Jest 290 mln zł na drogę Racibórz-Pszczyna... na terenie Rybnika. Co z Raciborzem?

19 kwietnia Zarząd Województwa Śląskiego wybrał do dofinansowania projekt Miasta Rybnik obejmujący I etap budowy drogi Racibórz – Pszczyna na terenie Rybnika. Przyznane dofinansowanie to kwota 289 989 933,34 zł, która pokrywa prawie 67% planowanych kosztów budowy. W przypadku odcinka od Raciborza do granic Rybnika trwają jeszcze prace projektowe pilotowane przez raciborski Urząd Miasta. Nie rozstrzygnięto jeszcze, kto ma sfinansować niezbędny pod trasę wykup gruntów. Potrzeba na to około 30 mln zł.
Jest to najwyższe dofinansowanie przyznane kiedykolwiek projektowi realizowanemu przez Miasto Rybnik w trakcie kilkunastu lat ubiegania się o fundusze UE i jedno z najwyższych dofinansowań przyznanych na projekt realizowany przez samorząd w całym województwie. Dofinansowany odcinek obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu). Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna - skrzyżowania z kluczowymi drogami niższego rzędu będą wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi zostanie wybudowane 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Główne cele inwestycji to: usprawnienie dojazdu do autostrady A1 i odciążenie obszarów silnie zurbanizowanych, w tym centrum miasta od ruchu pojazdów. Kluczowym rezultatem projektu będzie znaczne skrócenie czasu przejazdu przez Rybnik szczególnie na osi wschód-zachód.
Droga ma biec aż do Raciborza, ale tu przygotowania, rozpoczęte w 2012 r., są jeszcze w fazie projektowej. Nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, trwa postępowanie o uzyskanie pozwolenia wodno-prawnego, trwają uzgodnienia w zakresie klasyfikacji dróg serwisowych i ich utrzymania. Procedura niebezpiecznie się przedłuża, co może w najgorszym przypadku spowodować brak możliwości pozyskania unijnego dofinansowania. Inwestycja szacowana jest na blisko miliard zł. Bez pieniędzy z Brukseli nie będzie zrealizowana w najbliższym czasie. Problemem są też wykupy gruntów. Trasę wyznaczono m.in. po terenach prywatnych. Koszt oszacowano na 30 mln zł. Raciborski magistrat uzgadnia te kwestie ze Śląskim Urzędem Marszałkowskim.
rybnik.eu, waw
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany