Młodzież z Cottbus zwiedza Śląsk

Przez 5 dni młodzież z Cottbus współpracowała z rówieśnikami z Gimnazjum nr 5 przy projekcie Rekultywacja terenów poprzemysłowych.
- Głównym celem współpracy i wymiany młodzieży G5 i Paul-Werner-Oberschule z Cottbus jest realizacja wspólnych projektów, doskonalenie umiejętności językowych, rozwijanie partnerskich kontaktów między młodzieżą i gronem pedagogicznym oraz wymiana doświadczeń dydaktyczno-wychowawczych między nauczycielami obu szkół – wylicza koordynator współpracy Zuzanna Bednarska.
Polsko – niemiecki zespół pracował w terenie. Ciekawym doświadczeniem była wycieczka do KWK Anna Rydułtowy. - Przedstawiciele działu ochrony środowiska przy kopalni zaprezentowali, w jaki sposób są rekultywowane tereny pokopalniane – relacjonuje Z. Bednarska. - Zobaczyliśmy jak odbywa się rekultywacja i jak wyglądają tereny po obróbce. Odwiedziliśmy rejon zwałowiska Wrzosy i zlikwidowanych osadników mułowych KWK Rydułtowy-Anna w Pszowie, Stożek nr 1 Charlotte - obiekt zabytkowy oraz byłe osadniki mułowe "Barzyna", które to są rajem dla wędkarzy oraz miejscem lęgowym dla ptaków wodnych.
W ramach projektu odbyła się też wycieczka do KWK Sośnica-Makoszowy w Zabrzu. Zwiedzanie funkcjonującej kopalni i sam proces obróbki na wszystkich uczniach i nauczycielach ogromne wrażenie. - Najpierw było dużo śmiechu, bo zakładaliśmy stroje ochronne: kaski i fartuchy, męczyliśmy się w poszukiwaniu butów w rozmiarze mniejszym niż 40 numer. Potem po szkoleniu BHP ruszyliśmy na teren wydobywającej węgiel kopalni i ujrzeliśmy namiastkę tego, czego doświadczają górnicy – opowiadają uczestnicy projektu.
Poza realizacją głównych zadań projektu gimnazjaliści z Piątki bawili się z kolegami z Niemiec na wspólnej dyskotece, w czasie programu artystycznego Małej Strzechy, prezentującej stroje, tańce i pieśni raciborskie oraz występu zespołu wokalnego z G-5. Młodzież z obu szkół doskonaliła swoje umiejętności językowe, poszerzyła wiedzę o kraju swoich sąsiadów i pogłębiła osobiste przyjaźnie. Obie strony zgodnie stwierdzają, że takie spotkania i zajęcia w terenie przynoszą zdecydowanie lepsze rezultaty niż tradycyjna lekcja z podręcznikiem, kredą i tablicą.
BaS
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany