Historia rozwija

W ofercie edukacyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu można znaleźć historię. Studenci tego kierunku zdobywają wiedzę z zakresu edukacji regionalnej, zarządzania dziedzictwem kulturowym regionu oraz historii nauczycielskiej z edukacją artystyczną w zakresie sztuk plastycznych.
W planach jest także uruchomienie dwóch nowych specjalności — historii z etyką lub wiedzą o społeczeństwie
- Historia to na pewno trudny kierunek — nie ukrywa dr Ewa Kulik — kierownik Zakładu Zarządzania Dziedzictwem Kulturowym Regionu w PWSZ w Raciborzu. — Niezbędna jest umiejętność myślenia przyczynowo-skutkowego, a także myślenia logicznego, które pozwala na wyciąganie wniosków z przesłanek. W przypadku posługiwania się metodami kwantytatywnymi nie obędzie się z kolei bez matematyki i umiejętności liczenia. Mile widziane jest również wyczucie na kwestie społeczne i polityczne — dodaje.
Studentów historii czeka więc duże wyzwanie, ale okazuje się, że trud poznawania szczegółów tej nauki bywa wielce przydatny. — Studiowanie historii mogłoby się wydawać niekorzystne, gdyby nie fakt, że zgłębianie jej tajników naprawdę rozwija, zmusza do sięgania do innych, nie zawsze pokrewnych dziedzin, jak na przykład ekonomia, folklor itp. Historia pozwala ponadto zachować dystans do rzeczywistości, bo doświadczenie uczy, że coś już się wydarzyło, coś już było i że procesy historyczne są powtarzalne — relacjonuje dr Kulik.
Absolwenci 3-letnich studiów licencjackich kontynuują edukację na uniwersytetach w Katowicach, Opolu, Wrocławiu, a nawet w Olsztynie. Program studiów jest skonstruowany w taki sposób, by w ciągu 3 lat zrealizować kurs historii od starożytności do współczesności. W siatce zajęć znajdują się m.in. zajęcia z historii powszechnej i historii Polski, nauk pomocniczych, archiwistyki, podstaw organizacyjnych i zarządzania dobrami kultury oraz roli archiwów i bibliotek w ochronie i zarządzaniu dobrami kultury.
Absolwenci historii mogą znaleźć zatrudnienie nie tylko w archiwach, muzeach, instytucjach naukowo-badawczych, fundacjach czy placówkach kulturalnych, ale również w środkach masowego przekazu, wydawnictwach, administracji samorządowej, regionalnych organizacjach społecznych i politycznych. Możliwe jest także uzupełnienie zdobytych umiejętności o kwalifikacje pedagogiczne, które pozwalają na podjęcie pracy w szkołach podstawowych i gimnazjach na stanowisku nauczyciela historii, wiedzy o społeczeństwie oraz zajęć realizowanych w ramach ścieżek międzyprzedmiotowych.
W przypadku absolwentów specjalności nauczycielskiej, sprawa jest o wiele prostsza, kwalifikacje pedagogiczne zdobywają w trakcie trwania studiów, więc od razu po ich ukończeniu, są przygotowani do kompleksowej realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z zatrudnienia w charakterze nauczyciela historii w szkole podstawowej i gimnazjum. Z kolei studia w zakresie dodatkowej specjalności dają kwalifikacje do nauczania drugiego przedmiotu.
Kryterium naboru na studia jest średnia wyników z egzaminu maturalnego.
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany