Młodzi technicy z Mechanika w Moguncji

To już piętnasta grupa dziesięciu uczniów z klas trzecich Zespołu Szkół Mechanicznych w Raciborzu, którzy otrzymali szanse przeżycia ciekawej praktyki zagranicznej w ramach realizowanego w szkole od kilku lat edukacyjnego programu Leonardo Da Vinci. Raciborzanie gościli w Moguncji.
Program edukacyjny LdV jest programem ukierunkowanym na wzbogacanie, uzupełnianie i podnoszenie jakości kształcenia zawodowego na wszystkich właściwie szczeblach edukacji zawodowej - od uczniów szkoły zawodowej i technikum zaczynając poprzez edukację absolwentów, bezrobotnych, studentów i na kadrze pedagogicznej kończąc. Program ten jest elementem pakietu unijnego „Uczenie się przez całe życie” ( obok takich programów jak np. Młodzież w działaniu, Comenius, Erasmus ). W ramach tego programu można zorganizować zagraniczne praktyki dla uczniów, które mogą trwać od 3 tygodni do 9 miesięcy.
„Praktyka młodego elektryka w Mainz” - pod takim tytułem projektu LdV uczniowie klas IIIB – technik elektronik, oraz IIId – technik mechatronik z „Mechanika” rozpoczęli swoją praktykę zawodową miesięczną 05.11.2011r. Uczniowie wyjechali z domów w sobotę i po krótkim locie z Katowic wylądowali na lotnisku we Frankfurcie – Hahn. Spotkaliśmy na miejscu naszych partnerów ze współpracującej w realizacji praktyki zagranicznej szkoły – Urlike Schweitzer i Rolfa Goettelmanna – nauczycieli przedmiotów elektrycznych w BBS I w Mainz. Po spotkaniu, na którym przekazano uczniom niezbędne informacje o następnym dniu i zakwaterowaniu w Moguncji (Mainz) zjedliśmy wspólną kolację. Pierwszego dnia 06.11.2011 uczniowie poznali głównie centrum Moguncji – miasta Gutenberga – wynalazcy druku, oraz niemieckiej stolicy winiarstwa. Przejażdżka kolejką „ Gutenberg Express” po mieście – to pierwsza poza zawodowa atrakcja pobytu na stażu zagranicznym.
W poniedziałek uczniowie z opiekunami z ZSM – Edytą Cieszyńską i Konradem Hajdaszem zostali oficjalnie przywitani w szkole przez dyrektora, zwiedzili szkołę i warsztaty, a po południu spotkali się w miejskim ratuszu z przedstawicielem władz miasta, który krótko przedstawił młodym Polakom historię miasta, jego walory i teraźniejszość. Tyle już za nimi, ale do końca praktyki – 03.12.2011r jeszcze czeka naszych uczniów wiele atrakcji. Planowany wyjazd do Technik Muzeum w Speyer oraz zwiedzanie miasta, wspólne z kolegami z niemieckiej szkoły wyjście na mecz Bundesligi Mainz 05 - Bayern Monachium, zwiedzanie winnicy, rejs po Renie czy szkolenie warsztatowe w Schneider Electric w Wiesbaden – to tylko niektóre z nich. Głównym celem wyjazdy nie jest jednak poznanie historii, czy kultury niemieckiego landu Nadrenia –Palatynat, ale doskonalenie swoich umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji poprzez praktyczne zajęcia i pracę w niemieckich firmach regionu. Od wtorku uczniowie rozpoczęli swoje zajęcia praktyczne. Każdy z uczniów pracuje w innej firmie z branży elektro-instalacyjnej lub mechatroniczno-informatycznej. Jak się okazało, trzeba rano wcześnie wstawać, bo praca rozpoczyna się o 7.00, a do pracy trzeba dojechać komunikacją miejską. Ciekawym miejscem praktyki jest z pewnością stacja ZDF czy SWR -jeden z uczniów odbywa swoją praktykę w ZDF, a inny w SWR, czyli firmach branży medialnej (II program telewizji publicznej oraz stacji radia).
Obawy "jak tam będzie" towarzyszyły chłopcom przed wyjazdem, ale na wieczornym spotkaniu pierwszego dnia okazało się, że nie jest źle i każdy – jak uczniowie mówią- „to ogarnął”. Przez 5 dni w tygodniu uczniowie staną się pracownikami tych firm i jak każdy pracownik będą musieli… praktycznie doświadczyć jak trzeba się natrudzić by zarobić w przyszłości na życie. Praktyka zakończy się prezentacją osiągnięć i zdobytych umiejętności oraz wręczeniem certyfikatów. Prezentacja ta –podobnie jak we wcześniejszych projektach - jest prowadzoną w języku angielskim i niemieckim – co jest niewątpliwie pewnym stresem dla uczniów. Uzyskane certyfikaty i dokument Europass Mobilność- unijny dokument potwierdzający zdobyte umiejętności i odbytą ścieżkę kształcenia zawodowego, z pewnością pomogą absolwentom w znalezieniu pracy i są one uznawane w krajach Unii.
Dotychczas- od 2005 r.- raciborski Zespół Szkół Mechanicznych zrealizował już programy z niemieckim Siemensem z Brunszwiku, czeskim Ostroj SA z Opawy, angielskim Poole- Bournemoth College oraz BBS I z Moguncji i pozyskał na organizację zagranicznych praktyk niebagatelną kwotę ponad 250 tyś Euro. Uczeń – uczestnik nie ponosi z tytułu uczestnictwa w projekcie żadnych wydatków – pozyskane dofinansowanie pokrywa w całości koszty przygotowania, podróży, zakwaterowania, ubezpieczenia, wyżywienia i programu kulturalno- edukacyjnego w czasie pobytu za granicą, a także starczy na kieszonkowe.
„Jest z tymi projektami trochę zachodu- najpierw trzeba napisać wielostronicowy wniosek z informacjami „kto, co, kiedy, jak i po co”, potem czekać na rozstrzygnięcie konkursu wniosków z Warszawy, z Narodowej Agencji FRSE. Jeżeli wszystko jest dobrze, właściwie i ciekawie opisane – projekt „przechodzi” i zyskuje 100% dofinansowanie.” – mówi Konrad Hajdasz – koordynator projektów Leonardo Da Vinci w raciborskim „Mechaniku” - potem wypełnienie formularza kontraktowego, podpisanie umowy z FRSE i można zacząć szukać chętnych uczniów do udziału w projekcie. Na tym praca nad projektem się nie kończy, a właściwie zaczyna – cała organizacja wyjazdu, pobytu, zakwaterowania, miejsc odbywania stażu i wiele innych spraw logistycznych i finansowych trzeba załatwić, by po powrocie uczniowie stwierdzili, że było fajnie i że było warto spędzić miesiąc z dala od mamy, dziewczyny, przyjaciół. Nie zawsze wszystko się idealnie udaje, ale staramy się, aby pobyt ucznia za granicą był dobrze przygotowany i przebiegał pomyślnie i bezpiecznie, dając satysfakcję organizatorom i uczestnikom”.
Współpraca z partnerami z Moguncji dynamicznie się rozwija i – mamy nadzieję- będzie kontynuowana w przyszłości. Wystarczy nadmienić, że nie dawno ZSM był partnerem przyjmującym dla uczniów z niemieckiej Berufsbildende Schule I z Moguncji.
Zagraniczny staż, to też okazja do podnoszenia swoich umiejętności językowych, do współdziałania w zespole, lekcja dorosłości i odpowiedzialności. Jest to otwarcie się na nowe technologie, na świat. W czasie odbywania praktyki uczniowie spotkają się z rówieśnikami w kraju gospodarza, nawiązują przyjaźnie i przełamują bariery , stereotypy i wzajemne uprzedzenia, co pozwala budować relacje partnerstwa w Europie, poznają nowoczesne technologie, które warunkują postęp gospodarczy. Takie poznanie „od kuchni”, życia za granicą np. Niemczech to bezcenne doświadczenie, którego nie może dać czytanie książek czy „studiowanie Internetu”.
Praktyki zawodowe zagraniczne są ciekawą propozycją uzupełnienia edukacji zawodowej o doświadczenia na międzynarodowym rynku pracy z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Młodym uczniom technikum pozwalają podnieść umiejętności językowe, poznać kulturę i historię kraju przyjmującego, a także nauczyć się odpowiedzialności i radzenia sobie w nowym środowisku, w obcym kraju ze zwykłymi sprawami życia codziennego. Wspierany środkami unijnymi program jest szansą na lepszy start w życie zawodowe młodego absolwenta szkoły.
Konrad Hajdasz- szkolny koordynator projektów LdV
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany