Turystyka - można zrobić WIĘCEJ

Nyska firma 2ba, która kosztem 36,4 tys. zł pracuje nad strategią rozwoju turystyki dla Raciborza, przedstawiła swoje pierwsze analizy i wnioski. Wynika z nich, że mamy znaczny turystyczny potencjał, ale, niestety, niewykorzystany. Trzeba działać.
Rachunek za strategię, przypomnijmy, pokryje Bruksela, bo miasto zdobyło na ten cel dotację z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 2ba pracowała wcześniej m.in. dla Sopotu, Szklarskiej Poręby, Ustki i Świdnicy oraz przygotowała koncepcję promocji Dolnośląskiego. Ma teraz wskazać siedem markowych produktów Raciborza i opracować strategię rozwoju turystyki w naszym mieście. Wczoraj przedstawiono raport z I etapu prac - część analityczno-diagnostyczną. Oto kilka fragmentów dokumentów.
Dotychczasowa promocja miasta:
Jeśli jednak oceniać spójność wizerunkową Miasta Racibórz w kontekście realizowanych działań promocyjnych, stwierdzić można, że jednym spójnym i powtarzalnym elementem wizerunku jest znak promocyjny i maskotka promocyjna. Jest to za mało, aby zgodnie z wytycznymi promocji, uznać, że działania w zakresie promocji turystyki Miasta Racibórz są w pełni skuteczne. Autorzy zalecają, aby po opracowaniu części strategicznej dotyczącej programowania i rozwoju produktu turystycznego, opracować strategiczną koncepcję działań promocyjnych Miasta Racibórz.
Mocne strony Raciborza:
bogactwo walorów krajobrazowych i krajoznawczych, w tym terenów zieleni, historyczne i kulturowe tradycje; atrakcyjne położenie na mapie Śląska i relatywnie dobra dostępność komunikacyjna Raciborza; położenie przygraniczne, przy ważnych szlakach komunikacyjnych; bogate tradycje historyczne i kulturowe; relatywnie dobrze rozwinięta baza gastronomiczna; realizacja projektów w zakresie rozwoju i promocji turystyki, w tym ze środków UE.
Słabe strony Raciborza:
mała liczba skategoryzowanych obiektów noclegowych w bazie noclegowej; niewystarczająca liczba obiektów i miejsc noclegowych; mała liczba połączeń kolejowych i autobusowych do Raciborza; rozproszona promocja turystyczna; rozdzielenie promocji od informacji turystycznej; niedostateczna dostępność atrakcji turystycznych; niedostateczna informacja o możliwościach skorzystania z bazy rekreacyjno-sportowej; sezonowy charakter wielu obiektów rekreacyjno-sportowych; brak spójnej oferty turystycznej.
Szanse Raciborza
zróżnicowanie turystyczne Ziemi Raciborskiej; obecność ponadregionalnych i międzynarodowych szlaków turystycznych; współpraca z powiatem raciborskim; współpraca z partnerami czeskimi; dostępność i wykorzystywanie środków UE na rozwój i promocję turystyki; planowana autostrada A1 na wschód od Raciborza; współpraca z Rybnikiem; lobbowanie interesów turystycznych Raciborza na szczeblu wojewódzkim; powstanie sieciowego, transgranicznego markowego produktu turystycznego; rozwój bazy noclegowej; zmiany socjo-demograficzne; wzrastające znaczenie produktów turystyki miejskiej i kulturowej.
Zagrożenia
zagrożenie ze strony konkurencyjnych destynacji turystycznych; trudności w pozyskaniu inwestorów; wpływ kryzysu gospodarczego na rozwój turystyki; polityka województwa śląskiego w zakresie preferowania innych podregionów województwa.
Wnioski z analizy:
- w sytuacji wewnętrznej rozwoju i promocji turystyki Miasta Racibórz przeważają słabe strony 46,5% a w otoczeniu zewnętrznym przeważają szanse (59,2%). Jest to sytuacja sprzyjających warunków zewnętrznych,
- z układu słabe strony – szanse wynika sytuacja strategiczna WO (Strategia mini – maxi konkurencyjna),
- sytuacja konkurencyjna zakłada budowanie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, wykorzystywanie szans w otoczeniu
- priorytetowymi zadaniami, jakie zostaną na tej podstawie zaproponowane w „Strategii Rozwoju Turystyki Miasta Racibórz na lata 2010-2017” będą takie, które za pomocą wykorzystania występujących w otoczeniu szans wpływać będą na zmniejszenie siły oddziaływania słabych stron, przy jednoczesnym wzmacnianiu mocnych stron występujących w otoczeniu wewnętrznym.
opr. waw
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany