyczącej potrzeby i istoty ochrony krajobrazu miejskiego ma pomóc kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta”. Kampania ważna i potrzebna.

Do kogo mówimy?

Kampania społeczna „Krajobraz Mojego Miasta” została zainaugurowana w 2016 roku przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Jej pomysłodawczynią była prof. IH PAN Magdalena Gawin, Wiceminister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, Generalny Konserwator Zabytków. Akcja skierowana jest zarówno do mieszkańców, turystów, jak i ogółu społeczeństwa. Ważną grupą, która znalazła się w obszarze zainteresowań organizatorów, są także działacze samorządowi, którzy – wspierani przez liczne grono ekspertów i liderów opinii publicznej – mogą najwięcej zmienić w przestrzeni kulturowej swojego regionu.

Jak podkreśla Bartosz Skaldawski, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa: „Każdy z nas – mieszkańców aglomeracji, miast czy wsi – powinien być świadomy tego, z jaką łatwością można zakłócić ład przestrzenny i zachwiać harmonię w najbliższym otoczeniu. Nieprzemyślane inwestycje, pochopne usuwanie zieleni z ulic i placów, tandetne wykonawstwo, brak respektu dla wartości krajobrazowych, lekceważenie przepisów i planów oraz złe gospodarowanie przestrzenią – to wszystko ma niebagatelny wpływ na wygląd naszego miejsca na Ziemi. To my – mieszkańcy decydujemy, w jakim miejscu chcemy żyć i w jaki sposób powinniśmy zadbać o dziedzictwo kulturowe zostawione nam przez poprzednie pokolenia Odkryjmy piękno ukryte pod betonem, szyldami i wielkopowierzchniowymi reklamami!”.

Cel – parki kulturowe

Głównymi elementami nowej odsłony kampanii są film i spot, które w czytelny sposób diagnozują problemy przestrzeni miejskiej i proponują ich rozwiązania. W kampanii przywoływane są przykłady zabytków powszechnie rozpoznawanych – jak kościoły, zamki czy pałace – wraz z ich historycznym otoczeniem, jak również tych mniej oczywistych, jak chociażby zabytki przemysłowe. Organizatorom akcji zależy na zwróceniu uwagi także na zabytki „niewidzialne”, nieobecne w powszechnej świadomości, jak układy urbanistyczne i podziały własnościowe, mała architektura i wystrój wnętrz czy historyczne nasadzenia określonych gatunków drzew. W ramach kampanii przywoływane są różnorodne formy i narzędzia ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym m.in.: rejestr zabytków, Lista Pomników Historii, Lista światowego dziedzictwa UNESCO, gminne i wojewódzkie ewidencje zabytków czy miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Wszystko po to, by odkrywać i zmieniać miasta i wsie.

„W nowej odsłonie kampanii szczególną uwagę poświęcamy formie ochrony krajobrazu kulturowego, jaką jest park kulturowy. Chroni on nie tylko zabytkowe przestrzenie, ale też zachowany w wielu miejscach historyczny krajobraz kulturowy i – co bardzo ważne – jest ustanawiany przez władze samorządowe w porozumieniu z wojewódzkimi konserwatorami zabytków. Park kulturowy to idealny sposób na zarządzanie zabytkową przestrzenią. To również najskuteczniejsza forma ochrony dziedzictwa krajobrazu kulturowego” – dodaje Bartosz Skaldawski.

Kampanię społeczną „Krajobraz Mojego Miasta” od lat aktywnie wspierają osobowości świata kultury, życia społecznego i mediów, jak chociażby pomysłodawczyni akcji KMM prof. Magdalena Gawin, Sebastian Karpiel-Bułecka, Krzysztof Trebunia-Tutka, Wiktor Lach czy Jan Mencwel. Do grona Ambasadorów w tym roku dołączył także aktor filmowy i reżyser Robert Gonera, architektka Magdalena Milert oraz dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa Bartosz Skaldawski, a także para podróżników, którzy przemierzają Europę kamperem – Zosia i Kuba z kanału Foxes in Eden.

Zachęcamy do obejrzenia spotu kampanii.

Autor: Materiał prasowy, [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Sport14 listopada 202507:00

Weekendowy Niezbędnik Kibica

Weekendowy Niezbędnik Kibica - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Region:

W nadchodzący weekend nie zabraknie sportowych emocji w regionie, zarówno na boiskach jak i na parkietach hal sportowych. Sprawdź, z kim zagra drużyna, której kibicujesz.

(greh), fot. arch. portalu/Oskar Tomeczek
Reklama
Reklama
Reklama
Sport15 listopada 202517:21

KS Rafako Racibórz triumfatorem Winter Futsal Cup rocznika 2017 [FOTO]

KS Rafako Racibórz triumfatorem Winter Futsal Cup rocznika 2017 [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Racibórz:

W hali sportowej OSiR Racibórz przy ul. Łąkowej rozegrano 15 listopada pierwszy z cyklu turniejów Winter Futsal Cup. Do rywalizacji przystąpiło sześć zespołów – pięć z Polski oraz jeden z Republiki Czeskiej. Turniej rozgrywano systemem „każdy z każdym”, dzięki czemu każda drużyna mogła sprawdzić swoje możliwości w bezpośredniej rywalizacji ze wszystkimi pozostałymi uczestnikami.

(greh)
Reklama
Aktualności15 listopada 202511:56

Dwa wokalne sukcesy Wiktorii Dziuby

Dwa wokalne sukcesy Wiktorii Dziuby - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
mat. nadesłany
Sport15 listopada 202522:42

Pięć goli i oprawa rodem z wyższej ligi. Derby w Górkach Śląskich pełne emocji [FOTO]

Pięć goli i oprawa rodem z wyższej ligi. Derby w Górkach Śląskich pełne emocji [FOTO] - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Nędza:

W sobotę, 15 listopada w Górkach Śląskich rozegrano derbowy mecz C klasy grupy III pomiędzy miejscowym LKS-em a drużyną LKS Zgoda Zawada Książęca. Spotkanie wzbudziło duże zainteresowanie kibiców obu klubów, którzy licznie pojawili się przy boisku i od pierwszych minut podkręcali atmosferę głośnym dopingiem oraz oprawą pirotechniczną. Sam mecz również dostarczył wielu emocji, choć jednostronny wynik końcowy rozwiał wszelkie wątpliwości co do tego, kto był tego dnia lepszy.

Oskar Tomeczek
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 14.11.2025
13 listopada 202519:27

Nasz Racibórz 14.11.2025

Nasz Racibórz 07.11.2025
7 listopada 202510:08

Nasz Racibórz 07.11.2025

Nasz Racibórz 31.10.2025
30 października 202519:05

Nasz Racibórz 31.10.2025

Nasz Racibórz 24.10.2025
23 października 202521:20

Nasz Racibórz 24.10.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.