Dawna kolejka wąskotorowa Racibórz-Rudy-Gliwice będzie teraz jeździć do... Rybnika

Kolej wąskotorowa to jedna z największych atrakcji regionu - ma długą tradycję, a stacja w Rudach znajduje się na Szlaku Zabytków Techniki. Dzięki podjętym przez władze miasta staraniom Rybnik zyska połączenie z rudzkim szlakiem - z torem wyjazdowym ze stacji Paproć - informuje rybnicki magistrat. Rudzki skansen kolejki wąskotorowej odwiedzają rocznie tysiące turystów. Odbywa się tu corocznie Industriada.
6 kwietnia ogłoszony został przetarg na rewitalizację torów kolei wąskotorowej na wspomnianym odcinku. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie "projektuj i buduj". Zadaniem wykonawcy będzie wykonanie projektu technicznego rewitalizacji torów wraz z uzyskaniem niezbędnych opinii, uzgodnień i pozwoleń, w tym Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach. Wykonawca będzie zobowiązany też wykonać roboty budowlane zgodnie z wykonanym projektem - przede wszystkim zdemontować istniejący tor (odcinek 500 m), wykonać nawierzchnię kolejową, zamontować tor na długości około 700 m oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowo-kolejowego (w tym przynajmniej samoczynną sygnalizację świetlną w miejscu skrzyżowania się toru z ul. Rudzką) i oświetlenie.
- Zaangażowanie miasta w przedsięwzięcie wynika z chęci wykorzystania i rozwijania potencjału Rybnika. To przede wszystkim szansa na zwiększenie atrakcyjności i poszerzenie oferty turystycznej. Realizacja planów pozwoli też na wyeksponowanie unikatowego charakteru dziedzictwa regionu - podkreśla prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
Nowe oblicze zyska też były peron w dzielnicy Stodoły. Istniejąca konstrukcja żelbetonowa zostanie zdementowana, a następnie odbudowana. - Na peronie planuje się wykonanie nawierzchni z gładkich płyt betonowych. Powstanie też wiata peronowa, w której zostaną zlokalizowane siedziska, w formie betonowej konstrukcji wykończonej deskami kompozytowymi. Infrastrukturę towarzyszącą stanowić będą m.in. ławki i kosze na odpady. Teren zostanie też oświetlony oraz objęty monitoringiem. Zadanie także będzie realizowane w systemie "zaprojektuj i wybuduj", a ogłoszenie przetargu planowane jest w najbliższych dniach - wyjaśnia Wojciech Student, Pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej.
Kolejka kursowała do początku lat 90. Pociągi wąskorotorowe można było spotkać na trasie Rudy-Szymocice-Babice-Racibórz Markowice. Pamiątką po kolejce jest Halinka - parowóz Tw53, który przed Dniami Raciborza ponownie stanie przed raciborskim dworcem. Raciborskie samorządy nie zdołały się porozumieć w sprawie wspólnych działań na rzecz rewitalizacji trasy od Raciborza Markowic do Rud.
(waw), #um rybnik
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany