Nowy most w Raciborzu gotowy. Betonowanie ósmego przęsła zakończone!

Dzisiaj, 24 listopada 2020 roku, zakończono betonowanie ósmego przęsła mostu nad rzeką Odrą w ciągu budowanej obwodnicy Raciborza (docelowo DW 935). Obiekt połączył dwa brzegi stając się nową przeprawą przez drugą pod względem wielkości rzekę w Polsce - informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich.
- Nowa przeprawa przez Odrę, będzie trzecią po starym moście, nazywanym Zamkowym i tą w ciągu ul. Piaskowej. Prócz tego w mieście funkcjonują dwie przeprawy przez Kanał Ulga. Tym samym nowy most będzie jedynym mostem na Odrze, na północ od centrum miasta w województwie śląskim. Kolejne znajdują się w województwie opolskim w miejscowości Utrata (odl. 30 km) i w ciągu DK 40 w Kędzierzynie-Koźlu. Na południe od Raciborza kolejne mosty na Odrze są w Krzyżanowicach (odl. 20 km), w ciągu DW 936 i w ciągu DK 78 w miejscowości Olza i na Granicy w Chałupkach - informuje ZDW.
Nowy obiekt jest elementem budowanej od sierpnia 2019 roku obwodnicy miasta, która będzie mieć niebagatelne znaczenie nie tylko dla miasta. Stanie się bowiem częścią Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Przebieg tej trasy stanowić będzie nowy ślad Drogi Wojewódzkiej 935 łącząc Racibórz i Rybnik z autostradą A 1 i DK 1. Obwodnica Raciborza stanowić będzie drogę publiczną o klasie GP (główna ruchu przyspieszonego), na odcinku od DK 45 do DW 919 o przekroju jednojezdniowym, na odcinku od DW 919 do DW 935 o przekroju dwujezdniowym. Koszt nowej drogi to prawie 270 mln zł, w tym 140 mln pochodzi z funduszy unijnych.
Obwodnica, w tym most, to inwestycja wojewódzka, realizowana przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Projekt i dokumentacja powstały jeszcze w poprzedniej kadencji samorządu, w czasach rządów Mirosława Lenka. Obejmują odcinek od Raciborza Miedoni aż do Rybnika (jako element drogi Racibórz-Pszczyna). Położone wzdłuż arterii samorządy, w tym Racibórz, złożyły się na przygotowanie inwestycji od strony formalnej. Decyzja o rozpoczęciu budowy odcinka od Miedoni do Piaskowej-Rybnickiej, w tym przekazaniu dodatkowych środków, zapadła u progu obecnej kadencji samorządu wojewódzkiego, w czasie, gdy członkiem zarządu województwa odpowiedzialnym za drogi był raciborzanin, radny wojewódzki Michał Woś, dziś wiceminister sprawiedliwości. Inwestycja finansowana jest z środków UE oraz budżetu Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego.
Historyczne betonowanie ósmego przęsła odbyło się z udziałem dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach Zbigniewa Tabora oraz generalnego wykonawcy - dyrektora oddziału Katowice Strabag Infrastruktura Południe, Witolda Bembenka. Obecny był również prezydent Dariusz Polowy.
Obwodnica, którą na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach buduje firma Strabag Infrastruktura Południe za ponad 296 mln zł, będzie miała 7,83 km długości na odcinku od Miedoni (skrzyżowanie z DK 45 Racibórz-Opole) wzdłuż Ulgi do skrzyżowania z Piaskową-Rybnicką. Formalnie będzie to nowy ślad drogi wojewódzkiej nr 935 - od Miedoni do Rudzkiej jednojezdniowy w każdą stronę, dalej dwujezdniowy.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz