Reklama

Najnowsze wiadomości

Styl życia6 września 201410:01

Berlin-Orient-Express w Raciborzu, czyli złote lata kolei w czasach jego cesarskiej mości

Berlin-Orient-Express w Raciborzu, czyli złote lata kolei w czasach jego cesarskiej mości - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Powiat: Kartka z kalendarza. 1 września 1847 roku uruchomiono połączenie kolejowe Racibórz-Bogumin, uzyskując połączenie z linią kolei północnej cesarza Ferdynanda prowadzącej do Wiednia i Krakowa. Było to pierwsze połączenie kolejowe Prus i Austro-Wegier. Nastały złote czasy raciborskiej kolei. Z naszego miasta można było podróżować bezpośrednio do Konstantynopola!

Po doprowadzeniu kolei do Kędzierzyna i przewidywanym dotarciu austriackiego połączenia do Bogumina na południu od Raciborza, Komitet budowy kolei Koźle-Bogumin zaplanował połączenie obu miejscowości trasą o długości 53 km. Książę pruski Wilhelm, dzięki wpływom ks. Lichnowskiego, wykazał duże zainteresowanie przedsięwzięciem. Po uzyskaniu jego protekcji, utworzono w Raciborzu spółkę akcyjną Kolej Wilhelma z kapitałem w wysokości 900.000 talarów, później prawie podwojonym. Spółka miała zbudować połączenie z Kędzierzyna do Bogumina. Linia biegła prawym brzegiem Odry. Dworzec kolejowy dla Raciborza zaplanowano w Lukasynie, dzisiaj zwanej Dębiczem, w pobliżu lasu Obora, w odległości 4 kilometrów od miasta.

chalupki06092014

Kanał Ulga powstał dopiero sto lat później i teren między stacją kolejową a miastem niechybnie zapełniłby się zabudową. Niewątpliwie miałoby to ujemne skutki dla Raciborza, podobnie jak się to stało z Koźlem. Wówczas burmistrz Schwarz domagał się usytuowania stacji kolejowej w pobliżu miasta. Konieczne stało się wybudowanie dwóch mostów kolejowych przez Odrę; w Raciborzu oraz między Chałupkami a Bogumimem. Związane to było z dodatkowymi kosztami około 150.000 talarów, które częściowo wyłożyło miasto, wykupując dodatkowe akcje za 20.000 talarów (poprzednio magistrat zakupił akcji za 7500 talarów). Do tego dodano bezpłatnie ponad 6 hektarów gruntów pod urządzenia kolejowe, które magistrat wykupił. Zobowiązano się także do dostosowania organizmu miejskiego do potrzeb kolei. Równocześnie załatwiono dogodne przejście do Płoni w postaci kładki przy moście kolejowym. Nie było wówczas mostu przy ulicy Piaskowej i do Wielkiej Płoni chodziło się przez most zamkowy, dalej ulicą Bosacką, Rybnicką, Fabryczną i Szkolną lub Piastowską, zwaną wtedy Piastenweg.

Imponuje tempo budowy przy znacznie mniej rozwiniętej niż dziś technice. Rozpoczęła się 24 kwietnia 1844 roku, a już 1 stycznia 1846 roku, zatem po roku i 8 miesiącach, wjechał pierwszy pociąg na raciborski dworzec. Wielkie utrudnienie stanowił deszczowy rok 1844, kiedy Odra 22 razy wystąpiła z brzegów, co spowolniło prace. Linię kolejową do Chałupek oddano do użytku 1 maja 1847 roku, a 1 września 1847 roku osiągnięto Bogumin i uzyskano połączenie z linią kolei północnej cesarza Ferdynanda, prowadzącej do Wiednia i Krakowa. Było to pierwsze połączenie kolejowe Prus i Austro-Wegier.

W pierwszym etapie zbudowano tylko jeden tor Koźle-Racibórz, choć wykupiono już niezbędne tereny dla równoległej linii. Również wszystkie mosty i przepusty przewidziano dla dwóch torów. 

Po oddaniu linii Kędzierzyn-Racibórz-Bogumin możliwa była podróż znad Morza Północnego, z Hamburga przez Berlin, Wrocław i Racibórz do Wiednia. W 1856 roku przejazd trasą Berlin-Wiedeń trwał 33,5 godziny. Piesza służba posłańców ze stolicy Prus przez Wrocław do głównego miasta Austrii potrzebowała 14 dni. Pierwszy pociąg z Raciborza do Wiednia odszedł 16 sierpnia 1866 roku. Przejazd kosztował w I klasie 10 talarów, a w III połowę tej ceny. 

Po stworzeniu możliwości przejazdu pociągiem na trasie Berlin-Wrocław-Racibórz-Wiedeń, w 1871 roku otwarto połączenie Chałupki-Koszyce (Ko%u0161ice), co umożliwiło uzyskanie dalszych połączeń z Węgrami i państwami bałkańskimi. W 1879 roku uruchomiono kursy do Rumunii, a w 1888 roku do Konstantynopola. Pod koniec XIX wieku przez Racibórz przejeżdżał słynny Berlin-Orient-Express, łączący Berlin z Konstantynopolem. Jeszcze pod koniec lat 40. XX wieku przez Racibórz przechodziły pociągi Balt-Orient-Expressu jako połączenie między Szczecinem a Warną w Bułgarii nad Morzem Czarnym. 

Paweł Newerla, Dzieje Raciborza i jego dzielnic

Autor: Paweł Newerla, [email protected]

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 12.09.2025
11 września 202521:00

Nasz Racibórz 12.09.2025

Nasz Racibórz 05.09.2025
5 września 202507:46

Nasz Racibórz 05.09.2025

Nasz Racibórz 29.08.2025
28 sierpnia 202523:30

Nasz Racibórz 29.08.2025

Nasz Racibórz 22.08.2025
21 sierpnia 202521:10

Nasz Racibórz 22.08.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.