Szkoła z Klasą 2.0 - w Gimnazjum nr 5 odbyły się ciekawe zajęcia dla uczniów

Podczas kolejnych zajęć języka polskiego przeprowadzonych przez Beatę Mróz-Kajsturę w ramach programu "Szkoła z Klasą 2.0" uczniowie 1a poruszyli ważny temat prawidłowego i selektywnego korzystania z Internetu. Zauważyli, że problemem wśród młodzieży jest kopiowanie wypracowań z sieci.
Żeby sprawdzić, czy warto to robić, przeprowadzili eksperyment. Polegał on na skopiowaniu z różnych stron internetowych wypracowań pt. "Charakterystyka Romeo" (lekcja odbywała się tuż przed rozpoczęciem omawiania lektury). Następnie losowo podzieleni na grupy uczniowie wypisywali ze swoich wypracowań określone informacje dotyczące cech, zachowań i zmian, jakie zaszły w życiu Romea. Po porównaniu kilku wypracowań z Internetu okazało się, że zawierają one sprzeczne informacje i często bardzo różnią się faktami. Uczniowie znaleźli także sporo błędów językowych, ortograficznych i interpunkcyjnych w wypracowaniach pobranych z sieci. Tym samym uznali, że nie można i nie ma sensu wykorzystywać Internetu jako źródła, które odrobi za nas zadanie domowe. Nauczyli się, że należy korzystać z niego selektywnie i pamiętać, że strony internetowe nie są nieomylne.
Na lekcji historii prowadzonej przez Magdalenę Pordzik uczniowie klasy I c (22 uczniów) realizowali wybrany przez siebie temat „Jak starożytni mówcy wygłaszali swoje mowy?”. Najpierw uczennica zaprezentowała prezentację dotycząca mówców i filozofów greckich w sali historycznej, następnie wybrani uczniowie (5 uczniów) w sali czarnego teatru zaprezentowali wybrane przez siebie fragmenty mów, a pozostali byli widzami. Podczas swojej pracy uczniowie byli zaangażowani, dobrze znali swój tekst. Udało im się skupić uwagę swoich kolegów i koleżanek oraz zainteresować ich tematem. Uczniowie doskonalili poprzez to umiejętność jasnego i precyzyjnego myślenia oraz formułowania wypowiedzi ustnych. Występy były nagrywane. Na kolejnej lekcji uczniowie mieli okazję oglądać nagrany film z realizacji zadania i podzielić się odczuciami i refleksjami związanymi z nietypową lekcją historii.
Drugie zadanie z geografii, które realizowała Róża Szramek, „Odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj” w ramach działań „Szkoły z klasą 2.0” było związane z erupcją wulkaniczną. Ogólnie w przygotowaniu i przedstawieniu doświadczenia brało udział 12 uczniów, a obserwatorami byli wszyscy uczniowie klasy I a, b i c obecni podczas lekcji geografii „Erupcja wulkaniczna – doświadczenie”, a także na zajęciach pozalekcyjnych z geografii, gdzie 3 uczniów przedstawiło doświadczenie, które obserwowali uczniowie klas I-III obecni na kółku geograficznym. Uczniowie wykazali się dużą pomysłowością w użyciu materiałów do budowy makiety wulkanu, a także innowacyjnością w użyciu materiałów do wykonania erupcji wulkanicznej. Choć samo doświadczenie miało podobny przebieg, to jednak różnorodność wulkanów i erupcji powodowała zaciekawienie i spontaniczne reakcje uczniów. Należy nadmienić, że opis tego zadania został oznaczony jako dobre praktyki w „Szkole z klasą 2".
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany