Reklama

Najnowsze wiadomości

Aktualności14 listopada 201510:52

Bezpieczniej na śląskiej kolei dzięki 19 zmodernizowanym przejazdom

Bezpieczniej na śląskiej kolei dzięki 19 zmodernizowanym przejazdom - Serwis informacyjny z Raciborza - naszraciborz.pl
0
Reklama
Region:

Większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, płynniejszy ruch pociągów, a co za tym idzie podniesienie komfortu podróży – to efekty realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projektów, w ramach których zmodernizowanych zostanie 19 przejazdów kolejowo-drogowych na terenie całego Śląska. Prace zakończą się w grudniu br. Koszt przedsięwzięcia w województwie śląskim to ponad 23 miliony zł. Na zdjęciu zmodernizowany przejazd na raciborskiej Grobli (przejaz z Gliwickiej w kierunku Drzewieckiego).

Modernizacja przejazdów uwzględnia lokalne uwarunkowania – przede wszystkim zmianę sytuacji na drogach spowodowaną wzrostem liczby samochodów. Prace obejmują m.in. przejazdy na trzech liniach w okolicach Częstochowy, na trasie Katowice – Rybnik w okolicach Mikołowa, na odcinku Racibórz – Chałupki, między Pszczyną a Zwardoniem, na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice oraz Żory – Pawłowice. Na 18 modernizowanych skrzyżowaniach montowana jest sygnalizacja świetlna, z czego 10 obiektów zyskało półrogatki odgradzające tor od jezdni. Na jednym przejeździe – w Sławkowie – zainstalowano rogatki z obsługą przejazdu przez pracownika kolei. 

Polskie Linie Kolejowe konsekwentnie poprawiają bezpieczeństwo w obrębie skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi nie tylko na Ślasku. W ramach projektów „Poprawy bezpieczeństwa i likwidacji zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych” zmodernizowane zostaną 304 przejazdy w 16 województwach. Dzięki prowadzonym inwestycjom korzystne zmiany odczują nie tylko podróżujący pociągami i samochodami, ale także piesi czy rowerzyści. Tam gdzie to konieczne, zmienia się też stan techniczny nawierzchni drogowej – co ucieszy, zapewne, właścicieli pojazdów je przekraczających. Zyskają także podróżujący koleją – poprzez odwołanie istniejących ograniczeń prędkości i odtworzenie pierwotnych parametrów linii w wybranych lokalizacjach, skróci się czas jazdy pociągów.

– Projekty przejazdowe to ponad 300 indywidualnych przedsięwzięć logistycznych rozlokowanych w całej Polsce. Każdy modernizowany przejazd jest odrębnym placem budowy, gdzie roboty prowadzi się niejednokrotnie w trakcie trwania ruchu pociągów i pojazdów kołowych. Potrzeba tu odpowiedzialniej organizacji, aby niedogodności wynikające z prowadzonych robót były jak najmniejsze dla uczestników ruchu, zarówno kolejowego, jak i drogowego. – mówi Sylwia Niwińska, Dyrektor Projektu w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.

Etap I przewiduje remont 119 przejazdów na 41 liniach kolejowych, na terenie 9 województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, pomorskiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego. PLK realizuje równolegle drugi etap inwestycji, który obejmuje teren całej Polski: 185 przejazdów na 52 liniach kolejowych. Zamknięcie projektów zaplanowano na koniec br.

– Podstawowe roboty budowlano-montażowe zostały już w zasadzie zakończone, w tej chwili wykonywane są ostatnie prace kosmetyczne, podłączanie zasilania elektroenergetycznego, trwają procedury odbiorowe i usuwanie wad i usterek. – dodaje Niwińska.

W trakcie modernizacji stosowane są nowoczesne rozwiązania techniczne gwarantujące wymagany poziom bezpieczeństwa mimo rosnącej liczby aut. Przejazdy wyposażane są w urządzenie zdalnej kontroli co sprawia, że każda awaria urządzeń na przejeździe jest sygnalizowana u dyżurnego ruchu. Maszynista, o ewentualnej usterce, jest informowany poprzez wskazania tarcz ostrzegawczych przejazdowych. Na przejazdach instalowane są także urządzenia do monitoringu i rejestracji zdarzeń.

Polskie Linie Kolejowe za jeden ze swoich priorytetów uznają działania podnoszące poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dlatego modernizacje i rewitalizacje linii kolejowych uwzględniają budowę wiaduktów, podziemnych przejść dla pieszych i tuneli drogowych oraz wprowadzanie dodatkowych zabezpieczeń przejazdów kolejowo-drogowych. Nieprzerwanie, od 11 lat PLK prowadzi kampanię społeczną Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”. Jej celem jest podnoszenie świadomości Polaków w zakresie zagrożeń wynikających z niezachowania ostrożności na przejazdach i terenach kolejowych. Realizowany przez Spółkę kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa przynosi rezultaty. Od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44%. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14% mniej wypadków niż w 2013. 

Inwestycja w liczbach:
393,6 mln PLN – taki jest koszt realizacji tzw. „projektów przejazdowych”, 
304 – tyle przejazdów będzie zmodernizowanych w ramach projektów w całym kraju
112 – na tylu przejazdach wykonane będą roboty związane z wymianą nawierzchni drogowej, 
87 – na tylu przejazdach wykonane będą roboty torowe związane z wymianą nawierzchni toru,
16 – tyle województw zostało objętych inwestycją,
45 – najwięcej przejazdów będzie zmodernizowanych w woj. pomorskim.

Autor: Materiał nadesłany, Olga Andrzejewska,

Bądź na bieżąco z nowymi wiadomościami. Obserwuj portal naszraciborz.pl w Google News.

Reklama
Reklama
Tagi:

Komentarze (0)

Aby dodać komentarz musisz być zalogowany

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Partnerzy portalu

Materiały RTK
Regionalny Informator Ekologiczny
Dentica 24
ostrog.net
Spółdzielnia Mieszkaniowa
Szpital Rejonowy w Raciborzu
Ochrona Partner Security
Powiatowy Informator Seniora
PWSZ w Raciborzu
Zajazd Biskupi
Kampka
Fototapeta.shop sklep z tapetami i fototapetami na zamówienie
Reklama
Reklama

Najnowsze wydania gazety

Nasz Racibórz 13.07.2025
18 lipca 202510:12

Nasz Racibórz 13.07.2025

Nasz Racibórz 11.07.2025
10 lipca 202521:57

Nasz Racibórz 11.07.2025

Nasz Racibórz 04.07.2025
4 lipca 202508:58

Nasz Racibórz 04.07.2025

Nasz Racibórz 27.06.2025
27 czerwca 202519:05

Nasz Racibórz 27.06.2025

Zobacz wszystkie
© 2025 Studio Margomedia Sp. z o.o.