Halinkę czeka lifting. Teraz czeka na specjalne torowisko
Przez wiele lat Halinka stała na placu Dworcowym, pełniąc funkcję dekoracyjną. Niestety, ten stan rzeczy naraził ją na naturalną w tych warunkach korozję. Z tego powodu magistrat podjął decyzję o remoncie tego ważnego dla mieszkańców obiektu.
Lokomotywa TW-53, zwana popularnie Halinką, stanowi jeden z symboli Raciborza. To polski parowóz tendrzak produkowany w latach 1953-54. Powstało jedynie 20 sztuk pojazdów tego typu. Długość lokomotywy wynosi ponad 9 metrów, ma ona szerokość 2,8 metra oraz wysokość 3 metrów. Parowóz na torze poziomym mógł rozpędzić się do prędkości 15 kilometrów na godzinę i mógł ciągnąć wagony o masie 137 ton.
Remont będzie przeprowadzony w dużej mierze w oparciu o czynnik społeczny, w prace nad przywróceniem Halince dawnego wyglądu zaangażowało się kilka raciborskich firm – m.in. Przedsiębiorstwo Majnusz, RAFAKO, EL-BIS, ROMIS, GREMAKS, MR-STER oraz PKP PLK oddział w Raciborzu. Halinka jeszcze w tym roku opuści swoje lokum przy dworcu kolejowym i zostanie przewieziona na miejsce remontu. Z uwagi, że jest to bardzo ciężki obiekt – waży ponad 32 tony – będzie konieczne wykonanie specjalnego torowiska. Torowisko to zostanie umieszczone na ciężarówce, na której parowóz zostanie przetransportowany na miejsce remontu. Wraz z lokomotywą wyremontowany zostanie również semafor towarzyszący od lat ciuchci.
Prace remontowe parowozu będą polegały m.in. na oczyszczeniu, konserwacji i naniesieniu powłok lakierniczych, uzupełnieniu stalowego poszycia, podłóg i wymianą jego skorodowanych elementów, uzupełnieniem takich brakujących elementów jak: szkła ochronne, odbłyśniki reflektorów i założeniem nowej sieci elektrycznej. Prace zostaną wykonane na terenie raciborskich zakładów. W kosztach remontu będzie partycypować Miasto Racibórz i raciborskie firmy.
fot. um
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany