Z Kędzierzyna-Koźla do Chałupek, czyli pomijana linia 151, cz. 2

Zdajemy sobie sprawę, że problem zaniedbanych i zapomnianych linii kolejowych w samym tylko Śląsku jest bardzo poważny. Niestety powodem tego stanu były państwowe cięcia i oszczędności, co doprowadziło do wieloletniego zaniedbywania oraz braku bieżących napraw infrastruktury kolejowej. Te wszystkie oszczędności jednak okazały się przekleństwem dzisiejszych czasów, ponieważ niejednokrotnie koszty remontów i rewitalizacji przewyższają ich opłacalność.
AGC
Nie piszemy tutaj o zwykłej linii, tylko o głównej międzynarodowej linii kolejowej, która otrzymała swój status w Genewie w roku 1985 podczas podpisywania umowy europejskiej o głównych międzynarodowych liniach kolejowych, a w stosunku do Polski weszła w życie dnia 27 kwietnia 1989 r. Linie tworzące układ AGC powinny być dostosowane do prędkości: 160 km/h w ruchu pasażerskim i 120 km/h w ruchu towarowym. Aktualnie LK151 nie spełnia tych kryteriów i nie będzie spełniać nawet po jakiejkolwiek rewitalizacji.
Przebieg głównych międzynarodowych linii kolejowych przez Polskę
Orient Express
Linia kolejowa nr 151 z jednej strony otwiera się na zachodnią część Polski, a z drugiej zaś strony łączy się z jednym z ważniejszych czeskich węzłów kolejowych w Boguminie (Bohumin). To właśnie tam można wsiąść do bezpośredniego pociągu jadącego do Pragi, Brna, Wiednia, Bratysławy czy Budapesztu. Niestety dzisiejsze połączenia pociągów osobowych do Bogumina z Raciborza czy Katowic nie są wystarczające. Potrzebne są szybkie połączenia Bogumina z Wrocławiem, Poznaniem czy nawet Szczecinem. Jeszcze do niedawna było połączenie pociągów osobowych z Wrocławia do czeskiego węzła kolejowego, ale tylko desperat chcący w Boguminie kontynuować podróż wybiera połączenie obsługiwane przez regionalny pociąg osobowy, któremu trasa z Wrocławia zajmuje ponad 3,5 godziny. LK151 ma potencjał dla pociągów ekspresowych bądź osobowych pociągów przyspieszonych, ale żeby się o tym przekonać, takie połączenia muszą zostać uruchomione. Na mapach zaproponowaliśmy trasy, którymi pociągi ekspresowe mogą kursować. Dzięki wykorzystaniu LK151 śmiało można połączyć na przykład zachodnią część Polski ze stolicami takich krajów jak Austria czy Węgry.
Na koniec warto wspomnieć, że kiedyś tą linią kursował słynny Orient-Express z Berlina do Konstantynopola, a dzisiaj? W Raciborzu zostały tylko pamiątkowe tabliczki po dalekobieżnych połączeniach.
Schemat przykładowych połączeń
fot. archiwum portalu
Komentarze (0)
Aby dodać komentarz musisz być zalogowany